تحلیلگران: فشـارهای جـهانی بر پاکسـتان کارگـر مـی‎افتد

- ۱۱ جوزا ۱۳۹۴

سه شنبه ۱۲ جوزا ۱۳۹۴

 

مجیدی
فشارهای جهانی می‏‎تواند پاکستان را وادار به همکاری در گفت‎وگوهای صلحِ افغانستان سازد.
شماری از آگاهان سیاسی با بیان این مطلب می‎گویند که کشورهای بزرگ منطقه و جهان می‎توانند در سیاست‏ خارجی پاکستان که در آن استفاده از تروریسم و دهشت‌افگنی یک اصل است، تغییر بیاورند.
mnandegar-3آنان از تلاش‎های کشورهای چین، هند، روسیه و ایران برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان استقبال می‎کنند.
مقام‏های ارشد کشورهای چین، روسیه و هند در تازه‌ترین دیدار خود گفته‌اند که وضعیت افغانستان تأثیر مستقیم بالای امنیت و ثباتِ منطقه دارد و به همین دلیل، هر سه کشور از تلاش‌ها برای برقراری ثبات در افغانستان پشتیبانی می‌کنند.
ذکریا ذکریا عضو کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس نماینده‌گان به روزنامۀ ماندگار گفت: امروزه جهان به این باور رسیده که اسباب ناآرامی جهان را پاکستان مساعد کرده است؛ اسلام آباد در برابر همۀ کشورها یک تهدید است.
آقای ذکریا می‌افزاید: این فشارها سبب شده تا حکومت پاکستان بخواهد طالبانی را که در اختیار سازمان استخباراتی آن کشور قرار… ادامه صفحه ۶
فشارهای جهانی بر پاکستان…
دارد، اصلاح سازد.
آقای ذکریا خاطر نشان می‌کند: «گروه‌های تندرو در پاکستان در صدد این هستند تا دستگاه اتمی این کشور را به گروه داعش بفروشند و حکومت اسلام آباد را نابود کنند، زمانی که داعش حکومت را نابود کند برای طالبان و گروه‌های دیگر جایی نمی‌ماند؛ به همین دلیل است که آی اس آی از طالبان خواسته که به خاطر بقای خود به صلح گردن نهند.»
اما، این عضو مجلس به این باور است که طالبان دیگر مهرۀ سوخته اند و نمی‌شود با کنار آمدن با آنها به صلح دست یافت و صلح امروز باید با داعش شود. او اما نمی‌داند که از چه راه‌هایی باید با داعش صلح صورت گیرد.
آقای ذکریا با بیان این‌که امروزه جنگ در جهان چهره عوض کرده، می‌گوید: امروزه داعش مانند یک معما سربلند کرده که از اختیار پاکستان، قطر و عربستان سعودی خارج است و آنان تنها می‌توانند مارهای کوچک را بگیرند و بس.
این عضو مجلس خاطر نشان می‌کند که اگر دولت در صدد اشتغال‌زایی برای مردم باشد، گروه‌های تازه در میان مردم نمی‌توانند جایگاهی داشته باشند؛ چون این گروه‌ها با پرداخت و توزیع پول برای خود سربازگیری می‌کنند، بهترین نیروی آن‌ها مردمان بیکار اند.
در این حال، داکتر جعفر مهدوی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: «تأمین صلح و امنیت پایدار نه تنها برای مردم افغانستان که برای امنیت منطقه و جهان به ویژه خاورمیانه، آسیای میانه و شبه قارۀ هند، بسیار حیاتی است.»
این عضو مجلس نماینده‌گان با اشاره به تعهد مسکو، دهلی و پکن برای ثبات افغانستان، می‌افزاید: این یک پتانسیل بسیار خوب است، حکومت افغانستان با استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌تواند بالای پاکستان فشارهای بیشتری وارد کند تا برای تأمین صلح با حکومت صادق باشند.
آقای مهدوی با ابراز خوش‌بینی از روابط اخیر کابل و اسلام آباد تصریح می‌کند: این‌که در روزهای اخیر حملات دهشت‌افگنانه بیشتر شده، باید بدانیم که همه اعضای طالبان گوش به فرمان پاکستان نیستند و عده‌یی از آنها حتا شاید در تقابل با پاکستان قرار داشته باشند.
این عضو مجلس با اشاره به نامۀ اخیر رییس جمهور به رهبران پاکستان می‌گوید: «در این نامه درخواست‌های مشخصی صورت گرفته و بسیار دقیق به حکومت پاکستان ضرب‌الاجل یک ماهه داده شده؛ اسلام آباد اگر به این درخواست‌ها توجه نکند، چهره‎اش به عنوان کشوری که هیچ‌گونه صداقتی در گفته‌هایش ندارد، در میان مردم و جامعۀ جهانی آفتابی خواهد شد و پاکستان در سیاست جهانی منزوی خواهد گردید.»
آقای مهدوی باور دارد که اگر پاکستانی با افغانستان در زمینۀ صلح کمک نکند، بحث تجزیه‌طلبی بلوچ‌ها و پشتون‌ها در پاکستان داغ خواهد شد و این کشور را با مشکلات دیگری دچار خواهد ساخت.
هم‌چنان، محمد امین فرهنگ یکی از آگاهان مسایل سیاسی می‌گوید: موضوع افغانستان امروزه بسیار پیچیده شده و ابعادی را در خود گرفته که از حیطۀ صلاحیت رهبران افغانستان هم بیرون شده است.
آقای فرهنگ می‌افزاید: ازدیاد گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان و پاکستان تمام کشورهای منطقه را شدیداً متأثر ساخته است.
این آگاه سیاسی تصریح می‌کند:»امروزه روسیه نگران و به هر شکلی که است می‌کوشد تا اقمار سابقۀ خود را از زیان‌های دهشت‌افگنی به دور نگه دارد و کشورهای دیگری که در منطقه و جهان تأثیرگذار اند مانند هند و چین، نیز از حضور گروه‌های هراس‌افگن در منطقه هراس دارند.»
آقای فرهنگ باور دارد: برای مبارزه با پدیدۀ تروریسم و بحث‌های دیگر باید یک اجماع کلان جهانی شکل بگیرد و راه‌های حل برای معضلات بیابند تا جهان به طرف صلح و ثبات حرکت کند.
آقای فرهنگ خاطر نشان می‌کند: «دولت افغانستان باید در قدم اول یک سیاست مدون و درست برای خود طرح کند و بیانات متناقض که یک‌بار با پاکستان قرار استخباراتی امضا می‌شود و شرایطی را قبول می‌کند که مردم افغانستان را به هیجان می‌آورند و بعد مکتوبی برای پاکستان می‌نویسند در هشت نکته از حکومت پاکستان ضمانت می‌خواهند که نه پاکستان و نه هم طرف های دیگر آن را قبول نمی‌کنند.»
آقای فرهنگ می‌افزاید: دولت افغانستان باید یک طرح بسیار جامع که نه تنها منافع افغانستان بلکه آرامش منطقه و همه را در بر گیرد تدوین، تجزیه و تحلیل کند و بعد به مراجع جهانی بسپارد تا برای آوردن ثبات ابتکاری از خود نشان داده باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :