مجلس: در مذاکرات صلح سهم ما فراموش نشود!

- ۲۹ سرطان ۱۳۹۴

سه شنبه ۳۰ سرطان ۱۳۹۴

 

mnandegar-3معاون دوم مجلس نماینده‏‎گان ضمن خوشبینی از ادامه مذاکرات مستقیم صلح با طالبان می گوید که در دور دوم این مذاکرات باید به مجلس نماینده‏‎گان نیز سهم داده شود.
نذیر احمد زی معاون دوم مجلس نماینده‏‎گان که روز دوشنبه در جمعی از خبرنگاران صحبت می کرد گفت: « توقع ما این است که در دور دوم مذاکرات مستقیم صلح، باید به مجلسین شورای ملی سهم داده شود تا ما در این مورد به مردم خود قناعت داده بتوانیم».
آقای احمدزی، مذاکرات صلح را افغان‌شمول خواند و تاکید ورزید که مجلس از گفتگوهای صلح در هرجایی که برگزار شود حمایت می کند.
شینکی کروخیل دیگر عضو مجلس نیز در این مورد به خبرگزاری جمهور گفت: « به هر اندازه که دروازه‌های گفتگوها باز گذاشته شود به نفع کشور است؛ ادامه گفتگوهای رو در رو بهتر از آن است که دو طرف خواست های خود را به واسطه ی دیگری مطرح کنند».
خانم کروخیل ابراز امیدواری کرد که دور دوم گفتگوهای مستقیم هر چه زودتر آغاز شود و نتیجه خوبی در پی داشته باشد.
مقام های شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرده اند که تا دو هفته دیگر دور دوم مذاکرات رو در روی صلح با طالبان در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.
گفته می شود؛ دور اول این مذاکرات که زیر نظارت مستقیم امریکا و چین، حدود دوهفته قبل در اسلام آباد برگزار شد؛ نماینده ای از مجلسین شورای ملی حضور نداشته است. این نشست امیدهای مردم افغانستان را برای دست یابی به صلح تا حدی زنده کرد.
در این مذاکره روی آتش بس در ایام عید فطر هم صحبت شده بود که به صورت نسبی از سوی دو طرف جنگ در کشور رعایت شد.
مولوی محمد عمر در پیام عیدی خود، برای اولین بار در ۱۳ سال گذشته بر صلح با دولت افغانستان تاکید ورزیده است.
این بیانیه در نوع خود، بی سابقه خواند شد و رییس جمهور غنی نیز از آن استقبال کرد.
در همین حال؛ معاون دوم مجلس نماینده‏‎گان نیز می گوید که تاهنوز چنین اعلامیه ای که به صلح توجه شده باشد از سوی رهبر طالبان صادر نشده است.
همچنین طی روزهای اخیر خبرهایی از ایتلاف برخی مقام های ولتی برای مقابله با دهشت افگنی خبرساز شده است.
نذیراحمد احمدزی نیز در این مورد گفت: « ملیشه سازی به نفع کشور نیست و به هیچ کس اجازه چنین کاری داده نمی شود».
او سران ایتلاف جدید ژنرال دوستم، عطامحمد نور و محمد محقق را در صورتی که در حمایت از نیروهای امنیتی باشد موثر خواند و افزود که این رهبران در چوکات حکومتی اند که مردم به آن رای داده اند.
هرچند؛ چنین ایتلاف های از سوی برخی آگاهان مشکل آفرین خوانده می شود؛ اما ژنرال دوستم و عطامحمد نور گفته اند که این یک اتحاد در حمایت از نیروهای امنیتی و مقابله با دهشت افگنی در شمال است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.