تکنیک‌های ذهنیِ تفکر مثبت (نگاهی به نکات مهمِ کتاب «دیدن موترهای قرمز»)

گزارشگر:شنبه 10 دلو 1394 - ۰۹ دلو ۱۳۹۴

بخش دوم

mandegar-3بادامۀ مغز شما چه‌گونه کار می‌کند؟
بادامۀ مغز، مسوول عکس‌العمل نشان دادن به «ترس و نگرانی» است که با حضور خطرات فیزیکی یا اضطراب احساسی به وضعیت ترس وارد می‌شود. حالت ترس، باعث ترشح ماده‌یی کیمیایی به نام کورتیزول می‌شود که عوارض فیزیولوژیکی مضری به دنبال دارد. انسان‌ها می‌توانند از تفکر مثبت برای رد کردنِ این حالت ترس در بادامۀ مغز استفاده کنند. تفکر مثبت از ترشح کورتیزول جلوگیری می‌کند و به جای آن، مغز را وادار به ترشح «سِرُتونین» می‌کند که با «خلاقیت، نوآوری و تمرکز» در ارتباط است. این موارد در نقطۀ مقابل ترس و نگرانی قرار می‌گیرند.
مغز توانایی فوق‌العاده‌یی برای خلق مسیرهای عصبی جدید دارد. با تفکر مثبت می‌توانید مغز خود را وادار به بازسازی کنید. فرایند تغییر عصبی، پویاست و گام به گام نیست. بنابراین همیشه مثبت بیـندیشید. با این کار می‌توانید مسیرهای عصبیِ جدیدی در مغز خود ایجاد کرده و نتایج مثبت‌تری را تجربه کنید.

از موارد کوچک شروع کنید
سعی نکنید یک‌شبه تغییرات بزرگی در تفکر خود ایجاد کنید. این کار ممکن است بادامۀ مغز را تحریک کند و باعث ترشح کورتیزول شود که نتایج منفی زیادی به همراه دارد. به جای آن، ذهن خود را تغییر دهید، اما این کار را به صورت تدریجی انجام دهید. در فعالیت‌های جدیدی مثل گسترش مهارت‌های جدید، مشارکت کنید. با ترس‌های خود روبه‌رو شوید و برای غلبه بر آن‌ها، به‌سختی کار کنید. کارهایی که امیدوارید در حوزه‌های مختلف زنده‌گی انجام دهید را به‌دقت مشخص کنید.
تصور نتایج مثبت برای رویدادهای پیش رو، می‌تواند به اتفاق افتادنِ آن‌ها به همان ترتیب کمک کند. آلوارو پاسکوآل، متخصص مغز، برای نشان دادنِ عمل‌کرد این تکنیک‌های تجسم، دو گروه را در یادگیری نواختن پیانو مورد بررسی قرار داد. این دانشمند گروهی را انتخاب کرد که و به آن‌ها توضیح داد که با کدام انگشت کدام نوت را بنوازند و از آن‌ها خواست که پنج روز و روزی ۲ ساعت بر پیانو تمرین کنند. گروه دیگر استفاده از انگشتان برای نواختن نوت را به‌طور مجازی یاد گرفتند. آن‌ها پنج روز و هر روز به مدت ۲ ساعت با گوش دادن به نوت‌هایی که نواخته می‌شد، خود را در حال نواختن پیانو تجسم می‌کردند. پس از آن، هر دو گروه نوت‌ها را روی پیانو اجرا کردند و هر دو تقریباً به یک اندازه، نواختنِ صحیح پیانو را آموخته بودند.
تجسم، کار پیچیده‌یی نیست. خود را در حال انجام کاری تصور کنید که آرزویش را دارید، مثلا ارایۀ یک سخن‌رانی فوق‌العاده. آن را شفاف و با جزییات مجسم کنید.

منبع: برترین‌ها

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.