نماینده‌گان مردم پروان: آمار کشته شده‌های پروان نسبت به ولایات ناامن درشت‌تر است

- ۳۰ سرطان ۱۳۹۴

چهار شنبه ۳۱ سرطان ۱۳۹۴

 

هارون مجیدی
کمبود نیروهای امنیتی، بیکاری و حمل سلاح توسط افراد مسلح غیر مسوول سبب افزایش ناامنی‌ها در پروان شده است.
شماری از نماینده‌گان مردم پروان در شورای ولایتی و مجلس نماینده‌گان به روزنامۀ ماندگار می‌گویند، آمار کشته‌ها و زخمی‌ها در پروان نسبت به ولایات ناامن دُرشت‌تر است.
آنان می‌گویند، در چندماه پسین نزدیک به دوصد باشندۀ پروان کشته شده اند.
نماینده‌گان مردم پروان هم‌چنان می‌گویند که تنها در روزهای عید بیش از بیست تن در این ولایت کشته و زخمی شده است.
mnandegar-3ذکیه سنگین نمایندۀ مردم پروان در مجلس با بیان این‌که دشمن مردم افغانستان در تلاش ناامن‌سازی ولایات امن است، می‌گوید: ما بارها صدای خود را بلند کردیم و به مسوولان گفتیم که باید در این زمینه توجه داشته باشند، اما آنان هیچ‌توجهی نکردند و ما هر روز شاهد گسترش دامنۀ ناامنی در ولایات امن افغانستان هستیم.
او می‌افزاید: اگر دولت در روزهای نخست صدای ما را می‌شنید و توجه می‌کرد، امروز می‎توانستند با کمترین امکانات دشمن را از میان ببرند.
بانو سنگین می‌گوید: دشمن با استفاده از این فرصت دامنۀ فعالیت و نفوذ خود را وسیع ساخته و می‌خواهد که پروان را نا امن بسازند.
این نمایندۀ مردم پروان تصریح می‌کند: «یکی از موارد دیگری که سبب نگرانی مردم در پروان شده، استفادۀ سلاح توسط کسانی است که خود در ولایات دیگر در نهادهای امنیتی کار می‌کنند و… ادامه صفحه ۶
آمار کشته شده‌های پروان…
زمانی‌که به پروان می‌آیند سلاح دست داشتۀ خود را نیز می‌آورند و در مواردی از آن استفاده می‌کنند که باعث زخمی و کشته‌شدن شماری از باشنده‌گان این ولایت شده است.»
بانو سنگین می‌افزاید که این افراد به‌خاطر رقابت‌های محلی‌یی که دارند از سلاح‌های خود استفاده می‌برند و ما در چند روز گذشته و با استفاده از همین سلاح‌ها، بیشتر از صد نفر پروانی کشته و زخمی داشتیم.
بانو سنگین به این باور است که آمار کشته شده‌ها در چند ماه اخیر نسبت به ولایت ناامن در پروان بیشتر بوده است.
این عضو مجلس نهادهای امنیتی را مسوول ناامنی پروان دانسته می‌گوید: «وقتی افسر از قطعۀ خود به‌خاطر دیدن خانواده رخصت می‌گیرد، نباید اجازه داده شود تا سلاح و موتر رنجر را با خود بیاورد، وقتی این افسر از میدان وردک، غزنی، هلمند و یا ولایات دیگر به پروان می‌آید از سلاح خود استفاده می‌کند و سبب نگرانی و ناهنجاری در این ولایت می‌شود و این نمایان‌گر بی‌مسوولیتی نهادهای امنیتی است.»
بانو سنگین با اشاره به حضور طالبان در بعضی از ولسوالی‌های پروان خاطرنشان می‌کند: «پیش از این طالبان تنها در شماری از ولسوالی‌های غوربند بودند که بعد از فشارهای زیاد دولت چند پوسته را در شماری از بخش‌های غوربند ساختند که با سرگرم شدن در این بخش، بخش‌های دیگر پروان را از یاد برند، اما امروز شاهد هستیم که در کوه صافی پروان نیز طالبان سر بیرون کردند.»
این نمایندۀ مجلس تأکید می‌کند که ولسوالی کوه صافی با چند ولسوالی ناامن دیگر هم‌سرحد و دشمن با خاطر آرام می‌تواند در این نفوذ داشته باشند که از این طریق کابل نیز ناامن خواهد شد.
این نمایندۀ مردم با بیان این که ناامنی پروان ناامنی کابل است می‌گوید که دولت برای تأمین بیشتر امنیت در پروان باید توجه کند، چون دشمن در تلاش است تا به دروازه‌های کابل خود را برساند تا ما شاهد سر بریدن شهروندان و سر کشیدن گروه داعش در این مناطق نباشیم.
در عین حال، شمس‌الحق شیخانی معاون شورای ولایتی پروان می‌گوید: کمبود تشکیلات در نهادهای امنیتی پروان به ویژه پولیس سبب شده تا ناامنی در پروان بیشتر شود.
آقای شیخانی هم‌چنان می‌گوید: امروز نیروهای طالب و داعش می‌خواهند که در پروان نفوذ کنند و چون در این ولایت مرکز نیروهای ناتو است و راه وصل چندین ولایت نیز می‌باشد، دشمن در تلاش هسته‌گذاری در این ولایت است.
آقای شیخانی با تائید حضور نیروهای مخالف در ولسوالی کوه صافی ولایت پروان می‌گوید: «چون این ولسوالی به مرکز نیروهای ناتو در پروان نزدیک است که دشمن با استفاده از فقر و بیچاره‌گی مردم در این ولسوالی می‌خواهد نفوذ خود را بیشتر سازد و هستۀ بزرگی از دشمن در این ولسوالی حضور دارد.»
او می‌افزاید که در بخش‌های زیادی از ولسوالی غوربند نیز دشمن به شدت کار دارد و مردم پروان از ناحیه سخت نگران هستند.
معاون شورای ولایتی پروان از رهبران دولت وحدت ملی و نهادهای امنیتی می‌خواهد که تشکیلات پولیس پروان باید وسیع شود و به آنان توجه خاص صورت گیرد تا آنان با دل‌گرمی بیشتر از خیانت‌های دشمنان مردم جلوگیری کنند.
معاون شورای ولایتی پروان، افزایش بیکاری باشنده‌گان این ولایت را از دلایل دیگر ناامنی در پروان دانسته می‌گوید: دشمن از با استفاده این وضعیت تلاش می‌کنند که افراد بیکار و بیچاره را در صفوف خود جذب کنند و دست به ناامنی می‌زنند.
اما، محمدزمان مموزی فرمانده امنیه ولایت پروان می‌گوید: ناامنی‌یی که توسط دشمن ایجاد شده باشد در ولایت پروان زیاد نیست، اما این ولایت با افزایش جرم و جنایت روبرو است.
آقای مموزی می‌افزاید: دشمن در پروان آن‌قدر قوی نیست تا نیروهای امنیتی را تهدید کند و اوضاع امنیتی در کنترل ما است و ما تلاش می‌کنیم تا از بی بند و باری‌های اجتماعی در پروان نیز جلوگیری کنیم.
فرمانده امنیه پروان می‌گوید که امنیت پروان نسبت به ولایات دیگر اهمیت زیاد دارد. او خاطر نشان می‌کند: «مرکز عمومی ناتو در ولایت پروان است که به تشکیل خاص نیاز دارد که نیروهای موجود در این ولایت تکافوی آن را نمی‌کند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.