۷۶۹ میلیون دالر صـرفِ مکاتب خیالـی فاروق وردک شـده است

- ۲۹ جوزا ۱۳۹۴

شنبه ۳۰ جوزا ۱۳۹۴

 

اداره بازرسی ویژۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان با ارسال نامه‌یی به اداره توسعه بین‌المللی این کشور خواستار ارایه توضیحات در مورد کمک‌های این اداره به وزارت معارف افغانستان شد.
اداره بازرسی ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان، (SIGAR) از اداره توسعه بین‌المللی امریکا (USAID) خواست که در مورد آمارهای کمک‌های واشنگتن به وزارت معارف افغانستان توضیح دهد.
mnandegar-3براساس گزارش منتشر شده توسط اداره توسعه بین‌المللی امریکا، از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ میلادی تعداد دانش‌آموزان در کشور از ۹۰ هزار به ۸ میلیون نفر رسیده است.
دکتر اسدالله حنیف بلخی وزیر جدید معارف افغانستان، گفت: در بعضی مناطق ناامن مکتبی وجود ندارند، اما امکانات، امتیازات و حقوق معلم‌ها پرداخت می‌شود.
حنیف بلخی و فریده مومند وزیر تحصیلات عالی همچنین اظهار داشتند که مسوولین سابق این وزارت‌خانه‌ها با تحریف آمار پول اختلاس کرده‌اند و در نتیجۀ امتحانات ورودی دانشگاه‌ها نیز اعمال نفوذ داشته‌اند.
جان سپکو بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان، در نامه‌یی به اداره توسعه بین‌المللی امریکا خواستار تمرکز بر اتهامات وارد شده توسط وزیران جدید کابینه افغانستان شد.
در نامه سپکو آمده است که اگر این اتهامات درست باشد، امریکا به مکاتبی کمک کرده و حقوق معلم‌هایی را پرداخته که وجود خارجی نداشته است.
براساس نامۀ بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان، تنها از ماه می سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون ۷۶۹ میلیون دالر به بخش معارف افغانستان کمک شده است.
نامه افزود: ادارۀ سیگار به صحت این آمارها اعتماد ندارد.
در این نامه همچنین ۵ پرسش از اداره توسعه بین‌المللی امریکا مطرح شده است که در زیر آمده است:
۱- چه کارهایی برای تحقیق جعلی بودن آمار دولت افغانستان انجام داده‌اید؟
۲- آیا اداره توسعه بین‌المللی امریکا برآورد تخمینی از حجم پول‌های پرداختی به مکاتب، معلمان و مسوولین فرضی دارد؟
۳- در گذشته چگونه اداره توسعه، آمار دولت افغانستان و بانک جهانی را تأیید کرده است؟
۴- اداره توسعه بین‌المللی امریکا در تبانی با بانک جهانی و بقیه کشورهای حمایت‌کننده، برای درک بهتر وضعیت معارف در افغانستان و برای تأیید آمارهای داده شده از سوی دولت چه اقدامی کرده است؟
۵- باتوجه به اتهام‌های وارد شده، اداره توسعه بین‌المللی امریکا چه‌گونه روش کمک‌ها به روند معارف و فعالیت‌های آموزشی در افغانستان را تعدیل خواهد کرد؟
این پرسش‌ها در حالی در نامه بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان مطرح شده است که اداره سیگار کمک‌های امریکا به وزارت معارف افغانستان را یکی از موفق‌ترین پروژه‌های بازسازی این کشور توسط امریکا تلقی می‌کرد اما گزارش‌های جدید از احتمال تحریف آمارهای مکاتب و معلمان و همچنین اعمال نفوذ مقامات در امتحان ورودی دانشگاه، نتیجه این پروژه سنگین را زیر سؤال برده است.
فاروق وردک وزیر سابق معارف، این گزارش اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان را نادرست و یک توطیه می‌داند.
وی افزود: وزیر جدید معارف افغانستان باید ادعاهای خود را با ارایه اسناد معتبر ثابت کند.
وردک در واکنش به اظهارات وزرای این اداره و تحصیلات عالی گفت: هیچ مکتبی به شکل مستمر تعطیل نبود. این مکاتب حتی در روزهای تشدید جنگ میان دولت و نیروهای مسلح مخالف راه‌های جایگزینی را برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در دستور کار خودشان قرار می‌دادند و سال تحصیلی را به پایان می‌رساندند.
وی ادامه داد: پس از سال ۲۰۰۷ میلادی همه معلمان ثبت شدند و ۹۰ درصد آن‌ها دارای حساب بانکی هستند و دو بار در سال در آزمون شرکت می‌کنند بنابراین در چنین سیستمی امکان ارائه آمار از معلمان فرضی وجود ندارد.
آقای وردک گفت که پول ادعا شده از سوی ادارۀ سیگار توسط وزارت معارف نه، بلکه توسط خود امریکا و یا قراردادی‌های این کشور در افغانستان به مصرف رسیده است.
سیگار گفته است که حدود ۷۶۹ میلیون دالر امریکا در بخش معارف افغانستان روی مکاتب و شاگردان خیالی به مصرف رسیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.