در نشست فوق‌العادۀ مجلس نماینده‏گان تأکید شد: همدستان درون‎دولتی تروریستان شناسایی شوند/”انتحاری‌ها توسط موترهای لوکس و شیشه سیاه به دروازه‌پارلمان رسانده شدند”

- ۰۲ سرطان ۱۳۹۴

چهار شنبه ۳ سرطان ۱۳۹۴

 

به دنبال حملۀ مهاجمان به ساختمان پارلمان افغانستان، نماینده‏‎گان روز سه شنبه جلسه فوق‌العاده برگزار کردند و تاکید کردند که «همدستان داخلی» این حمله باید شناسایی و مجازات شوند. پارلمان در مورد این حمله تحقیق می‌کند.
استیضاح و رد صلاحیت وزیر داخله و رییس امنیت ملی بخشی از پیشنهادات نماینده‏‎گان بود، اما از این تصمیم منصرف شدند. اعضای پارلمان در حالی که از شجاعت سربازان پولیس mnandegar-3و اردو برای مهار این حمله تقدیر کردند، اما تاکید نمودند که مقام‌های عالی‌رتبه دولتی باید پاسخ دهند که انتحاری‌ها چگونه خود را به دروازه پارلمان رسانده اند.
جلسه فوق‌العاده روز سه شنبه در تالار ساختمان الحاقیه که ساختمان جداگانه‌یی است برگزار شد، زیرا سقف ساختمان اصلی مجلس در نتیجه حمله روز دوشنبه قسماً تخریب شده و شیشه‌های آن شکسته است.
سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و معصوم ستانکزی نامزد وزارت دفاع روز سه شنبه به پارلمان آمدند. دانش می‌خواست او را به مجلس برای کسب رای اعتماد معرفی کند. ولی نماینده‏‎گان حاضر به برگزاری جلسه رای‌اعتماد نشدند. نماینده‏‎گان تاکید کردند که باید جلسه فوق‌العاده ادامه یابد.
عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس در بیانیه‌یی گفت که دشمنان مردم افغانستان جز تباهی و بربادی این کشور، به هیچ چیزی راضی نیستند: «دشمنان مردم افغانستان، دشمنان سوگند خورده‌اند و هیچ‌گاهی آرزوی صلح و آشتی با دولت افغانستان را نداشته و آرزوی آرامش، امنیت و سعادت مردم افغانستان را در قلب خود ندارند.»
«اختلاف در رهبری حکومت»
بسیاری نماینده‏‎گان گفتند وضعیت بد امنیتی و اقتصادی امروز در اختلاف‌نظرها بین رییس جمهور غنی و عبدالله رییس اجرایی ریشه دارد. آن‌ها گفتند تا زمانی که این اختلاف‌ها حل نشود، وضعیت امنیتی با گذشت هر روز بدتر خواهد شد.
برخی از نماینده‏‎گان پیشنهاد کردند که وزیران امنیتی استیضاح شوند اما این تصمیم هم گرفته نشد، زیرا اکثر نماینده‏‎گان به این باور بودند که از استیضاح و رد صلاحیت وزیران امنیتی جز طالبان کسی دیگری سود نخواهد برد.
نقیب‌الله فایق یکی از نماینده‏‎گان گفت: «اگر قرار باشد که به این دلیل [حمله بر پارلمان] ما این‌ها را استیضاح کنیم، طالبان از این منفعت می‌گیرند و طالبان هر وقتی که خواسته باشند می‌آیند پارلمان را انفجار می‌دهند تا ما وزیران دیگر را نیز استیضاح کنیم.»
ولی حفیظ منصور نماینده دیگر گفت: «این انتحاری‌ها با کدام موتر آمده، در کدام خانه بوده، مسئولان امنیت ملی در کجا بوده، کشف و وزارت داخله در کجا بوده است؟»
نماینده‏‎گان گفتند عیسی خان لغمانی که در حمله به پارلمان از خود رشادت نشان داده و شش مهاجم را کشته باید تقدیر شود و مقام‌های امنیتی باید در مورد ضعفی که از خود نشان داده، پاسخ دهند.
همکاری با انتحاری؟
رسیدن انتحاری‌ها تا دروازه پارلمان برای همه نماینده‏‎گان سوال برانگیز بود. ساختمان پارلمان افغانستان از تدابیر بسیار شدید امنیتی برخوردار است. هیچ فرد و یا واسطه نقلیه نمی‌تواند بدون بازرسی امنیتی، حتا به کوچه‌های منتهی به ساختمان پارلمان داخل شود.
اما چگونه این انتحاری‌ها توانستند خود را تا دروازه پارلمان برسانند؟ نظیفه ذکی یکی از نماینده‏‎گان گفت که این انتحاری‌ها توسط موترهای لوکس و شیشه سیاه به دروازه‌پارلمان رسانده شده اند: «این موضوع کوچک نیست. این موضوع بسیار کلان است. این‌ها فرمایشی آورده شده و جابجا شده‌اند. راکت‌های آرپی‌جی از کجا آورده شد و توسط کدام موتر آورده شد؟»
در نتیجه بحث‌های جنجالی نماینده‏‎گان از استیضاح مقام‌های امنیتی منصرف شدند و پیشنهاد شد تا یک کمیسیون به منظور بررسی ابعاد این حمله توظیف شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.