رییس ستاد مشترک ارتش امریکا: حملات خودی قابل جلوگیری نیست

- ۲۲ میزان ۱۳۹۱

همزمان با افزایش حملات سربازان افغان به نظامیان خارجی در افغانستان، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا اذعان کرد که جلوگیری کامل از این حملات غیرممکن است.
جنرال «مارتین دمپسی» در یک نشست خبری بیان داشت که مقامات ناتو به تلاش‌های خود برای جلوگیری از حملات سربازان افغان به نظامیان خارجی ادامه خواهند داد.
رییس ستاد ارتش امریکا روز گذشته اذعان کرد که جلوگیری کامل از حملات سربازان افغان به نظامیان خارجی غیرممکن است.
دمپسی ماه گذشته پس از کشته شدن چهار نظامی امریکایی به دست سربازان افغان در جنوب افغانستان، اظهار داشت که حملات موسوم به «سبزها علیه آبی‌ها» تهدید جدی برای جنگ در افغانستان است.
وی تأکید کرد: همه چیز تغییر کرده است و استمرار این حملات تهدیدی بسیار جدی برای اهداف نیروهای ناتو در جنگ ۱۱ ساله در افغانستان است.
از آغاز سال جاری میلادی تاکنون نزدیک به ۴۰ مورد حمله سربازان افغان به نظامیان خارجی ثبت شده که بیش از ۵۵ تن کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت است.
بی‌احترامی نظامیان خارجی به فرهنگ و سنت‌های افغان‌ها و نفوذ مخالفان مسلح دولت در نهادهای امنیتی از دلایل اصلی حمله سربازان افغان به نظامیان خارجی گفته شده است.
با وجود آن که مقامات ناتو به ویژه امریکا برنامه‌های مختلفی را برای جلوگیری از حملات سربازان افغان به نظامیان خارجی روی دست گرفته‌اند اما تاکنون نتیجه‌ای به دنبال نداشته است.
«لئون پانتا» وزیر دفاع امریکا در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو روز چهارشنبه در «بروکسل» بیان داشت که مخالفان تلاش می‌کنند تا با استفاده از لباس نیروهای امنیتی افغان، به اعتماد و همکاری بین نیروهای افغان و نظامیان خارجی خدشه وارد کنند.
وی افزود که با گذشت ۱۱ سال از مبارزه با تروریسم در افغانستان، اکنون پیروزی در برابر این پدیده، به جلوگیری از حملات سربازان افغان به نظامیان خارجی بستگی دارد.
وزرای دفاع ۲۸ کشورهای عضو پیمان ناتو نشست ۲ روزه خود را که چهارشنبه به پایان رسید، به اوضاع امنیتی افغانستان از جمله حملات سربازان افغان به نظامیان خارجی اختصاص داده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.