تجـدید تعهد برای دفـاع از آزادی رییس ستاد ارتش: حلقات استخباراتی در تلاش براندازی حکومت‌اند

گزارشگر:◄ مجیدی/ شنبه 30 اسد 1395 - ۲۹ اسد ۱۳۹۵

۲۸ اسد امسال که برابر بود با نودوهفتمین سالروز استرداد استقلال کشور، با برگزاری برنامه‏هایی در کابل و شماری از ولایات افغانستان گرامی داشته شد.
حکومت وحدت ملی نودوهفتمین سالروز استرداد استقلال کشور را با برگزاری مراسمی در ارگ ریاست‌جمهوری تجلیل کرد.
mandegar-3این مراسم با حضور رییس‏جمهور، اعضای کابینه، اعضای شورای ملی، شخصیت‌های سیاسی و تعدادی از افسران و جنرالان قوای مسلح و شماری از سفیران و نماینده‏گان کشورهای خارجی مقیم کابل برگزار شد.
آقای غنی در این مراسم با بیان این‌که افغانستان نودوهفت سال پیش از امروز آزادی داخلی کامل داشت و توانست آزادی خود را در اعمال سیاست‌های خارجی خود نیز کسب کند، گفت: افغانستان در وضعیتی آزادی خود را تجلیل می‌کند که نیاز به تجدیدِ تعهد برای دفاع از آزادی دارد.
رییس‏جمهور از افغانستان به‌عنوان یک کشور مستقلِ دارای سیاست خارجی مستقل یاد کرده، افزود: افغانستان هیچ‌گاهی کنترل سیاست خارجی‌اش را به کسی واگذار نخواهد کرد.
آقای غنی در ادامۀ سخنانش با یادآوری از مبارزات و پای‏مردی نیروهای امنیتی برای مبارزه با دشمنان مردم افغانستان، خاطرنشان کرد: دو سال پیش که نیروهای امنیتی افغانستان مسوولیت سنگین جنگی را از ۱۰۰هزار نیروی خارجی گرفت، همه‌گان می‌گفتند که قوای دفاعی و امنیتی افغانستان توان مدیریت و پیش‌برد جنگ با تروریستان را ندارد؛ اما نیروهای دفاعی کشور راه ۱۰ ساله را در دو سال پیمودند و با جان فشانی‌های متعدد، تعهد خود به‌کشور و مردم خود را نشان دادند.
به‌گفتۀ آقای غنی: نیروهای امنیتی افغانستان با نثار جان‌های شیرین خود نشان دادند که نسبت به دفاع از تمامیت ارضی افغانستان متعهد و حاضراند هم‌چنان قربانی بدهند.
رییس‏جمهور گفت: “برخلاف پیش‏بینی‌های گذشته، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ثابت کردند که با تعهد کامل آماده‏گی هرگونه دفاع از کشور در برابر تهدیدات داخلی و جنگ با تروریستان را دارند.”
محمد اشرف‎غنی، اما افزود که خطر هنوز وجود دارد و محو کامل آن و ایجاد صلح و ثبات در کشور، مستلزم رسیدن به یک دیدگاه مشترک است.
محمد اشرف‏غنی گفت: “قدم اول و آخر ما حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی کشور است. در ارتش و پولیس ملی، تنها یک سیاست وجود دارد و آن وحدت ملی و سیاست ملی است؛ هر سرباز افغانستان در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی از تمام شهروندان افغانستان فارغ از قومیت نماینده‏گی می‌کند.”
رییس‏جمهور محمد اشرف‏غنی در ادامه تأکید کرد، در کنفرانس ورسا کشورهای دنیا یک‌بار دیگر حمایت جانی و مالی خود از افغانستان را اعلام کردند.
آقای غنی گفت: “دنیا هم اکنون موضع برحق دولت و مردم افغانستان را پذیرفته و وعده سپرده‌اند که در جنگ علیه تروریسم افغانستان را تنها نگذارند.”
