۱۰۰ هـزار تـن در افغانستان بعـد از سال ۲۰۰۱ کشـته شـده‎انـد

- ۱۲ جوزا ۱۳۹۴

چهار شنبه ۱۳ جوزا ۱۳۹۴

 

براساس یک گزارش تحقیقی دانشگاه براون ایالات متحده امریکا، جنگ افغانستان از سال ۲۰۰۱ میلادی که نیروهای زیر رهبری امریکا حکومت طالبان را سقوط دادند تا ۲۰۱۴ نزدیک به ۱۰۰ هزار کشته و به همین میزان زخمی به جا گذاشته است.
این تحقیق زیر عنوان «هزینه‌های جنگ» که توسط انستیتوت مطالعات بین المللی واتسون دانشگاه براون ایالات متحده امریکا انجام شده است، به mnandegar-3تلفات مرتبط با جنگ و بیجاشدگی در افغانستان و پاکستان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ پرداخته است.
نیتا کراوفورد، نویسنده این تحقیق گفت که تعداد مجموعی کشته‌های نظامی و ملکی در هر دو کشور به ۱۴۹ هزار تن می‌رسد و همچنین ۱۶۲ هزار تن دیگر به شدت زخمی شده اند.
او با اشاره به ارقام رو به افزایش سالانه تلفات جنگ در افغانستان در سال‌های اخیر، گفت آمار نشان می‌دهد که جنگ در افغانستان رو به پایان نبوده، بلکه «بدتر می‌شود».
سازمان ملل متحد گفته است که تلفات ملکی در افغانستان در چهار ماه نخست سال جاری میلادی ۱۶ درصد افزایش یافته است. در این مدت زمانی ۹۷۴ فرد ملکی کشته و ۱۹۶۳ تن دیگر زخمی شده اند.
کراوفورد گفت که هرچند از تلفات نظامیان آمار دقیق وجود دارد، اما تایید کردن رقم دقیق تلفات مردم ملکی دشوار است. او واضح ساخت که این گزارش براساس آمار دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و دیگر منابع نوشته شده است.
بیشتر تلفات ملکی در افغانستان بعد از سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاده است. ملل متحد میان سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ کشته شدن ۱۷ هزار و ۷۰۰ فرد ملکی را ثبت کرده است. خانم کراوفورد گفت که بسیاری افراد ملکی توسط شورشیان کشته شده اند.
یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که از مجموع تلفات، ۲۶۲۷۰ فرد ملکی افغانستان بر اثر پیامد مستقیم جنگ جان باخته و ۲۹۹۰۰ تن دیگر زخم برداشته اند.
رقم مجموعی تلفات که در این گزارش ذکر شده است، شامل تلفات مردم ملکی، طالبان و دیگر گروه‌های شورشی، نیروهای امریکایی و ایتلاف و همچنین کارمندان امدادی و خبرنگاران می‌شود.
نویسنده این گزارش گفت که در سال ۲۰۰۸ روند کاهش تلفات ملکی رونما شد، اما به زودی دوباره افزایش یافت. او گفت سال گذشته واضح شد که شورشیان میان مردم ملکی و افراد جنگی فرق قایل نمی‌شوند. بنابراین، رقم تلفاتی که نمی‌شود به هیچ طرف نسبت داد رو به افزایش است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.