رییس اجرایی در جلسۀ شورای وزیران: در رویداد جلریز غفلت جدی صورت گرفته است

- ۱۹ سرطان ۱۳۹۴

سه شنبه ۱۶ سرطان ۱۳۹۴

 

رؤسای جمهور دو کشور روسیه و چین طی نشستی امنیتی در اوفای روسیه درباره تهدید ناشی از گروه داعش در افغانستان گفت‌وگو می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شی جینپینگ، رییس جمهوری چین امروز (سه شنبه) برای شرکت در نشستی به روسیه سفر می‌کند.
وی همچنین روز جمعه با سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای دیدار خواهد داشت. پیش از این دیدار شی جینپینگ قرار است، با سران کشورهای بریکس نیز دیدار کند.
mnandegar-3معاون وزیر خارجه چین در این باره اعلام کرد: با افزایش تاثیرات و تهدیدات فعالیت‌های تروریستی داعش، افغانستان اکنون با شرایط امنیتی ناخوشایندی مواجه است.
وی ادامه داد: سران کشورهای شانگهای به طور قطع گفت‌وگوهایی درباره مساله افغانستان خواهند داشت و در پی آن درباره چگونگی واکنش نشان دادن نسبت به شرایط در این کشور گفت‌وگو خواهند کرد.
چین به دنبال منافع اقتصادی خود در افغانستان بوده و به همین دلیل نگران نفوذ داعش در این کشور است، در آن سو شبه نظامیان طالبان به دنبال توقف پیوستن… ادامه صفحه ۶
نیروهای خود به این گروه تروریستی هستند.
ماه گذشته طالبان به رهبر گروه داعش نسبت به ایجاد یک شورش موازی در افغانستان هشدار داد. این درحالی است که افغانستان در کنار ایران، هند، مغولستان و پاکستان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است.
علاوه بر حضور در این نشست‌ها، رییس جمهور چین گفت‌وگوی دو جانبه‌یی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه خواهد داشت. این هشتمین دیدار دو جانبه روسای دو کشور از زمان روی کار آمدن شی جینپینگ در چین است.
گفته می‌شود قرار است در این دیدار سران چین و روسیه درباره روابط دو جانبه شامل همکاری‌های اقتصادی و همکاری ویژه در برخی پروژه‌ها گفت‌وگو کنند.
رییس اجرایی دولت وحدت ملی می‎گوید که در حادثۀ جلریز غفلت جدی صورت گرفته و این مسأله پرسش‌هایی را برای مردم خلق کرده که باید به آنان پاسخ ارایه شود.
به دنبال حملات افراد وابسته به گروه طالبان به چند پاسگاه پولیس محلی در ولسوالی جلریز میدان وردک در روزهای پنجشنبه و جمعه، دست‌کم ۲۲ سرباز پولیس کشته شدند.
این سربازان زمانی کشته شدند که بعد از حدود ۲۴ ساعت محاصره توسط نیروهای مخالف دولت، به آنان مهمات و نیروهای کمکی نرسید.
داکتر عبدالله عبدالله دیروز در نشست شورای وزیران گفت: حمایت و پشتیبانی از پولیس محلی مسوولیت نهادهای امنیتی است. اما گزارش‌ها حاکی از این است که همکاری لازم با مدافعان مستقر در جلریز صورت نگرفته است. ما یک شنبه در جلسۀ فوق العاده شورای امنیت در مورد حادثه تکان دهندۀ جلریز با جزئیات صحبت کردیم و تصمیم گرفته شد تا کمیسیون حقیقت یاب تعیین و چگونکی قضیه را مورد ارزیابی همه جانبه قرار دهد و هم‌چنان یک هیأتی نیز برای دلجویی از خانواده‌ها تعیین گردیده است.»
رییس اجراییه هم چنان افزود: «پس از بررسی‌های همه‌جانبه و روشن‌شدن ابعاد سوال برانگیز این روی‌داد در مورد تغافل وظیفه‌زی که صورت گرفته باشد، تصمیم جدی گرفته می‌شود. این وظیفه حکومت است که از جان و حضور سربازان در هرجای کشور دفاع و پاسداری نماید».
داکتر عبدالله گفت: «در روی‌داد تکان دهندۀ جلریز تغافل جدی صورت گرفته و همکاری لازم برای حمایت از نیروهای پولیس محلی صورت نگرفته است. پس از تکمیل‌شدن کار کمیسیون در مورد یافته‌هایش اقدامات لازم صورت می‌گیرد».
در نشست شورای وزیران، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی نیز در مورد رویداد جلریز گفت: درباره حادثه غم انگیز جلریز تحقیقات جریان دارد و نتایج آن اعلان می‌گردد. این افراد طبق لزوم دید حکومت در این منطقه جابجا گردیده بودند و باید از آنها حمایت همه جانبه صورت می‌گرفت؛ کاری‌که در نتیجه کوتاهی مراجع مسوول انجام نشده است. در این مورد بعد از نهایی‌شدن تحقیقات صحبت می کنیم.
هم چنان، معاون دوم ریاست اجراییه از نحوۀ برخورد با سربازان نجات یافته از رویداد جلریز گفت: «مساله مهم دیگر کوتاهی و بی‌توجهی پس از ختم شدن حمله دشمن بر پوسته‌هاست. سربازانی‌که زنده مانده‌اند، غیر مسوولانه خلع سلاح شده اند و هر کدام به مسیر بی‌سرنوشتی رها شده اند. وزارت داخله که مسوولیت حمایت از پولیس محلی را دارد وظیفه داشت که به وضعیت سربازان نجات یافته رسیده‌گی درست می‌کرد. در مورد همه کوتاهی‌ها و غفلت‌ها پس از تکمیل‌شدن کار کمیسیون حقیقت‌یاب گپ می‌زنیم».
در این نشست، رییس اجرایی به وزارت داخله هدایت داد تا رسیده‌گی به سربازان و مجروحین حادثه را روی دست گیرد و در باره استقرار مجدد آنان به صورت عاجل اقدام نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.