او افزود که کشورهای دنیا به شمول امریکا، کانادا، استرالیا، جرمنی و سایر کشورهای کمک‌کننده به افغانستان، هم‌اکنون به این درک رسیده‌اند که با افغانستان منافع مشترک دارند.
از سویی هم، قدم‌شاه شهیم رییس ستاد مشترک ارتش ضمن تأکید بر این‌که نیروهای دفاعی کشور در جهت حفظ استقلال کشور مصمم‌اند، افزود که برخی حلقات استخباراتی بیرونی در تبانی با مزدوران‌شان برای رسیدن به اهداف استراتیژیک خویش در صدد براندازی حکومت افغانستان هستند.
به‌گفتۀ آقای شهیم: همیشه دست‏هایی از بیرون به‌طور آشکار و پنهان برای سبوتاژ آرامش مردم تلاش‏های مذبوحانه کردند و تاهنوز هم دست از توطیه بر نداشته‌اند.
رییس ستاد مشترک ارتش افزود که مردم افغانستان همیشه با درک دسیسه‌های دشمنان افغانستان، مانع تحقق اهداف مغرضانه آنان شدند.
آقای شهیم در ادامۀ سخنانش گفت که امروز افغانستان با خطر جدیی به نام تروریسم جهانی و افراطیت مواجه است؛ اما نیروهای مسلح کشور با همت مردم مصمم هستند که تا افغانستان را به گورستان تروریستان و حامیان آنان مبدل کنند.
آقای شهیم تأکید کرد که قوای مسلح کشور نسبت به هرزمان دیگر مجهزتر مصمم‏تر و مسلکی‏تر آمادۀ مبارزه در برابر تمام تهدیدات و نارسایی‏های ملی می‏باشند.
هم‏چنان، رییس‌جمهور غنی به گسترش روابط میان افغانستان و کشورهای منطقه و جهان اشاره کرده گفت: این روابط براساس منافع مشترک ایجاد شده است.
اما آقای غنی در سخنان خود از پاکستان به‌عنوان کشوری یاد کرد که به‌گفتۀ او، افغانستان با این کشور تنها خواستار داشتن روابط دولت با دولت است.
آقای غنی تأکید ورزید که روابط افغانستان با پاکستان در چارچوب منافع ملی خواهد بود. او می‌گوید: “پیام ما به پاکستان واضح است، مناسبات دولت به دولت در چارچوب منافع علیای ملی، زیرا ما از منافع ملی خویش کنار رفته نمی‌توانیم. تنها در چوکات منافع علیای ملی ما در منطقه ثبات آمده می‌تواند.”
در همین‌حال، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور، در پیامی به مناسبت گرامی‌داشت از نودوهفتمین سالروز استرداد استقلال افغانستان، گفته است که ملت‌ها زمانی به‌لذت آزادی خوب‌تر و بهتر می‌فهمند که از نگاه علمی و‌ رشد اقتصادی متکی به‌خود باشند و شاهد پیشرفت‌های اساسی باشند.
در خبرنامه‏یی که از نشانی دفتر رسانه‏های ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی به روزنامۀ ماندگار فرستاده شده، از قول آقای عبدالله آمده است: خوش‌بختانه امروز میلیون‌ها شاگرد در مکاتب مصروف درس استند، دانشگاه‌ها مملو از دانشجو و هزاران جوان افغانستانی در خارج از کشور مصروف تحصیل استند که این همه نویدی است برای استقلال کامل و آیندۀ درخشان و افغانستانِ خودکفا.
رییس اجرایی کشور هم‌چنین ابراز امیدواری کرده که تمام مردم افغانستان جشن استقلال را با کتاب و قلم و هم‌چنین تشویق کودکان‌شان برای رفتن به مکتب گرامی‏داشت کنند.
مردم افغانستان همهساله از ۲۸ اسد به‌عنوان روز استقلال افغانستان تجلیل می‌کنند

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.