طالبان پاکستانی در کوه صافی

- ۲۹ سرطان ۱۳۹۴

سه شنبه ۳۰ سرطان ۱۳۹۴

 

یک منبع آگاه به روزنامۀ ماندگار گزارش داده است که یک شب قبل از عید فطر، شماری از طالبان خارجی که عمدتا شهروندان پاکستان هستند، در منطقه موسوم به غرجین در ولسوالی کوه صافی ولایت پروان گرد آمده ند.
به گفته منبع آنان این منطقه را از شب اول عید فطر به این طرف زیر کنترل دارند اما دولت و نیروهای امریکایی هیچ واکنشی در برابر آن نداشته اند.
این منبع گفت که این طالبان، از روز اول عید تا امروز، ده تن از سربازان و افسران ارتش ملی را که در این منطقه زنده گی داشتند، کشته اند.
mnandegar-3منبع گفت که طالبان اول خانه افراد ارتش را شناسایی و شب هنگام به آن یورش برده و اآنان را کشتند.
منبع گفت که در روز اول عید، چهار سرباز کشته شد و در روز دوم و سوم عید شش افسر پایین رتبه ارتش را در این منطقه کشته اند.
منبع گفت که در برابر این اقدامات هیچ واکنشی نشان داده نشده است.
به گفته منبع، بعد از این رویداد، برخی از ساکنین منطقه غرجین خانه‌‍های شان را ترک کرده اند و در دیگر مناطق کوه صافی و کابل پناه گزیدند.
کوه صافی مشرف بر میدان هوایی بگرام است و حضور جنگجویان پاکستانی در روستاهای این ولسوالی می‌تواند برای پایگاه‌های نظامی بگرام و حتا کابل خطرناک باشد.
منبع گفت که دو روز پیش از عید، چرخ بال‌هایی سلاح و مهمات را به همین منطقه پایین کرده بود و حالا احتمال می‌رود که همین سلاح و مهمات در دست طالبان پاکستانی افتاده باشد.
این منبع می‌گوید که همه ارگان‌های امنیتی و دفاعی این مورد را در گزارش‌های شان دارند اما کسی به آن تا کنون توجه نکرده است.
مقام‌های محلی در ولسوالی کوه صافی حضور طالبان در این ولسوالی را تایید کرده می‌گویند که این طالبان افغان‌هایی اند که از سال‌ها به این سو در پاکستان زنده‌گی کرده اند و پاکستانی‌های اصل نیستند.
اما برخی از ساکنان ولسوالی کوه صافی با رد سخنان مسوولان، به روزنامه ماندگار گفتند که چه کسی شناسنانه این طالبان را دیده است که پاکستانی اند یا افغانی.
این ساکنان می‌پرسند که چگونه این طالبان پاکستانی به این منطقه رسیده اند و صاحب سلاح و مهمات اند.
در همین حال جنرال وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی، به روزنامه ماندگار گفت که معلوماتی در این زمینه ندارد و امروز مساله را با رییس ستاد ارتش کشور یا لوی درستیز در میان می‌گذارد.
کوه صافی از مناطق استراتِیژیک و مشرف بر کابل و بگرام و پروان است و حضور طالبان خارجی در این ولسوالی خطر کلانی برای کابل پنداشته می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.