اعضای مجلس سنا در پیوند به امضای تفاهمنامه با آی‎اس‌آی: امنیت ملـی را بـه دشمن نسپاریـد

- ۲۹ ثور ۱۳۹۴

چهارشنبه ۳۰ ثور ۱۳۹۴

 

مجلس سنا در خصوص امضای تفاهمنامه همکاری استخباراتی افغانستان با پاکستان واکنشی تندی نشان داده و می‌گوید که پاکستان به ویژه سازمان استخباراتی این کشور، دشمن مردم افغانستان است.
فضل هادی مسلم یار رییس مجلس سنا در واکنش به امضای تفاهمنامه استخباراتی با پاکستان گفت: «هم دشمن ما را می‌کشد و هم با دشمن mnandegar-3قرارداد می‌کنیم».
آقای مسلم یار افزود: « در ۱۳ سال گذشته متواتر گفته‌ام و حالا هم تکرار می‌کنم که پاکستان به ویژه آی اس آی دشمن مردم افغانستان است و ما هیچ وقت خود را به دشمن نمی‌سپاریم و باید با دشمن مبارزه کنیم. این که به کدام لحاظ بزرگان نظام ما با آنها قرارداد یا تفاهم کرده‌اند به آنان تعلق دارد».
او از کمک‌هایی که مردم پاکستان در زمان هجرت به افغانها کرده اند قدردانی نمود و تاکید ورزید: آی اس آی و فوج پاکستان پروژه بربادی نظام و مردم افغانستان را در پیش گرفته و این پروژه تازه نیست و از قدیم شروع شده و به این زودی ها متوقف هم نمی‌شود.
رییس مجلس سنا، نگرانی سناتوران را از امضای تفاهمنامه استخباراتی بر حق دانست؛ اما بیان داشت که سناتوران نباید مایوس باشند؛ این مملکت از افغانها بوده و خواهد بود.
آقای مسلم یار با ذکر آنکه دشمن دشمن است و دوست نمی‌شود تصریح کرد: « امنیت ملی، نیروهای مسلح و بزرگان سیاسی آدرس می‌دهند که در انفجار و انتحار هر روزه‌یی کشور، استخبارات پاکستان دست دارد؛ اما متاسفانه حالا با آن سازمان تفاهم می‌کنند».
او از کمیسیون امور دفاعی و بین المللی مجلس سنا خواست که دلایل امضای این تفاهم نامه را از مسوولان امنیتی بپرسند و به جلسه عمومی گزارش دهند.
محمدعلم ایزدیار معاون اول مجلس سنا نیز دراین خصوص گفت: تفاهم نامه همکاری استخباراتی یا تبادله معلومات با کشورهای دوست انجام می‌شود و پاکستان معیار دوستی افغانستان را ندارد.
آقای ایزدیار از حکومت خواست که در این مورد بازنگری کند و نباید اوضاع کشور از گذشته بدتر شود.
برخی سناتوران امضای این تفاهم نامه را به مثابه زیر تاثیر رفتن استخبارات کشور می‌دانند.
موسی اچکزی عضو سنا گفت: « امضای تفاهم نامه به معنی تحت تاثیر رفتن امنیت ملی افغانستان است. در این تفاهم نامه آمده است که پاکستان به افغانستان مشورت‌های استخباراتی می‌دهد؛ مشورت‌های پاکستان نه به نفع افغانستان بوده و نه خواهد بود و ما از رهبران حکومت می‌خواهیم که بگذارند استخبارات و نیروهای امنیت ملی مستقل باشند و تحت تاثیر همسایه ها قرار نگیرند».
این درحالی است که حسیب صدیقی سخنگوی ریاست عمومی امنیت ملی روز دوشنبه نیز امضای تفاهم نامه همکاری های استخباراتی را با پاکستان تایید کرد و گفت که در این تفاهمنامه بدرستی و دقت، خطوط عمومی همکاری در مبارزه مشترک علیه تروریزم، تهدیدهای مشترک، حدود مبادله اطلاعات تاکتیکی که بتواند در این راستا به ما کمک کند، تعریف شده است.
آقای صدیقی افزود که در این این تفاهم نامه، دشمن با صراحت تعریف شده و نیز مشخص شده که کدام منابع تهدید امنیتی محسوب می شوند.
گفته می‌شود؛ این تفاهم نامه همزمان با سفر هفته گذشته‌یی نواز شریف به کابل امضا شده است.
آگاهان استخباراتی و نماینده‌گان مجلس نیز امضای این تفاهم نامه را با پاکستان «اشتباه بزرگ» خوانده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.