دولت کنترل پول کمکی به پولیس را به دست گرفت

- ۰۹ سرطان ۱۳۹۴

چهار شنبه ۱۰ سرطان ۱۳۹۴

 

سازمان ملل متحد و حکومت افغانستان توافق کرده‌اند که کنترل پول چند میلیارد دالری که برای ایجاد نیروی پولیس و پرداخت معاشات افسران در نظر گرفته شده است، به حکومت افغانستان واگذار شود.
اداره کمک‌های انکشافی ایالات متحده امریکا (یو ان دی پی) گفته است که این توافق روز سه شنبه به امضا رسیده است و براساس آن، پول اختصاص داده شده به ایجاد پولیس و mnandegar-3معاشات آن در ظرف ۱۸ ماه به حکومت افغانستان انتقال داده می‌شود. قبلاً چند ماه گفت‌وگوهایی در این رابطه ادامه داشت که به چه سرعتی این پول به حکومت افغانستان واگذار شود.
ایجاد دوباره پولیس ملی افغانستان یکی از پرهزینه و پرمشکل‌ترین پروژه‌های متحدان غربی افغانستان بعد از سقوط حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی بوده است. ایجاد نیروی منظم و قوی برای مبارزه با شورشگری طالبان بسیار اساسی عنوان می‌شود.
اواخر سال گذشته رییس جمهور پیشین افغانستان خواست که این پول‌ها در ظرف شش ماه تحت کنترول حکومت قرار گیرد. این تقاضا منجر به بحث‌های داغی شد و یکی از عواملی بود که رییس کمک‌های انکشافی ملل متحد در افغانستان بعد از حدود یک سال کار این کشور را ترک کند.
برنامه «صندوق وجهی نظم و قانون» در افغانستان از سال ۲۰۰۲ به این سو حدود ۳٫۶ میلیارد دالر از کمک‌دهندگان بین المللی به دست آورده است که از این پول‌ها معاشات و دیگر مصارف نیروهای پولیس افغانستان پرداخته می‌شود.
سخنگوی اداره کمک‌های انکشافی ملل متحد در اعلامیه‌ای گفت: «پروژه جدید «صندوق وجهی نظم و قانون» نتیجه هفته‌ها همکاری شدید است. ما از تصمیم حکومت برای ادامه کار با «یو ان دی پی» قدردانی می‌کنیم.»
براساس برنامه جدید، حکومت افغانستان در ظرف شش ماه باید شرایط معینی را برآورده سازد تا این پول در وقت تعیین شده پرداخت گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.