طرح محدود کردن اختیارات ترامپ برای عملیات نظامی علیه ایران تصویب شد

- ۲۰ جدی ۱۳۹۸

مجلس نماینده‌گان امریکا طرح محدودکردن اختیارات رئیس جمهور این کشور برای انجام عملیات‌های نظامی علیه ایران را تصویب کرده است.
این طرح پس از قتل هدف‌مند قاسم سلیمانی، فرماندۀ شاخۀ برون مرزی سپاه پاسداران ایران با دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و تهدیدهای او برای مقابلۀ نظامی با ایران تهیه شده است.
دونالد ترامپ مخالفت خود با این طرح را اعلام کرده و از نماینده‌گان کنگره خواسته بود که به آن رأی ندهند. اما عصر (پنج‌شنبه،۱۹ جدی) مجلس نماینده‌گان امریکا به ریاست نانسی پلوسی، در این رابطه رأی‌گیری کرد که با ۲۲۴ رأی موافق و ۱۹۴ رأی مخالف تصویب شد.
این طرح به رییس جمهور امریکا دستور می‌دهد «به استفاده از نیروهای مسلح ایالات متحده» علیه ایران پایان دهد مگر آنکه از کنگره مجوز گرفته باشد.
طرح یاد شده برای مواقعی که «دفاع در برابر حملات مسلحانۀ قریب‌الوقوع» ضروری‌ست استثنا قایل می‌شود.
سخنگوی کاخ سفید در واکنش با «مضحک» خواندن این مصوبه آن را غیرالزام‌آور و فاقد اعتبار خوانده است.
هوگان گیدلی، از سخنگویان کاخ سفید در واکنش به تصویب این طرح در بیانیه‌یی نوشته «رییس جمهور حق و وظیفه دارد در برابر تروریسم از کشور و شهروندانش محافظت کند. این کاری‌ست که همچنان خواهد کرد، و برای همین جهان جای امن‌تری است.»
گیدلی افزوده که هدف قرار گرفتن قاسم سلیمانی بر اساس اختیارات قانون اساسی رییس جمهور به عنوان فرماندۀ کل قوا و رئیس قوۀ مجریه و همچنین «مجوز سال ۲۰۰۲ استفاده از نیروی نظامی» مجاز بود.
این طرح به قانون اختیارات جنگی مصوب سال ۱۹۷۳ استناد می‌کند که به کنگره امکان می‌دهد قدرت رییس جمهور در واردکردن نیروهای مسلح به مناقشه‌های نظامی را مهار کند.

mandegar

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.