مـلاعـمر زنـده است/ مــژده: با مرغ‌های فارمی نباید مذاکره کرد

- ۰۲ اسد ۱۳۹۴

شنبه ۳ اسد ۱۳۹۴

 

هارون مجیدی
یک منبع آگاه، خبر کشته شدن رهبر گروه طالبان را تکذیب کرده و به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که ملاعمر زنده است.
این منبع هم‌چنان می‌گوید، خبر کشته شدنِ رهبر طالبان به تحریک سازمان استخباراتی پاکستان به نشر رسیده است.
گروه موسوم به «محاذ فدایی امارت اسلامی» ادعا کرده است که ملاعمر رهبر طالبان توسط دیگر اعضای این گروه کشته شده است. قاری حمزه فردی که خود را سخنگوی این mnandegar-3گروه می‌خواند، سه روز پیش به رسانه‌ها گفته بود که شواهد دقیقی در دست این گروه است که قتل ملاعمر را در دو سال پیش ثابت می‌کند.
در عین حال، وحیدمژده آگاه مسایل طالبان در گفت‌و گو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: خبر کشته شدن ملاعمر را نمی‌شود تایید کرد.
آقای مژده در ارتباط به گروهی که خبر کشته شدن ملاعمر را پخش کرده می‌گوید: «محاذ فدایی امارت اسلامی، گروهی‌ست تحت ادارۀ آی‌اس‌آی پاکستان که پیش از این از گروه داعش اعلام حمایت کرده بودند.
او می‌گوید: در رأس این گروه، کسی است به‌نام مولوی نجیب‌الله که از میدان وردک است و زمانی که ملادادالله زنده بود، در گروه او کار می‌کرد اما به دلایلی ملادادالله می‌خواست او را بکشد که منصور دادالله او را نجات داد و تا زمان کشته شدن منصور دادالله فراری بود که بعد از آن دوباره به جنگ برگشت.
به گفتۀ مژده، بعد از آن که دولت پاکستان نتوانست طالبانی را که در دفتر قطر هستند، راضی بسازد تا بیایند و به مذاکره شرکت کنند به گروه محاذ فدایی امارت اسلامی وظیفه دادند تا بگویند که ملاعمر زنده نیست؛ به‌خاطری که در اعلامیه‌یی که به مناسبت روز عید توسط ملاعمر فرستاده شد، گفته شده بود «تنها دفتری که باید از آن مذاکرات صورت گیرد، دفتر قطر است» و چون این دفتر از ادارۀ پاکستان بیرون است، دست به پخش این خبر زدند تا بگویند کسانی را که آنان(پاکستانی‌ها) معرفی می‌کند، چهره‌های باصلاحیت اند.
آقای مژده باور دارد که دولت پاکستان در تلاش فریب دولت افغانستان است و یک بازی استخباراتی به راه انداخته شده است.
او می‌گوید: پاکستان در تلاش روزگرانی است و می‌خواهد کسانی را بیاورد که با آنان نمی‌شود صلح آورد.
او می‌گوید تا جایی که من آگاه هستم، پاکستانی‌ها به این خاطر خواستند شایعه کشته شدن ملاعمر را توسط افراد خودش پخش کنند تا به این ترتیب، در میان طالبان اختلاف ایجاد کنند و حالتی را به‌میان آورند که بعد از آن هر کسی را که زیر نام نمایندۀ طالبان به مذاکره حاضر کردند، دولت افغانستان آن را بپذیرد.
آقای مژده با بیان این که دولت افغانستان نیز خود را با این خواست‌های پاکستان هم‌آهنگ ساخته، می‌گوید: «این مذاکرات تا یکی دو سال دوام خواهد کرد و بعد از آن دولت افغانستان اعلام خواهد کرد که این مذاکرات بی‌فایده بوده است.»
آقای مژده می‌گوید که دولت افغانستان باید از پاکستان بخواهد که در مذاکرات، ملااخترمحمد منصور و یا طیب‌آغا را حاضر کنند.
مژده گفت: «ما هر روز شاهد شدت جنگ هستیم و این دور مذاکرات که به‌خواست افغانستان شروع شده است.»
به گفته مژده، حالا پاکستان گروه داعش را ساخته است و آنان نیز مصروف سربازگیری هستند و پاکستان می‌داند تا زمانی که طالبان در صحنه باشند، داعش در مناطق پشتون‌نشین نمی‌تواند موثر باشد.
او باور دارد که مثلث امریکا، اشرف‌غنی و پاکستان می‌خواهند طالبان را چند گروه بسازند تا یک گروه آن با دولت افغانستان بیپوندد و دیگران با داعش یک‌جا شوند و پاکستان اعلام کند که من با وعدۀ خود وفا کردم و طالبان را به صلح آوردم و داعش با من ارتباطی ندارد.
مژده، از رهبران دولت وحدت ملی می‌خواهد که در مذاکرات صلح نباید با هر کسی بنشینند و با «مرغ‌های فارمی»ای که پاکستان می‌خواهد، مذاکره کنند.
پیش از این نیز رسانه‌های منطقه گزارش‌هایی را در مورد مرگ رهبر طالبان نشر کرده بودند و طالبان همواره این خبرها را رد کرده و گفته اند که رهبرشان سلامت است. اما تاکنون این گروه در مورد ادعای کشته شدن ملاعمر به شکل رسمی خبر و اعلامیه‌یی را در وبسایت خود نشر نکرده است.
در سال ۲۰۰۱، طالبان قدرت را در افغانستان در پی حمله امریکا از دست دادند و ملا محمدعمر رهبرشان از آن زمان متواری است.
او از مکان‌های مختلف پیام‌هایی را عنوانی جنگ‌جویانش می نوشت. اما گفته می‌شود که پس از مدتی پیغام‌های ملاعمر توسط کسانی دیگری در کابل و یا پاکستان نوشته می‌شود. چنان‌که باری استاد عبدرب الرسول سیاف چهرۀ جهادی گفت که پیام‌های ملاعمر در وزیر اکبرخان کابل زیر ریش ما نوشته می‌شود.
اما وحید مژده، کارشناس مسایل طالبان می‌گوید: «در زمان امارت اسلامی هم که ملاعمر در افغانستان بود، پیغام‌هایش توسط دیگران نوشته می‌شد»
تا کنون کسی ملاعمر ندیده است و به همین دلیل از او یک افسانه ساخته شده است. تنها یک عکس منسوب به اوست اما در مورد همین عکس هم ادعاهایی وجود دارد و گفته می‌شود این عکس مربوط به یک دهقان ارزگانی است.
در مورد کشته و زخمی شدن ملاعمر بارها گزارش‌های نشر شده است و چند سال پیش از جان باختن او بر اثر یک بیماری نیز گفته شده بود.
در رابطه با محل اقامت ملا محمد عمر اتهاماتی بر پاکستان وارد می‌شود که تحت نظر استخبارات نظامی پاکستان در خاک این کشور زنده‌گی می‌کند؛ اما اسلام آباد همواره این اتهامات را رد کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.