دروازۀ مجلس سنا بسته شد سناتوران: قضیۀ جلریز دسیسه بود

- ۱۹ سرطان ۱۳۹۴

دو شنبه ۱۵ سرطان ۱۳۹۴

 

در نشست روز یک‌شنبه مجلس سنا، سناتوران با انتقاد از حاضر نشدن‌ مسوولان حکومتی در جلسات و کمیسیون‌های این مجلس و «دسیسۀ کشتار سربازان در جلریز»، به رسم‌ اعتراض تا روز چهارشنبه دروازۀ مجلس را بستند.
شماری از سناتوارن می‌گویند که حاضرنشدن مسوولان حکومتی، نشان‌دهندۀ بی‌احترامی به این مجلس است.
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا می‌گوید که اگر حکومت تا روز چهارشنبه به خواستۀ نماینده‌گان پاسخی ندهد، آن‌ها تصمیم جدی‌تری خواهند گرفت.
mnandegar-3محمد آصف صدیقی، معاون مجلس سنا گفت که علت اصلی بسته شدن درِ مجلس سنا، واقعۀ کشتار سربازان محلی در ولسوالی جلریز میدان‌وردک است. مسوولان حکومتی باید در این زمینه پاسخگو باشند و باید روشن شود که چرا به سربازان محلی هیچ کمکی نشده است.
آقای صدیقی، دلیل دیگر مسدود شدن دروازۀ مجلس سنا را برخورد دوگانۀ مسوولان حکومتی دانسته و می‌گوید که امروز(دیروز) وزیر خارجه را به مجلس فراخوانده بودند، اما وی در جلسه حضور نیافته است.
هرچند تا هنوز مشخص نیست که تصمیم بعدی مجلس سنا چه خواهد بود، اما دیروز در نشست عمومی مجلس، شماری از سناتوران خواهان ایجاد اجماع ملی و برگزاری لویه جرگه برای حل مشکلات شدند.
حادثۀ جلریز دسیسه بوده است
مسلیمار با اشاره به حادثۀ ولسوالی جلریز گفت: سربازان پولیس محلی این ولسوالی از بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری مقامات نظامی پس از ساعت‌ها درگیری بلاخره کشته شده اند.
او می‌گوید که جلریز در یک قدمی کابل قرار دارد، در حالیکه بارها تقاضای کمک شده، اما هیچ کمکی به سربازان محلی نرسید تا این‌که آنها کشته شدند.
مسلمیار گفت: «این حادثه باید بررسی و تحقیق شود مطمیناً این یک دسیسه بوده در حادثه جلریز دست کم ۲۲ پولیس محلی کشته شده اند، اما منابع محلی می‌گویند که شمار کشته شده‌گان، بیش از سی سرباز هستند.

گفته می‌شود که برخی از سربازان به دلیل اینکه طالبان انها را سوزانده یا مثله کرده اند، قابل شناسایی نیستند.
روز گذشته زمانی‌که اجساد قربانیان به کابل رسید، دست‌کم پنج جسد شناسایی نشد اما بقیه جنازه‌ها به خانواده‌های شان تسلیم داده شد.
سربازانی که از جنگ جلریز جان سلامت بدر برده اند، مقامات محلی ولایت میدان ودرک و مقامات وزارت‌های دفاع و داخله را را در وقوع این حادثه مقصر می‌دانند.
آنها می‌گویند که نیروی کمکی اعزامی در کوته اشرو، تا زمانیکه تمامی پوسته‌های پولیس محلی از سوی طالبان تصرف نشد و سربازان کشته نشدند، به طرف محل رویداد حرکت نکردند.
این سربازان حتی گفتند پولیس نظم عامه هیچ کمکی به آنها نکردند و آنها پوسته‌های شان را بدون درگیری به طالبان تسلیم کردند و حتی برخی این پوسته‌ها بالای سربازان پولیس محلی نیز حمله کردند.
فضل هادی مسلمیار، به کمیسیون امور دفاعی مجلس وظیفه سپرد که حادثه جلریز را با دقت بررسی کند.
او گفت که اگر حکومت به اعتراض ما توجهی نکند، در جلسه عمومی آینده مجلس سنا تصمیم می‌گیریم که وجود ما (مجلس سنا) فایده‌یی دارد یا نه؟»
در همین حال، محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا گفت قضیه جلریز به شکل بی‌طرفانه و به صورت جدی باید تحقیق شود.
آقای ایزدیار گفت: غفلت روشن است و کسانی که مرتکب غفلت شده اند باید محاکمه شوند.»
در همین حال، قیس وکیلی از اعضای مجلس سنا می‌گوید که در حادثه جلریز دسیسه‌یی در کار بوده است. او در این مورد گفت: «اگر دسیسه و توطیه‌یی نیست؛ چرا طالبان بر لوای نظم عامه که در نزدیکی پوستۀ پولیس محلی قرار دارد، حمله نکردند.»
آقای وکیلی، با انتقاد از سران دولت وحدت ملی افزود: کسانی در حکومت هستند که می‌خواهند افغانستان را با سرنوشت عراق و سوریه دچار سازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.