وزارت جوانان؛ کــلک ششـم

گزارشگر:مبارك‌شاه شهرام - ۱۸ میزان ۱۳۹۱

برخی از جوانان ایجاد وزارت جوانان را  گامی در راستای ایجاد اداره‌های اضافی و سمبولیک در کشور خوانده می‌گویند که باید از تشکیل اداره‌های اضافی در بدنۀ حکومت خودداری شود.
پیش‌تر برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان طرحی را به این مجلس پیشکش کرده‌اند که بر اساس آن، در مورد ایجاد وزارت جوانان و ورزش رایزنی صورت می‌گیرد.
وزارت جوانان پس از رژیم طالبان در بدنۀ ادارۀ موقت ایجاد شد؛ اما این وزارت پس از مدتی، به معینیت امور جوانان و در قالب وزارت اطلاعات و فرهنگ، تبدیل شد.
نبود «ظرفیت برای جوانان» در آن زمان، از دلایل ادغام این وزارت در بدنۀ وزارت اطلاعات و فرهنگ خوانده شد.
اما حالا بار دیگر نیاز ایجاد چنین وزارتی در مجلس نماینده‌گان مطرح شده است.
اما برخی از جوانان در گفت و باروزنامه ماندگار، نیاز ایجاد چنین وزارتی را منتفی دانسته باور دارند که ایجاد این وزارت جوانان را به حاشیه می‌کشاند.
فرهاد سجودی از جوانان کابل به این نظر است که تشکیل وزارتی به نام جوانان شاید در دیگر کشورها نیاز باشد؛ اما در افغانسان نیاز نیست، زیرا نخست حکومت ظرفیت اقتصادی تشکیل چنین وزارتی را ندارد و معاش کارمندانش را از بودجه و کمک جامعه جهانی می‌پردازد.
به نظر او، کشوری‌که چنین وضعیتی از لحاظ اقتصادی داشته باشد، چطور می‌تواند وزارت دیگری را در بدنه حکومت ایجاد کند.
آقای سجودی همچنان باور دارد که حکومت در ایجاد چنین ارگان‌ها نیت نیک نداشته و منافع سیاسی خود را جست‌وجو نموده و از جوانان به عنوان ابزار استفاده می‌کند که نمونۀ آن تشکیل معینیت جوانان در بدنه وزارت اطلاعات و فرهنگ و استفاده آن‌ها در جرگه‌ها به‌ خصوص جرگه صلح و… است.
در همین حال، آصف آشنا از جوانان کابل به این باور است که حکومت افغانستان از نظر اداری باید کوچک و محدود شود. کوچک‌شدن ساختار تشکیلاتی حکومت یکی از راه‌ها برای حکومت‌داری خوب، حاکمیت قانون، شفافیت و مبارزه با فساداداری است
به باور او، ایجادشدن وزارت جوانان بیش از آن‌که نسل جوان را کمک کند، ‌آن‌ها را دچار مشکل می‌کند زیرا واقعیت این است که در ده سال گذشته جوان به عنوان یک نسل جدی و متفاوت رشد کرده است و به میدان عمل وارد شده اند.
با ایجاد کردن وزارتی به نام جوانان، نسل جوان بیشتر دچار محدودیت می‌شود و همچنان دچار جدال‌های سهمیه بندی قوم و قول و قبیله.
به باور آقای آشنا، مشکل نسل جوان بی‌کاری است. دست‌رسی به فرصت‌های تحصیلی برابر است و بحران‌های چون اعتیاد و خطر شکار شدن توسط تروریزم.
او می‌گوید حالا اگر قرار است مشکل بی‌کاری جوانان حل شود، وزارت کار و امور اجتماعی را داریم و در زمینه مشکلات تحصیلی وزارت معارف و تحصیلات عالی را داریم و هم چنان وزارت خانه‌های دیگری که باید هر کدام در قسمت خود به مشکل جوانان بپردازند.
به باور او، نسل جوان افغانستان دارد آماده تجربه قدرت و سیاست عملی می‌شوند در چنین فرصتی وزارت ایجاد کردن به نام جوان، در واقع یک نوع کلاه گذاری بر نسل جوان است او می گوید که بجای وزارت ایجاد کردن برای جوانان  باید نسل جوان را وارد کار در ادارت دولتی کنند.
همچنان عبدالحق حقجو، به این باور است که به جای وزارت جوانان بهتر است نهادی برای تنظیم بهتر ورزش ایجاد شود.
به باور او، بیشترین علاقه‌مندان ورزش جوانان اند؛ لذا جهت رسیده‌گی به امور مربوط به جوانان در این زمینه و در کنار کمیته ورزش (کمیته ملی المپیک) یک اداره دیگر ساخته شود یا کمیته المپیک گسترده تر گردد.
آقای حق‌جو در مورد نیاز وزارت جوانان می‌گوید که نظر به عدم کارآئی این وزارت در گذشته، نیازی به ایجاد مجدد آن دیده نمی‌شود.
در همین حال، حیدر احمدی از جوانان مزار به این باور است که ایجاد وزارت ورزش بیشتر واکنشی است تا برنامه ریزی شده.
به باور او، اگر این وزارت ایجاد شود به طور قطع سمبولیک خواهد بود.
او باور دارد که اکنون نیز بسیاری از وزارت‌خانه‌های دیگر به صورت سمبولیک باقی مانده‌اند، یا به اندازه با دیگر وزارت‌خانه‌ها تداخل کاری دارند که با حذف یکی از آنان هیچ اتفاقی در سیستم مدیریتی مملکت به وجود نخواهد آمد.
اما فرهاد سجودی می گوید: اگر کارنامۀ وزارت فرهنگ و جوانان را بررسی کنید، درخواهید یافت که کار مهم و قابل ملاحظه‌یی در راستای امور جوانان در کشور صورت نگرفته است؛ البته صرف‌نظر از برگزاری چندین کارگاه و همایش با حضور جوانان که جنبه‌های عملی و کاربردی نداشته است.
به باور او اگر وزارت ورزش یا و وزارت جوانان هم تاسیس شود چنین خواهد بود.
در همین‌حال فرزانه ضیا از جوانان هرات به این باور است که ایجاد وزارت جوانان می‌تواند بار سیاسی داشته باشد.
به باور او، اگر قرار باشد وزرات جوانان را ایجاد کنیم در واقع جوانان را از متن به حاشیه می‌کشیم. او از نماینده‌گان مجلس می‌خواهد که طرح وزارت ورزش و جوانان را عملی نکنند.
در همین حال، محمد رسول نظری از باشنده‌گان کابل به این باور است که افغانستان کشوری‌ست که نفوس بیشتر آن را جوانان تشکیل می‌دهد و تشکیل وزارت جوانان نمی‌تواند در چنین جامعه‌یی معنا داشته باشد.
اما نقیب‌الله فایق رییس کمیسیون جوانان صحت و تربیت بدنی مجلس نماینده‌گان می‌گوید که جوانان در بخش‌های مختلف جامعه به ویژه در عرصه مطبوعات، ورزش و کار خوب درخشیده اند و داشتن یک وزارت حق مسلم آنان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.