کمک بانک جهانی برای شفافیت در گمرک‌های افغانستان

- ۲۲ جوزا ۱۳۹۴

شنبه ۲۳ جوزا ۱۳۹۴

 

mnandegar-3بانک جهانی کمک بدون بازپرداخت به ارزش ۲۱.۵ میلیون دالر را به هدف شفافیت در کار گمرک‌ها، در اختیار دولت افغانستان قرار داده است.
اجمل عبدالرحیم‌زی، سخنگوی وزارت مالیه به بی‌بی‌سی گفت که قرار است این پول در زمینه تقویت حکومت الکترونیک، زیرساخت‌ها و بالا بردن ظرفیت در گمرک‌های افغانستان به مصرف برسد.
آقای عبدالرحیم‌زی توضیح داد: «این کمک ۲۱.۵ میلیون دالر آمریکایی است که در بخش تکنولوژی، زیربنا و منابع بشری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عرصه تقویت سیستم اسیکودا در گمرک‌های سرحدی و داخلی استفاده می‌شود.»
او افزود: «سیستم اسیکودا سیستم کامپیوتری است که باعث ایجاد شفافیت در گمرک‌های افغانستان می‌شود. امروز اگر یک موتر (خودرو) وارد گمرک تورخم شود، به کمک این سیستم و تکنولوژی ــ که تمام گمرک‌های افغانستان با هم وصل هستند ــ با خبر می‌شوند که موتر داخل گمرک افغانستان شد.»
سخنگوی وزارت مالیه افغانستان گفت: «همچنین این کمک‌ها در ادامه بازسازی، نوسازی و ساخت زیربناهای جدید گمرک افغانستان به مصرف می‌رسد و برای بهبود مکانیسم همکاری‌ها میان ادارات گمرکی کشورهای همسایه نیز در نظر گرفته خواهد شد.»
بانک جهانی حدود هفتاد میلیون دالر را در هفت سال گذشته در بخش ظرفیت‌سازی در گمرک‌های افغانستان مصرف کرده است.
سخنگوی وزارت مالیه گفت که قرار بود این پروژه بانک جهانی در آخر ماه جون به پایان برسد، اما با اعلام کمک جدید این برنامه برای هجده ماه دیگر تمدید شد.
دولت افغانستان دو هفته پیش اعلام کرد که برای جلوگیری از فساد در گمرک‌ها و تسریع کار بازرگانان، پرداخت عوارض گمرکی را الکترونیک ساخته است. مرحله آزمایشی این برنامه از گمرک کابل و فرودگاه بین‌المللی کابل راه اندازی شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.