پنتاگـونِ ۱۶۰ میلیون دالـریِ افغانستان افتتاح مـی‎شود

- ۲۲ جوزا ۱۳۹۴

شنبه ۲۳ جوزا ۱۳۹۴

 

ساختمان مرمری سفید‌رنگی در قلب پایتخت افغانستان قرار دارد که با پول امریکایی‌ها ساخته شده تا مقر ارتش مدرن باشد. این مجتمع که بیش از ۱۰ سال از زمان آغاز ساخت آن می‌گذرد، به نام «مینی پنتاگون» شناخته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، اما این ساختمان نوساز یک دنیا با خطوط مقدم نبرد در جنگ ناتمام افغانستان فاصله دارد؛ جایی که سربازان در mnandegar-3ایست‌های بازرسی به شدت به پولیس و نیروهای محلی وابسته هستند و ماه اپریل تنگناهای لجستیکی به اشغال یک شهر مهم شمالی افغانستان به دست شبه‌نظامیان ختم شد.
در جریان بازدید از این ساختمان مقام‌های امریکایی گفتند که وزارت دفاع جدید افغانستان ۱۶۰ میلیون دالر هزینه داشته است و به ارتش این کشور در انجام عملیات‌ها کمک می‌کند و علاوه بر آن برای مقابله موثر با طالبان آن هم در شرایطی که ماموریت‌های جنگی آامریکا و ناتو رسماً در افغانستان به پایان رسیده است، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
این ساختمان پنج‌ طبقه با گنبد ۳۴ متری، گنجایش ۲۵۰۰ کارمند را دارد. سه سالن پذیرایی با گنجایش ۱۰۰۰ تن و یک سالن کنفرانس با گنجایش ۹۰۰ تن را در آن تعبیه کرده‌اند. این مجتمع همچنین شامل سالن ورزش، کلینیک و دادگاه‌های نظامی می‌شود. طرح این ساختمان به رقابت گذاشته شده بود و نهایتاً دو طرح برتر با یکدیگر ترکیب شد و طراحی داخلی آن نیز چهار سال زمان برد.
در مجموع حدود ۷۰ تُن اسباب و وسایل و نیز تجهیزات کمپیوتری و لوازم جانبی با هزینه ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دالری که به صورت جداگانه از پول وام‌دهنده‌گان امریکایی تامین شد، به این امر اختصاص یافت. همینطور تکنولوژی اطلاع‌رسانی این ساختمان هم ۱۲ میلیون دالر دیگر هزینه بر جای گذاشته است.
در این ساختمان جای دست‌کم یک عنصر اساسی خالی است: وزیر دفاع. اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان ۹ ماه پس از روی کار آمدن هنوز نتوانسته است جای این پست را پر کند. غنی امید دارد تا چهارمین فرد منتخب وی سرانجام بتواند اواخر ماه جاری که زمان افتتاح ساختمان جدید وزارت دفاع است، از پارلمان رای اعتماد بگیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.