نماینده‏گان مجلس و تحلیلگران: «حکومت دوسره» به تشدید بحران نپردازد

- ۰۷ سرطان ۱۳۹۴

دو شنبه ۸ سرطان ۱۳۹۴

 

ناجیه نوری
عدم هم‌آهنگی میان ارگان‌های امنیتی و نبود وزیر دفاع در حکومت «دوسره» از یک‌سو و تلاش پاکستان برای به چالش کشیدن ارتش افغانستان از سوی دیگر سببِ افزایش ناامنی‌ها در ماه‌های آینده خواهد شد.
شماری از آگاهان سیاسی و اعضای مجلس نماینده‌گان با تأکید بر این مطلب و در واکنش به سخنان روز شنبۀ رییس عمومی امنیت ملی می‌گویند، نبود توافق میان رهبران حکومت mnandegar-3وحدت ملی عامل اصلی تشدید بحران و نابسامانی در کشور است.
رحمت‌الله نبیل، رییس امنیت ملی اعلام کرد که مشکلات امنیتی افغانستان در ماه‌های آینده در افغانستان افزایش خواهد یافت. به گفته او، نیروهای امنیتی افغانستان آماده‌گی لازم را برای مقابله با این حوادث دارند، ولی نیاز است که یک هماهنگی سراسری ایجاد شود.
اما تحلیلگران هشدار می‎دهند که اگر حکومت وحدت ملی اختلافات درونی خود را کنار نگذارد، بدون شک جنگ در ماه‌های آینده در سراسر کشور افزایش خواهد یافت.
شکیبا هاشمی عضو کمیسیون دفاعی مجلس می‌گوید، سخنان روز شنبۀ رییس عمومی امنیت ملی هم این مفهوم را می‌رساند که عدم هم‌آهنگی میان ارگان‌های امنیتی سبب خواهد شد تا دشمن از این خلا استفاده کرده و حملات‌شان را شدت ببخشند.
وی همچنان گفت، نبود وزیر جنگ، عدم هم‌آهنگی میان نیروهای امنیتی و نبود توافق میان رهبران حکومت وحدت ملی علت اصلی افزایش ناامنی در ماه‌های آینده است.
او تاکید می‌کند، نبود وزیر جنگ در کشوری مانند افغانستان بیان‌گر این است که شماری از حلقات در دورن حکومت خواهان افزایش ناامنی اند.
به گفته بانو هاشمی، در صورت موجودیت وزارت جنگ رییس‌جمهور هر هفته با قوماندان امنیه ولایات و وزیر داخله صحبت می‌کند و کار وزیر جنگ را خود به پیش می‌برد، اما جنگ همچنان هر روز شدت می گیرد.
این عضو مجلس، ضمن این‌که پلان جنگ افغانستان را در دست دیگران عنوان می‌کند می‌گوید، در ماه‌های گذشته وزرات داخله یک پلان کاری را به شورای امنیت ارایه کرده است، اما این پلان تا اکنون روی میز شورای امنیت بدون پاسخ باقی مانده است.
او افزود، معرفی نکردن وزیر دفاع، بی‌توجهی شورای امنیت به پلان کاری وزارت داخله و عدم هم‌اهنگی میان ارگان‌های امنیتی سبب شده که هر روز شماری از ولسوالی‌ها در شمال به دست دشمن سقوط کند.
در همین حال، عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی می‌گوید، عدم هم‌آهنگی میان نیروهای امنیتی در حکومت دوسره سبب خواهد شد که در آینده وضعیت امنیتی در کشور بدتر شود.
این آگاه نظامی، گفته‌های روز شنبه رییس امنیت ملی را هشداری می‌داند مبنی بر این‌که عدم هم‌آهنگی میان نیروهای امنیتی سبب سوی استفادۀ دشمن و تقویت جنگ در ماه‌های آینده خواهد شد.
او تاکید کرد، همچنان عدم هم‌آهنگی میان سه قوه و تلاش‌های کشورهای بیرونی سبب خواهد شد تا طالبان سنگرشان را در ماه‌های آینده گرم‌تر کنند.
امرخیل گفت، اگرحکومت وحدت ملی اختلافات میان خود را کنار نگذارند، بدون شک جنگ در ماه‌های آینده نه تنها در شمال، بل در مناطق جنوب نیز افزایش خواهد یافت.
با این حال، نورالحق علومی، وزیر امور داخله افغانستان در پاسخ به نگرانی‌های نماینده‌گان گفته است که در سال جاری مسوولیت تامین امنیت سراسر افغانستان به دوش نیروهای امنیتی افغان قرار گرفته است که این خود موجب مشکلات زیاد شده.
او تاکید کرد که نبود امکانات و عدم هماهنگی‌ در سطوح پایین نهادهای امنیتی باعث شده که افراد دشمن در بعضی ولایت‌ها بتوانند به موفقیت‌های دست یابند.
از آغاز سال جدید طالبان حملات‌شان را در مناطق شمال افزایش داده و موفق شدند که شماری از ولسوالی‌ها را در ولایت‌های کندز، بدخشان و سرپل تصرف کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.