شکست در مذاکرات طالبان‌ـ امریکا

- ۱۸ میزان ۱۳۹۱

مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان به دلیل مشخص نشدن وضعیت زندانیان گوانتانامو شکست خورد اما با این حال دولت اوباما اعلام کرده است که هم‌اکنون آماده‌گی از سرگیری مذاکرات را دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام آگاه در دولت امریکا می‌گوید: مذاکرات صلح میان کاخ سفید و طالبان که در ماه مارچ آغاز شده بود، به دلیل این‌که شبه نظامیان افغان از توافق با امریکایی‌ها درخصوص آزاد شدن زندانیان گوانتانامو و نظارت دایمی دولت قطر بر آنها باز ماندند، شکست خورد.
این مقام در ادامه عنوان داشت که تماس‌های دولت کابل و نماینده‌گان طالبان هم‌چنان ادامه دارد و دولت امریکا آماده از سرگیری مذاکرات است.
در ماه مارچ که مذاکرات آغازشد، نماینده‌گان دولت امریکا پیشنهاد دادند که پنج تن از زندانیان گوانتانامو که سه تن از آنها از فرماندهان طالبان بودند، به قطر تحویل داده شوند. در عوض یک سرباز امریکایی به نام «بو برگدال» از سوی شبه نظامیان شبکه حقانی که وابسته به طالبان افغانستان است، آزاد شود.
تمامی این اقدامات با هدف اعتمادسازی صورت می‌گرفت و امریکا تلاش داشت تا با ادامه این روند میان دولت حامد کرزای، رییس‌جمهوری افغانستان و شبه نظامیان طالبان آتش‌بس برقرار کند. بسیاری از منتقدان، کنگره امریکا و پنتاگون را مقصر این شکست می‌دانند. با این حال یک مقام آگاه در دولت امریکا اعلام کرد که آماده انتقال پنج زندانی گوانتانامو به قطر است و لئون پانه‌تا، وزیر دفاع امریکا باید مجوز آن را صادر کند. زندانیان طالبان در صورتی که به قطر منتقل شوند دیگر هرگز نباید در جنگ علیه نیروهای امریکایی حضور داشته باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.