ادارۀ امنیت ملی افغانستان: اوضـاع بـدتر مـی‎شـود

- ۰۶ سرطان ۱۳۹۴

یک شنبه ۷ سرطان ۱۳۹۴

 

رییس عمومی امنیت ملی افغانستان می‌گوید که وضعیت امنیتی در شش ماه آینده بدتر از پیش خواهد شد.
مجلس نماینده‏گان، روز گذشته(یک شنبه، ۶ سرطان) جنرال نورالحق علومی وزیر داخله، رحمت الله نبیل رییس عمومی امنیت ملی و جنرال افضل امان رییس اوپراسیون وزارت دفاع ملی را به منظور بررسی اوضاع امنیتی کشور فراخوانده بود.
چگونه‌گی حملۀ هفته گذشته بر پارلمان، افزایش ناامنی‌ها و سقوط برخی ولسوالی‌ها در شمال و شرق کشور، چگونه‌گی تدابیر و ایجاد هماهنگی میان نیروهای امنیتی در مبارزه با mnandegar-3تهدیدات و تقرری‌های جدید در وزارت داخله و ریاست امنیت ملی از دلایلی بود که پای مقام‌های امنیتی را به مجلس کشاند.
نورالحق علومی وزیر امور داخله گفت: «حملات مخالفین به خاطر به چالش کشیدن حکومت جدید وحدت ملی تشدید یافته است؛ اما نیروهای امنیتی با طرح پلان‌های سنجیده شده دشمن را سرکوب کرده اند».
آقای علومی با اشاره به سقوط برخی ولسوالی‎‌ها در قندوز، بدخشان و نورستان به دست طالبان اطمینان داد که دشمن هیچ‌گونه امکاناتی ندارد که یک ولایت را سقوط دهد.
علومی سطح هماهنگی میان مقام‌های بلندپایه امنیتی را خوبتر از هر زمان دیگر توصیف کرد؛ اما گفت که در سطح محلی مشکلات موجود است و «بعضاً، منسوبین پوسته‌ها را به دشمن تسلیم می‌کنند» در حالی که سربازان چنین نیستند و این مساله هم متاسفانه بیشتر در چوکات ارتش ملی وجود دارد.
آقای علومی در خصوص تقرری‌های جدید در وزارت داخله بیان داشت: در تقرری‌ها، شایسته‌سالاری در نظر گرفته شده است؛‌ به تازه‌گی ۱۳ نفر مقرر شده که ۸ نفر آن مجاهد است و در این مورد از اصول خارج نشده‌ایم.
وزیر داخله در خصوص توزیع شناسنامه‌های برقی خاطر نشان کرد که هیچ مشکل قانونی در زمینه وجود ندارد و فقط منتظر هدایت نهایی رییس‌جمهور است.
او تقرری خویشاوندان برخی مقام‌های وزارت داخله و بی‌عدالتی در روند استخدام پروژه توزیع شناسنامه‌های برقی را پذیرفت؛ اما تاکید ورزید که بررسی‌ها در زمینه ادامه دارد و پرونده‌های افراد سودجو به دادستادنی فرستاده خواهد شد تا عدالت تطبیق گردد.
در این حال، رحمت الله نبیل رییس عمومی امنیت ملی گفت که در ماه‌های بعدی، مشکلات امنیتی افغانستان از این هم بیشتر می‌شود که نیازمند اتحاد قوی مردم افغانستان است و نیروهای امنیتی نیز آماده‌گی های لازم را اتخاذ کرده اند.
آقای نبیل افزود: « شش ماه باقی مانده سال ۲۰۱۵، سال بقای همۀ ما و شماست».
اجرای عملیات‌های ویژه و جلب حمایت مردم از نیروهای امنیتی، آماده‌گی‌هایی است که آقای نبیل از آن یاد کرد.
رییس امنیت ملی در خصوص حمله بر پارلمان گفت: «تاهنوز ۶ حمله بالای پارلمان برنامه‌ریزی شده که ۵ تای آن از سوی امنیت ملی پیش از وقوع مهار گردید و ششمی هم در حال انکشاف بود که اتفاق افتاد».
آقای نبیل افزود: در پیوند به همین حمله، یک بار سه متهم در پلچرخی بازداشت شده اند و ۸ انتحاری دیگر نیز تا غزنی تعقیب شدند و بعد از آن، برخی مسایل چنین اجازه نداده است. او از جزییات بیشتر خودداری کرد.
به گفته وی، طرح و برنامه‌های‌های پیشگیرانۀ امنیتی پس از ۲۴ ثور بود که حمله بالای پارلمان زود کنترل شود و به کسی آسیب نرسد.
نبیل در خصوص امضای تفاهم نامه استخباراتی با پاکستان به گفته‌های رییس جمهور در قندهار اکتفا کرد و گفت: تاهنوز خودش امضا نکرده و اجرایی نیست و بر اساس همان ۵ اصل که رییس جمهور بیان داشته، کار روی آن جریان دارد.
او هرگونه معامله را در این خصوص رد کرد. این درحالی است که فاروق وردک، وزیر معارف پیشین گفته بود که ۷۰ میلیون دالر برای امضای توافقنامه استخباراتی معامله صورت گرفته است.
رییس امنیت ملی در مورد گروگانگیری‌های زنان و کودکان در غزنی هم گفت که کار جریان دارد و از روز اول تا هنوز یک دقیقه هم آرام ننشسته است.
جنرال افضل امان رییس اوپراسیون وزارت دفاع ملی نیز از خونین بودن چهار ماه اخیر یاد کرد و تاکید ورزید که نیروهای ارتش صدها عملیات پیشگیرانه را انجام داده که موثر واقع شده است.
به گفته وی، هیچ نقطه‌یی در افغانستان از عملیات خصمانه دشمن در امان نیست و نیروهای امنیتی برای سرکوب فعالیت‌های دشمن تلاش می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.