تحلیل‌گران سیاسی: تلاش دارند دورِ دوم انتخابات برگزار نشود

گزارشگر:24 ثور 1393 - ۲۳ ثور ۱۳۹۳

اگر قرار بود با سازش و معامله‌های پشت‎پرده سرنوشت مردم تعیین می‎شد، چه نیازی به برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری بود.
سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی با بیان این مطلب می‎گوید که آن‎ها هرگز حکومت ایتلافی را نخواهند پذیرفت و باید حکومت آینده بر آمده از انتخابات و ارادۀ مردم باشد.mnandegar-3
همچنان، شماری از آگاهان می‎گویند که تلاش‎هایی جریان دارد که اصلاً انتخابات در دور دوم برگزار نشود و میان دو نامزد پیشتاز سازش و معامله‎یی صورت گیرد.
اما تیم داکتر عبدالله می‎گوید که هرگز آمادۀ ایتلاف، معامله و سازش نخواهد شد.
سید آقا فاضل سانچارکی سخنگوی ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله می‌گوید، حلقاتی در درون ارگ می‌خواهند طوری وانمود کنند که داکتر عبدالله برندۀ انتخابات نیست؛ بل از طریق ایتلاف‌‌ها قدرت سیاسی را به دست خواهد گرفت.
وی افزود، تلاش‌های زیادی در درون ارگ برای کشانیدن انتخابات به سمتِ سنت‌های قبیله‎یی- تاریخی جریان دارد.
او تأکید کرد: «متأسفانه حلقۀ درون ارگ که گردن نهادن به خواست مردم افغانستان که همانا انتقال سیاسی قدرت از طریق انتخابات است را نمی‌تواند بپذیرند، بنابر این در تلاش اند تا با مهندسی‌کردن رأی مردم، انتخابات را به سمتِ ایتلاف‌ها و معاملات سیاسی بکشانند. «
او اضافه کرد: « اگر ایتلاف‌های سیاسی شکل می‌گرفت، پس چه نیازی به بر گزاری انتخابات بود؛ بنابراین ما بحث ایتلاف‌های سیاسی را که زمزمه‌های آن به گوش مردم می‌رسد، با قاطعیت رد می‌کنیم».
سخنگوی ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله افزود: «زمانی‌که داکتر صاحب عبدالله از مسالۀ ایتلاف‌های سیاسی آگاهی پیدا کردند، آن را نپذیرفتند و گفتند که اگر کمیسیون‌های انتخاباتی با مهندسی انتخابات را به دور دوم ببرند، ما به دور دوم می‌رویم؛ آنگاه با آرای بیشتر برنده خواهیم بود».
وی با انتقاد از عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی مبنی بر این‌که در گذشته اعلام کرده بودند که برای برگزاری دور دوم انتخابات آماده اند؛ اما حالا می‌گویند که انتخابات به دلیل سوختن اوراق رای دهی در حمله انتحاری‌یی که در این کمیسیون رخ داده بود، با یک ماه تأخیر برگزار خواهد شد می‌گوید: این اقدام کمیسیون نشان می‌دهد که حرف‌هایی در پشت پرده وجود دارد.
سانچارکی تصریح کرد: «حلقاتی که در پشت بعضی از کمیشنرها قرار دارند، از رفتن انتخابات به دور دوم هراس دارند، چرا که فکر می‌کنند در دور دوم داکتر عبدالله با آرای بالاتری برنده شده و جایی برای امتیاز طلبی آنان باقی نخواهد ماند».
در این حال، شماری از اعضای مجلس و تحلیلگران نیز می‎گویند که باید حکومت افغانستان و کمیسیون‎های انتخاباتی به آرای مردم افغانستان احترام گذاشته و بر بنیاد قانون عمل کنند.
شکیبا هاشمی عضو مجلس نماینده‌گان، برگزاری انتخابات در صورت رفتن به دور دوم را با تأخیر، نقض قانون انتخابات و عدم اسقلالیت کمیسیون‌‌های انتخابات عنوان می‌کند.
او می‌گوید، تمام اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی از سوی حامد کرزی انتخاب شدند و همۀ آنان حامی منافع حکومت اند؛ بنابراین تأخیر در برگزاری انتخابات به منظور تحقق برنامه‌های حکومت صورت می‎گیرد.
به گفتۀ بانو هاشمی، مطابق قانون باید انتخابات دور دوم در زمان معین آن برگزار شود؛ اما اگر مشکلاتی مبنی بر تأخیر انتخابات وجود دارد، ما می‌توانیم تحمل کنیم؛ اگر به بهانه‌های مختلف برگزاری انتخابات به تأخیر می‌افتد تا حکومت اهداف خود را عملی سازد، در این صورت قابل قبول برای ما و مردم افغانستان نخواهد بود.
وی تأکید کرد، بحث این‌که به دلیل تأخیر انتخابات وضعیت بحرانی شده و ما یک‌بار دیگر به دهۀ هفتاد برخواهیم گشت، اشتباه محض است و هیچ کس نمی‌تواند به این بهانه‌ها در صدد ایجاد حکومت موقت و انتقالی باشد.
در همین حال، صدیق‌الله توحیدی مسوول دیده‌بان رسانه‌های آزاد یا نی می‌گوید: «در صورت رفتن انتخابات به دور دوم حامد کرزی در تلاش است تا با انعقاد یک پیمان و براساس تعهد میان دو نامزد پیشتاز برای آینده خود ضمانت‌هایی را به دست بیاورد.
وی تاکید کرد، شایعاتی وجود دارد که یک گروهی از تحلیل‌گران نیز با هر دو تیم انتخاباتی در حال بحث و گفت‌وگو اند تا از این طریق بتوانند به اهداف خود برسند و انتخابات دور دوم اصلاً برگزار نشود.
اوعلت تأخیر در برگزاری انتخابات را فرصتی برای توافق میان دو نامزد پیشتاز عنوان کرده گفت، کمیسیون انتخاباتی برای توافق میان دو نامزد پیشتاز که خواست رییس‌جمهور کرزی است، به زمان بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین منظور از یک ماه تأخیر دست یافتن به توافق میان دو نامزد پیشتاز است.
این اظهارات در حالی ابراز می‌شود که دو نامزد پیشتاز انتخابات نیز با انتقاد از عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی، این کمیسیون‌ها را متهم به تقلب و تخلف کرده و حکومت را متهم به دست‌اندازی در انتخابات می‌کنند.
قرار بود نتایج نهایی انتخابات در ۲۶ ماه ثور یعنی چهارشنبه همین هفته اعلام شود؛ اما کمیسیون انتخابات اعلام کرده که بنابر دلایلی، نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری با دو روز تاخیر اعلام خواهد بود.
ناجیه نوری

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.