سفارت امریکا در پیوند به اظهارات اخیر جیمز دابنز: دابنز از یک اصطلاح علمی استفاده کرد

- ۲۲ سنبله ۱۳۹۲

سفارت امریکا در کابل با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد که جیمز دابینز نماینده امریکا در امور افغانستان قصد نداشت که در افغانستان اختلاف ایجاد کند.
در بیانیۀ سفارت امریکا در توجیح اظهارات جنجالی دابینز تصریح شده است که این مقام امریکا با استفاده از یک اصطلاح علمی قصد داشت که چگونگی مسایل صلح افغانستان را تشریح کند.
جیمز دابینز هفتۀ گذشته در مصاحبه با صدای امریکا در پاسخ به این سوال که آیا در صورت عدم توانایی دولت افغانستان در مذاکره با طالبان این کشور شاهد جنگ داخلی خواهد بود یا نه، گفت: جنگ داخلی پیش از این نیز در افغانستان وجود داشته و حال سوال این است که آیا این جنگ تشدید خواهد شد یا خیر؟
۲ روز پس از این اظهارات شورای امنیت ملی افغانستان به آن واکنش نشان داد. در جلسه شورای امنیت ملی افغانستان که به ریاست حامد کرزی برگزار شد، این شورا به بررسی اظهارات اخیر جیمز دابینز نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان پرداخت و نگرانی عمیق ملت و دولت افغانستان را از برداشت‌های انحرافی وی ابراز داشت.
این شورا خاطرنشان کرد: تنها دلیلی که می‌تواند حضور نظامی امریکا و ناتو در افغانستان را توجیه کند، وجود تروریسم و مداخلات بیرونی در افغانستان است و به همین دلیل سازمان ملل به امریکا و ناتو دستور داد تا در افغانستان و منطقه با تروریسم مبارزه کنند.
در ادامه جلسه تأکید شد: طالبان اکنون حضور نیروهای خارجی در افغانستان را در ظاهر بهانه‌ جنگ خود کرده‌اند، پس اگر جنگ در افغانستان آن طور که نماینده ویژه امریکا اظهار می‌دارد داخلی باشد، پس حضور نیروهای خارجی در افغانستان مشروعیت ندارد و مردم افغانستان هرگز با حضور نیروهای خارجی در کشور خود موافقت نمی‌کردند.
شورای امنیت ملی افغانستان تصریح کرد که واقعیت این است که مردم افغانستان با یک حرکت تروریستی خونین که از بیرون افغانستان رهبری می‌شود، روبرو هستند.
در این جلسه تأکید شد، هر تلاشی که بخواهد ماهیت جنگ کنونی علیه تروریسم که جامعه‌جهانی آن را در کشور افغانستان آغاز کرده برای تحقق خواسته‌های خود تغییر دهد و آن را به عنوان جنگ داخلی وانمود کند، با عکس‌العمل جدی و قاطع مردم افغانستان مواجه خواهد شد.
شورای امنیت ملی افغانستان در پایان با درنظرداشت واقعیت‌های موجود در افغانستان اظهارات اخیر نماینده ویژه امریکا را به شدت تکذیب کرد.
همچنین سخنگوی رییس‌جمهور افغانستان، اظهارات اخیر جیمز دابینز نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان را که گویا افغانستان درگیر جنگ داخلی است به شدت رد کرد.
سخنگوی رییس جمهور افغانستان گفت: اگر افغانستان درگیر جنگ داخلی است پس به این معناست که امریکا در مدت بیش از ۱۰ سال گذشته در افغانستان مشغول جنگ با تروریسم نبوده، بلکه در جنگ داخلی افغانستان سهیم شده و حضور این کشور نیز باعث تشدید جنگ داخلی در افغانستان شده است.
ایمل فیضی افزود: در گذشته برخی از کشورها تلاش داشتند تصویر جنگ افغانستان را به جای جنگ با تروریسم جنگ با «شورش» (Insurgency) جلوه دهند که ما از همان زمان مخالف چنین مواضعی بودیم. اگر این جنگ، جنگ با «شورش و شورشیان» بوده، پس این یک موضوع داخلی افغانستان است و ضرورت به حضور نظامی امریکا برای شرکت در این جنگ وجود ندارد.
فیضی تصریح کرد که افغانستان قربانی تروریسم است و جنگی که در افغانستان جریان دارد جنگ با تروریسم است که ریشه‌های بیرونی دارد و دلیل حضور نظامی امریکا و ناتو در افغانستان از سوی سازمان ملل متحد همین است و بس.
فیضی همچنین اظهارات مکرر نماینده ویژه امریکا درخصوص وجود پناهگاه‌های تروریسم در خاک افغانستان و پاکستان را که آن را دوطرفه عنوان کرده نیز تکذیب کرد.
سخنگوی رییس‌‍جمهور افغانستان این اظهارات را سؤال‌برانگیز خواند و تصریح کرد: با توجه به حضور و امکانات گسترده نیروهای بین‌المللی به رهبری امریکا در افغانستان در طول بیشتر از یک دهه گذشته، این سؤال مطرح می‌شود که چگونه با وجود آنها پناهگاه‌های تروریسم در افغانستان به وجود آمده و هنوز هم در حال فعالیت است؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.