در نشست اعلان موضعِ اجندای ملی دربارۀ انتخابات: اجندای ملی از تشکیل دولت وحدت ملی در فرایند انتخابات حمایت می‌کند

گزارشگر:هارون مجیدی - ۲۵ سنبله ۱۳۹۲

کارگزاران طرح «اجندای ملی» بر برگزاری انتخابات به‎موقع، شفاف، دموکراتیک و فراگیر در افغانستان تأکید کرده‎ و گفته‌اند که هیچ بهانه‌یی مبنی بر عدم برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری پذیرفتنی نیست.

آنان می‎گویند اجندای ملی می‌خواهد که روند دموکراسی متوقف نشود و انتخابات به گونۀ شفاف، همه‌شمول و دموکراتیک برگزار گردد.
کارگزاران طرح اجندای ملی، روز گذشته طی نشستی در هوتل کابل سرینا، موضع‌شان را در بارۀ انتخابات آیندۀ ریاست‎‏جمهوری ابراز داشته و گفته‎اند که تلاش برای به ‌بیراهه کشاندن انتخابات، پیامدهای خطرناک دارد.
عبدالحمید مبارز یکی از کارگزاران طرح اجندای ملی در این کنفرانس که به ‎منظور اعلان موضع «اجندای ملی» در انتخابات ریاست‎جمهوری آینده برگزار شده بود، در پاسخ به پرسشی گفت: کسانی که تقاضا می‌کنند تا انتخابات در افغانستان صورت نگیرد، در حقیقت آن‌ها روند دموکراسی را در افغانستان قطع می‌کنند. افغانستان باید روند دموکراسی را ادامه دهد و در برابر حوادث مخلِ امنیت مبارزه کند.
آقای مبارز با اشاره به وضعیت سیاسی و امنیتی پاکستان گفت: «ما دیدیم که در پاکستان هم حوادث اخلال امنیت و حوادث تروریستی جریان داشت، حتا احزاب تهدید شدند تا در انتخابات حضور نیابند. مگر انتخابات در کشوری که سال‌ها با حکومت نظامی نفس کشیده بود، صورت گرفت.»
آقای مبارز با بیان این‌که این بار چهارم است که افغانستان حکومت مردم‌سالاری را تجربه می‌کند، گفت: «افسوس خواهد بود اگر ما دموکراسی را قطع کنیم و انتخابات صورت نگیرد. هیچ بهانه‌یی برای برگزار نشدن انتخابات وجود ندارد و طرح آجندای ملّی به‌طور قاطع طرف‌دار برگزاری انتخابات عادلانه و شفاف است، حکومت هم امکانات این را دارد که انتخابات برگزار گردد، پس نباید بهانه‌یی وجود داشته باشد تا مانع انتخابات گردد.»
عبدالحمید مبارز با اشاره به این‌که طرح آجندای ملّی از کاندیدای مشخصی حمایت نمی‏کند، گفت که ما برگزاری انتخابات شفاف و دموکراتیک را یک اصل می‎دانیم.
در این حال، احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود و نویسندۀ رسالۀ آجندای ملّی، با بیان این‌که انتخابات مهندسی‌شده نماینده‌گی از یک دولت مشروع و مردمی کرده نمی‌تواند، افزود: تمام تلاش ما این بوده که با هم‌گرایی به‌خاطر منافع ملّی افغانستان، یکی از اولویت‌های کلان که برگزاری انتخابات شفاف و عادلانۀ است را مبتنی بر قانون اساسی افغاستان داشته باشیم.
آقای مسعود در پیوند به برخی نگرانی‌ها مبتنی بر تقلب و به‌بی‎راهه کشانیدن انتخابات، اظهار داشت: «اگر کسی تلاش کند که انتخابات را به بی‌راهه بکشاند، مطمیناً که این کار باعث به‌وجودآمدن یک دولت مشروع نمی‌شود و افغانستان با مشکلات خود باقی می‌ماند.»
