فعالان مدنی در همایش تقدیر از ده خبرنگار برتر زن: وضعیت خبرنگاران زن در ولایات بسیار وخیم است

گزارشگر:ناجیه نوری / دوشنبه 9 حمل 1395 - ۰۸ حمل ۱۳۹۵

بیش از ۱۹ درصد بانوان خبرنگار بدون معاش کار می‌کنند و یا هم ماهانه فقط سه یا چهار هزار افغانی حقوق دریافت می‌کنند.
یکی از مدافعان حقوق زن با ابراز این مطلب می‌گوید: ما در تمام افغانستان شش خبرنگار زن داریم که تا مقطع ماستری درس خوانده‌اند که حتا درفیصدی هم نمی‌‎آیند و این یعنی اوج فاجعه؛ بنابراین بلند بردن ظرفیت کاری زنان خبرنگار بسیار مهم است.
mandegar-3او این سخنان را در محفل ارج‌گذاری از بانوان خبرنگار که روز شنبه از سوی مجتمع جامعه مدنی در کابل برگزار شده بود‌، ابراز داشت.
در این همایش از ده خبرنگار برتر بانو، شکیلا ابراهیم خیل، سهیلا وداع خموش، ناجیه نوری خبرنگار روزنامه ماندگار، نظیفه محبوبی، وحیده فیضی، فرحناز فروتن، فرشته غنی، مینا حبیب وعابده مودب طلایی تقدیر شده و به آنان تندیس آزادی اهدا شد.
شماری از فعال مدنی و رسانه‌یی در این همایش، ضمن این‌که کار خبرنگاری در افغانستان را دشوار خواندند تأکید ورزیدند: زنان خبرنگار در افغانستان سدشکنان تاریخ هستند و خبرنگاران برتر که امروز شایسته جایزه آزادی دانسته شدند، بهترین‌های جامعه ما اند.
شفیقه حبیبی رییس انجمن خبرنگاران زنان افغانستان، ارج‌گذاری به کار خبرنگاری و مخصوصاً خبرنگاران زن را بسیار مهم دانسته تأکید کرد: وضعیت خبرنگاران زن در ولایات بسیار وخیم است.
بانو حبیبی گفت: تنها در سه ولایت بانوان خبرنگار مشکلات کمتری دارند، اما در سایر ولایات زنان خبرنگار با مشکلات و چالش‌های فراوانی رو به رو اند.
به گفته او: بانوان خبرنگار در بسیاری از ولایات مجبور اند گزارشات‌شان را با نام مستعار نشر کنند و نمی‌توانند به گزارشات سیاسی بپردازند و تنها در بخش اجتماعی می‌توانند کار کنند.
وی، تقدیر از خبرنگاران را یک اقدام نیک دانسته افزود: تقدیر از خبرنگاران سبب می‌شود تا آنان انگیزه برای ادامه کار خود پیدا کنند.
بانو حبیبی افزود: اهدای تندیس به خبرنگاران سبب می‌شود تا آنان به این باور برسند که تلاش بسیار کردند تا لایق چنین جایزه دانسته شدند و خود را بهترین بدانند و این مساله سبب می‌شود تا آنان مصمم‌تر به کار خواد ادامه دهند.
به باور رییس انجمن خبرنگاران زن: اهدا تندیس به خبرنگاران برتر بار بزرگی است که به شانه‌های آنان گذاشته می شود، زیرا جامعه از افراد برتر توقع بیشتر دارد و اول نمره‌ها مسوولیتی بیشتری دارند.
و اما حمیرا ثاقب فعال مدنی، باآنکه حضور بانوان در رسانه‌ها را گسترده می‌داند، اما به این باور است که این حضور بسنده نیست و باید زنان خبرنگار متخصص در رسانه‌ها نقش اثرگذار داشته باشند.
وی در این همایش گفت: ما در تمام افغانستان شش خبرنگار ماستر بانو داریم که حتا درفیصدی هم نمی‌‎آید و این یعنی اوج فاجعه، بنابراین بلند بردن ظرفیت کاری زنان خبرنگار یک مساله بسیار مهم است.
بانو ثاقب، از درآمد کم بانوان خبرنگار ابراز نگرانی کرده گفت: تحقیقی که از سوی موسسه تساوی صورت گرفته، نشان می‌دهد که بیش از۱۹ درصد بانوان خبرنگار بدون معاش کار می‌کنند و یا هم ماهانه فقط سه یا چهار هزار افغانی حقوق دریافت می‌کنند.
او تأکید کرد: دختران خبرنگار باید به این مسایل بیشتر بپردازند و کاستی‌های که زنان از لحاظ قانونی دارند، مشکلاتی که بانوان پولیس دارند را بیشتر بازتاب دهند تا راه حلی برای این مشکلات جستجو شود.
به گفته بانو ثاقب: درهیچ دوره تاریخی افغانستان نمیابید که زنان خبرنگار، مانند امروز حضور پررنگ داشته باشند و دغدغه فکری شان مشکلات زنان سرزمین شان باشد.
او افزود: زنان خبرنگار افغانستان سد شکنان تاریخ هستند و خبرنگاران برتر که امروز شایسته جایزه آزادی دانسته شدند، بهترین‌های جامعه ما اند.
اما بانو انارگلی هنریار عضو مجلس سنا در این همایش گفت: کار خبرنگاری در افغانستان کار ساده نیست و اینکه ما شش زن ماستر درعرصه خبرنگاری داریم، یک نقص نیست.
او تأکید کرد: ما چهارده سال پیش کمتر کسانی را داشتیم که ماستر بودند، اما امروز بیشترین جوانان ما ماستری و دوکتورا دارند، بنابراین برای پیشرفت و ترقی به زمان و حوصله مندی نیاز است.
به گفته بانو هنریار: ده خبرنگار بانو که امروز( دیروز) از آنان تقدیر می شود، بهترین اند و کارکردهای آنان قابل ستایش است.
بانو هنریار افزود: سیزده سال قبل کار کردن زنان در رسانه‌ها کار ساده‌ی نبود و بسیار مشکل بود که جامعه ما زنان خبرنگار را بپذیرند و امروز هم دختران خبرنگار مشکلات زیادی را تحمل می‌کنند.
عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی دراین همایش گفت: مجتمع جامعه مدنی برگزاری این چنین برنامه‌ها و اهدا جوایز را در عرصه‌های مختلف داشته، اما این بار تصمیم گرفتیم، زنان خبرنگار را که سپر آزادی بیان هستند، تقدیر کنیم.
رفیعی افزود: برنامه بعدی ما تقدیر از زنان ورزشکار و حمایت از « روزصدا» یعنی آزادی بیان که این برنامه هم مختص بانوان است، خواهیم داشت.
او، هدف از برگزاری این چنین برنامه‌ها را توجه و حمایت سیاست‌مداران افغانستان از زنان عنوان کرده گفت: ما می‌خواهیم با برگزاری این چنین برنامه‌ها حمایت دولت‌مردان افغانستان را نسبت به بانوان جلب کنیم.
رییس مجتمع جامعه مدنی تأکید کرد:هدف ما معرفی زنان گم‎نامی است که از پشت صحنه‌ها، میزها و روزنامه‌ها در برابر بی‌عدالتی‌ها جامعه مبارزه می‌کنند و هدف‌شان آوردن تغییرات در وضعیت نا بسامان موجود است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.