هشدار جدی پوتین از گسترش نفوذ داعش در افغانستان

- ۲۰ سرطان ۱۳۹۴

یک شنبه ۲۱ سرطان ۱۳۹۴

 

mnandegar-3ولادمیر پوتین در کنفرانسی مطبوعاتی در حاشیۀ کنفرانس سران سازمان همکاری شانگهای در اوفای روسیه گفت: ما شاهد افزایش فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در افغانستان هستیم.
رییس جمهور روسیه همچنان از عملکرد نیروهای خارجی در افغانستان انتقاد کرد.
وی گفت: ۱۴ سال حضور نیروهای خارجی در افغانستان تأثیر چندانی در بهبود اوضاع امنیتی این کشور نداشته است.
پوتین افزود: با این وجود کابل و مسکو در مبارزه با تروریسم هم پیمان هستند و روابط افغانستان و روسیه در دهه اخیر دوستانه و مسالمت‌آمیز بوده است.
رییس‌جمهور روسیه در ادامه سخنان خود پیرامون اوضاع امنیتی افغانستان از گسترش و نفوذ گروه‌های تروریستی و افراطی در این کشور ابراز نگرانی کرد.
چهاردهمین اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای روز جمعه با حضور کشورهای عضو اصلی این سازمان در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه آغاز شد.
پوتین برای اولین بار در این اجلاس با اشرف غنی دیدار و گفت‌وگو کرد.
اشرف غنی نیز چند روز پیش نگرانی خود را از توسعه نفوذ داعش در افغانستان اعلام کرده بود.
اشرف غنی در حاشیه این اجلاس که چین، هند، و تعدادی از کشورهای آسیای مرکزی در آن حضور دارند، با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز دیدار کرد.
سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز جمعه درباره حمایت از دولت افغانستان برای ایجاد کشوری «خالی از تروریسم» توافق کردند. این در حالی است که افغانستان پس از خروج بخش عمده‌یی از نیروهای خارجی هر روز با خشونت (و تروریسم) دست و پنجه نرم می‌کند.
پوتین (در این اجلاس) اعلام کرد که یک دهه حضور نظامی ائتلاف بین المللی در افغانستان هیچ کمکی به بهبود اوضاع امنیتی این کشور نکرده است.
گفتنی است جمهوری‌های آسیای مرکزی نیز درباره ورود عناصر مسلح به خاک خود ابراز نگرانی کرده‌اند.
اسلام کریموف رییس‌جمهور ازبکستان در این خصوص گفت: ما به عنوان همسایگان افغانستان نمی توانیم این مساله را نادیده بگیریم.
کریموف افزود: خروج نیروهای خارجی از افغانستان فقط مایۀ نگرانی است چون به منزله دعوت از گروه‌های تروریستی برای ورود به این کشور محسوب می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.