رییس بنیاد شهید مسعود در پاسخ به پرسشی دربارۀ اتحاد انتخاباتی افغانستان گفت: «اگر ما بتوانیم از تعدد گروپ‌ها جلوگیری کنیم و بتوانیم ایتلاف‌های سیاسی را در محور یک برنامۀ ملّی بسازیم، این یک امر بسیار نیک خواهد بود. اما اگر این ایتلاف‌ها در نبود یک برنامۀ ملّی و بر محور قوم، زبان و سمت به‌وجود بیاید، برای افغانستان بسیار مضر تمام می‌شود.»
آقای احمد ولی مسعود افزود، ما چند هفتۀ بعد کنفرانس دوّم آجندای ملّی را با شرکت نخبه‌گان افغانستان، نیروهای مطرح و تأثیرگذار سیاسی و بزرگان برگزار می‎کنیم و در آن‌جا در قسمت انتخابات و این‌که چه‌گونه می‌توانیم ایتلاف‌ها و احزاب سیاسی مطرح را در یک هم‌گرایی با هم نزدیک بسازیم تا انتخابات برای ما یک فرصت باشد، تلاش‌های خود را انجام می‌دهیم.
متن اعلامیۀ مطبوعاتی «اجندای ملی» که در آن بر اهمیت برگزاری انتخابات تأکید شده است:
گفتمان آجندای ملّی فرا تر از قالب‌های حزبی و ایتلافی عمل می‌کند.
آجندای ملّی در پی آن‌ست تا یک روند ملّی به‌وجود آید و با اشتراک توده‌ها، آگاهی ملّی و بسیج همگانی زمینه‌های یک دولت مشروع و ملّی مهیا گردد.
حمایت از تفاهم نیروهای مطرحِ سیاسی، شخصیت‌های مستقل ملّی و نخبه‌گان تأثیرگذار جامعه و سایر نیروهای مطرح در هماهنگی و هم‌سویی با آجندای ملّی که بتواند در فرآیند انتخابات منتج به شکل‌گیری دولت وحدت ملّی با مشروعیت سیاسی گردد، با الواسطه با اصلاحات نظام قادر به تشکیل دولتِ ملّی فراگیر، ایجاد زعامت ملّی و ایجاد اعتماد ملّی در افغانستان گردد، از اهداف آجندای ملّی می‌باشد.
از این‌رو، برگزاری انتخابات منحیث یک رکن مهم دیموکراسی به‌منظورِ ادامۀ روند دیموکراتیزه‌شدن افغانستان، تقویت نظام‌سازی و ایجاد صلح و ثبات در کشور از دیدگاهِ آجندای ملّی حیاتی می‌باشد.
همچنان آجندای ملّی بر آن‌ست تا برگزاری انتخابات سرتاسری، آزاد و عادلانۀ مبتنی بر قانون اساسی کشور و متناسب با شرایط افغانستان که در آن فرصت‌های مساوی برای اشتراک تمام افغان‌های واجد شرایط منحیث انتخاب شونده‌گان و انتخاب کننده‌گان اعم از زن و مرد به‌طور شفاف تضمین شده و نتایج نهایی آن برای اکثرِ افغان‌ها و گروه‌های سیاسی و اجتماعی کشور قابل قبول باشد.
از نظر آجندای ملّی دسترسی به این اهداف از طریق انجام موارد ذیل ممکن است:
_ اطمینان از عدمِ مداخلۀ حکومت در انتخابات.
_ اطمینان از تأمین امنیت انتخابات قبل از روز انتخابات در محلات انتخاباتی.
_ اطمینان از عملکرد بی‌طرفانۀ کمیسیون‌های انتخاباتی در زمان اجرای انتخابات.
_ حمایت از مشارکت فعال زنان و جوانان در انتخابات.
_ حمایت از مأموریت‌های نظارتی نهادهای ملّی و بین‌المللی در انتخابات.
_ حمایت از شکل‌گیری تفاهم میان نیروهای سیاسی برنامه‌محور با اولویت دادن به منافع ملّی در راستای گذارِ مسالمت‌آمیز و ایجاد یک دولت مشروع ملّی.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.