سـتایـش ارگ از شهیـد جنـگ مـرزی اسلام‎آباد و کابل سفرای یک‎دیگر را احضار کردند

- ۱۲ سرطان ۱۳۹۴

شنبه ۱۳ سرطان ۱۳۹۴

 

وزارت امور خارجه پاکستان برای اعلام مراتب اعتراض رسمی خویش به دستگیری یکی از مسوولان قنسولگری این کشور در شهر قندهار، سفیر افغانستان را احضار کرد.
وزارت خارجه پاکستان عصر جمعه با صدور بیانیه‌یی با اعلام این‌که احضار جانان موسی زی شب گذشته صورت گرفته است، می‌افزاید: یکی از مسوولان قنسولگری پاکستان در شهر قندهار از سوی نیروهای این کشور دستگیر و بازداشت شده است.
mnandegar-3در جریان احضار جانان موسی زی به وزارت خارجه پاکستان، همچنین مراتب نگرانی اسلام آباد از تیراندازی‌های روزهای اخیر در مناطق مرزی میان دو کشور به وی ابلاغ شد.
همچنین در جلسه احضار سفیر افغانستان تاکید شد: با توجه به روابط برادرانه میان دو کشور که اخیراًً هم پیشرفت قابل ملاحظه‌یی داشته است، اینگونه حوادث مرزی نباید رخ دهد.
این درحالی است که روز پنجشنبه نیز وزارت خارجه افغانستان سفیر پاکستان در کابل را برای اعلام مراتب اعتراض رسمی دولت کابل به درگیری‌ها و تیراندازی‌های اخیر در مرز افغانستان و پاکستان، احضار کرده بود.
در جریان احضار ابرار حسین به وزارت امور خارجه افغانستان، مراتب رسمی اعتراض کابل به شلیک خمپاره از سوی نیروهای پاکستان به داخل خاک افغانستان به وی ابلاغ شد.
در جلسه احضار سفیر پاکستان، حکمت خلیل کرزی معاون وزیر خارجه افغانستان درباره تیراندازی‌‎‌های مرزی میان دو کشور به شدت ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است این‌گونه مسایل می‌تواند روابط دیپلماتیک دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد. وی همچنین خواستار اقدام فوری پاکستان برای جلوگیری از شلیک خمپاره از سوی نیروهای این کشور شده است.
اخبار مربوط به بروز درگیری‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان در ساعات پایانی سه شنبه گذشته، از سوی هر دو کشور تایید شده است.
منابع نظامی پاکستان می‌گویند این درگیری‌ها با شلیک یک خمپاره از سوی افغانستان به منطقه انکور ادا واقع در وزیرستان جنوبی در خاک پاکستان آغاز شد و دو نفر از نیروهای پاکستان براثر اصابت این خمپاره به داخل خاک این کشور مجروح شدند.
همچنین روابط عمومی ارتش پاکستان روز گذشته با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد که نیروهای این کشور اقدام به پاسخ متقابل به منطقه‌یی کردند که خمپاره از آنجا شلیک شده بود.
در همین حال، سخنگوی ارتش افغانستان نیز اعلام کرده است که نیروهای پاکستانی اقدام به ساخت و سازهای غیرقانونی (احداث گذرگاه های مرزی) در داخل خاک افغانستان کرده اند.
همزمان با تشدید درگیری‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان، حملات تروریستی در افغانستان نیز افزایش یافته و مقامات امنیتی افغانستان مدعی هستند که طالبان با کمک و حمایت پاکستان، دست به حملات تروریستی می‌زند.
دو هفته پیش طالبان ساختمان شورای ملی را مورد حمله قرار دادند و مقامات امنیتی اعلام کردند که این حمله با حمایت دستگاه اطلاعات و امنیت پاکستان انجام شده است.
پاکستان این ادعای افغانستان را مردود می‌داند.
طی چند ماه اخیر، تحولات خوبی در زمینه بهبود روابط افغانستان و پاکستان ایجاد شد اما به نظر می‌رسد مدتی است که حس بدبینی و عدم اعتماد افغان ها به پاکستان بار دیگر تشدید شده است.
ستایش از سربازی که در جنگ مرزی شهید شد
در این حال، رییس جمهور غنی از رشادت و دلیری دوهم ساتنمن نجیب الله افسر کندک هشتم زون ۴۰۲ پولیس سرحدی ولسوالی برمل ولایت پکتیکا که در راستای دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشور شب گذشته به شهادت رسید، ستایش کرد.
براساس خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان، رییس جمهور طی حکمی به خاطر تقدیر از رشادت و دلیری شهید دوهم ساتنمن نجیب الله، اعطای مدالعالی دولتی، یک باب اپارتمان سه اتاقه در شهر کابل برای ورثه آن شهید و نامگذاری چوک مرکزی شهر شرنه را به اسم شهید دوهم ساتنمن نجیب الله، منظور کرد.
رییس جمهور طی حکم جداگانه، نشان عالی دولتی شجاعت را به کندک هشتم زون ۴۰۲ پولیس سرحدی ولسوالی برمل ولایت پکتیکا و همچنان یک ماه معاش بخششی را برای تمام منسوبین کندک متذکره بخاطر جلوگیری از افراز پوسته‌ها در داخل قلمرو افغانستان، منظور کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.