کشیدن دندان عقل موجب مرگ می‌شود؟

- ۱۱ عقرب ۱۳۹۲

۱۲-عقرب/۱۳۹۲

mandegarبخش نخست

کشیدن دندان عقل، یکی از جراحی‌های شایعی است که می‌تواند برای هر کسی در هر دوره‌یی از زنده‌گی پیش بیاید. جدا از پرسشی که اغلب درباره لزوم کشیدن دندان عقل به میان می‌آید، جراحی کشیدن دندان عقل با وجود ساده به‌ نظر رسیدنش، تا کنون باعث مرگ تعدادی از افراد شده است. دلایل مرگ بر اثر این جراحی در برخی مواقع نامشخص مانده است، مانند موردی که برای مارک لپینسکی پیش آمد.
خانواده مارک هیچ‌وقت فکر نمی‌کردند پسر جوان و ۲۵ساله خود را فقط به‌دلیل کشیدن دندان عقل از دست بدهند. با وجود آن‌که دوستان مارک با خبر شنیدنِ جراحی دندان عقل مارک، روزهای سختی را برایش پیش‌بینی می‌کردند، حتا فکرش را هم نمی‌کردند این جراحی به مرگ دوست‌شان بینجامد؛ کاری که ۵ میلیون امریکایی در سال آن را انجام می‌دهند و یک عمل فوق‌العاده ساده است. پزشکان دلیل مرگ مارک را هنوز مشخص نکرده‌اند، اما فرضیه‌هایی در این مورد وجود دارد.
داستان چه بود؟
مارک لپینسکی، جوان ۲۵ ساله برای جراحی دندان عقلش اقدام کرد. با این‌که مارک ترسی از کشیدن دندان نداشت، اما در یکی از شبکه‌های اجتماعی نسبت به درد و سختی این کار، ابراز ناراحتی کرد. دوست مارک هم در پاسخ برایش نوشت: «کشیدن دندان عقل خیلی دشوار است و باید چند روزی را درد کشـید!» مارک هم در جواب نوشت: «از دلداری‌ات ممنونم!» بالاخره او به دندان‌پزشک مراجعه کرد اما حین جراحی، اتفاق غیرمنتظره‌یی برایش افتاد. او حین جراحی به‌شدت به سرفه افتاد طوری که پزشک تصمیم گرفت برایش داروی قوی پروپوفول تجویز کند. اما حال مارک رو به وخامت گذاشت، طوری که پزشک مجبور به انتقال مارک به شـفاخانه شد؛ جایی که مارک بعد از ۳ روز جان سپرد.
چه اتفاقی افتاد؟
چیزی که بسیار تکان‌دهنده به‌نظر می‌رسید این بود که مارکْ مّرد سالم و سرحالی بود و حتا سگرت هم نمی‌کشید، ولی حالا طی عملیات معمول کشیدن دندان عقل، جان خود را از دست داده بود. خانواده مارک معتقدند، مردن کسی بر اثر کشیدن دندان امکان ندارد. با توجه به گزارش‌های رسیده، وقتی مارک به سرفه افتاد و به او دارو دادند، دچار قطع تنفس شد، به همین دلیل گروه متخصص به سرعت وارد عمل شد و عملیات احیا را شروع کردند. حین عملیات احیا آن‌ها ۲ عدد گاز استریل جراحی را در راه هوایی مارک پیدا و سعی کردند با برداشتن آن‌ها راه هوایی را باز کرده و لوله تنفسی برایش بگذارند. اما در نهایت تمام تلاش تیم پزشکی به نتیجه نرسید و بعد از ۳ روز مارک در شفاخانه جان سپرد.
علت چه بود؟
بعد از این اتفاق، پزشکان از خانواده مارک درباره وضعیت سلامتِ او و دارو‌هایی که احیاناً استفاده می‌کرد، سوال کردند. دندان‌پزشک مارک توضیح زیادی درباره کل ماجرا نداد اما وکیلش درصدد دفاع از او برآمد و گفت: «این پزشک همیشه بالاترین سطح مراقبت‌های جراحی دهان را برای بیمارانش در نظر می‌گیرد. با این حال، دنیای جراحی‌های امروز بدون خطر نیست. بعد از آن‌که حال مارک رو به وخامت گذاشت، اقدامات احیا انجام شده است. هرچند تمام پروتکل‌های استندرد مورد بررسی قرار گرفته، دلیل وخامت شرایط این بیمار ناشناخته است.»
پزشکی‌ قانونی لاس‌آنجلس قرار است جسد مارک را کالبدشکافی ‌کند تا به علت مرگ پی ببرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.