طالبــان به شهر قندوز رسیدند

- ۳۱ جوزا ۱۳۹۴

دو شنبه ۱ سرطان ۱۳۹۴

 

طالبان یکشنبه یکی از بخش‌های نزدیک به شهر قندوز را به تصرف خود در آورد که این مسأله نگرانی‌هایی را در میان ساکنان دربارۀ تصرف قریب‌الوقوع این شهر بزرگ در بحبوحۀ حمله بهاری این گروه به وجود آورد.
این فصل جدید درگیری‌ها که ماه اپریل آغاز شد، هم اکنون مرگبارترین فصل از زمان سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ محسوب می‌شود.
این فصل به ویژه در ولایت راهبردی قندوز بسیار خشونت‌آمیز بود . این ولایت وارد بحران انسانی حادی شده است .
mnandegar-3به گفته محمد یوسف ایوبی ولسوال چاردره،‌ نیروهای طالبان شنبه شب توانستند این بخش را که همجوار شهر قندوز است پس از درگیری‌هایی با نیروهای امنیتی به تصرف خود در آورند.
به گفته وی،‌ ۱۲ نظامی در این درگیری‌ها کشته شدند.
خبرنگار خبرگزاری فرانسه که به این محل رفته صدای تیراندازی‌های پراکنده را شنیده است.
جنرال مراد علی مراد معاون رییس ستاد مشترک ارتش افغانستان پاتکی را برای یکشنبه شب برای بازپس گیری چاردره و آزاد کردن ۷۰ تن از نیروهای ارتش افغان که در محاصره طالبان قرار دارند،‌ تعیین کرد.
چاشت دیروز ده‌ها خانواده با فرار از چاردره به شهر قندوز پناه بردند.
بی بی گل زنی حدود ۶۰ ساله که به همراه فرزند جوان درحال گریه خود می‌گریخت در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «این گرما را ببنید،‌ ما در ماه رمضان هستیم و آنها (طالبان) می‌جنگند. آنها مسلمان نیستند.»
شهر قندوز در کمتر از ۱۰۰ کیلومتری تاجیکستان قرار دارد و چهارراه تجاری شمال افغانستان محسوب می‌شود.
این نخستین بار نیست که امسال این شهر در معرض تهدید طالبان قرار گرفته است . اواخر اپریل، طالبان تا ششم کیلومتری شهر پیشروی کرده بود اما ارتش آن را به عقب راند.
سقوط قندوز شکست بزرگی برای اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان خواهد بود. او در زمان انتخابات سال ۲۰۱۴ وعده داده بود صلح را به کشورش که از ۳۰ سال جنگ ویران شده است بازگرداند.
اما این وظیفه سخت به نظر می‌رسد . نیروهای افغان برای نخستین بار در خط اول جبهه تنها هستند زیرا ماموریت رزمی ناتو دسمبر گذشته پایان یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :