دادخواهی روزنامه‌نگاران در کابل از ضرب و شتم یک خبرنگار

- ۰۳ اسد ۱۳۹۴

یک شنبه ۴ اسد ۱۳۹۴

 

mnandegar-3ده‌ها تن از روزنامه نگاران، مسوولان نهادهای صنفی خبرنگاران و فعالان مدنی برای دادخواهی از یک خبرنگار که چند روز پیش مورد ضرب و شتم قرار گرفت، در پارک زرنگار شهر کابل تجمع کردند.
محمد امین بابک، گرداننده برنامه‌های سیاسی تلویزیون خورشید، چهار روز پیش از سوی محافظان نذیر احمدزی، عضو مجلس نماینده‌گان مورد لت و کوب قرار گرفت.
آقای بابک می‌گوید، زمانی‌که او از دفتر کارش به سوی خانه‌ در حرکت بود، از محافظان آقای احمدزی که راه را بسته بودند، خواسته اجازه عبور بدهند، اما آن‌ها با فحاشی جواب این خبرنگار را داده اند.
براثر مشاجرۀ لفظی، محافظان این عضو مجلس به آقای بابک حمله کرده و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. این خبرنگار می‌گوید که او از ناحیه بینی آسیب دیده است.
این برخورد با اعتراض روزنامه‌نگاران، اتحادیه‌های صنفی خبرنگاران و تلویزیون خورشید مواجه شده و آن‌ها از نهادهای عدلی و قضایی خواستند تا به این قضیه رسیده‌گی کنند.
فهیم دشتی، رییس اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان به خبرگزاری بخدی گفت: «با آقای احمدزی برای بررسی قضیه تماس گرفتیم و همزمان از وزارت‌های داخله و اطلاعات و فرهنگ و دادستانی کل کشور نیز خواستیم که به این قضیه رسیده‌گی کنند؛ اما هنوز به این درخواست ما رسیده‌گی صورت نگرفته است.»
آقای دشتی می‌گوید، اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان به نهادهای مسئول، نامه‌های رسمی فرستاده و از آن‌ها خواسته شده که برای اعاده حیثیت و پیگری برخورد خشونت‌آمیز با آقای بابک اقدام کنند.
روزنامه‌نگاران که دیروز در پارک زرنگار تجمع اعتراضی داشتند، خواهان اجرای عدالت شدند.
آنها از نهادهای عدلی و قضایی کشور خواستند تا عاملان این قضیه را مورد پیگیرد قانونی قرار دهند. همزمان اتحادیه‌های صنفی روزنامه نگاران، فعالان مدنی و خبرنگاران حمایت شان را از محمد امین بابک اعلام کردند.
دولت و خبرنگاران
دیدبان حقوق بشر از سازمان‌های بین اللملی، سال گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد که حکومت، سیاست‌مداران و نهادهای وابسته به دولت افغانستان بیشترین تهدید را متوجه آزادی روزنامه‌نگاران افغانستان کردند.
این سازمان با انتشار گزارشی ۴٨ صفحه‌یی گفته بود که ادامه تهاجم به روزنامه‌نگاران «دستاوردهای افغانستان در زمینه آزادی رسانه‌ای را که از سال ٢٠٠١ به دست آمده به مخاطره می‌اندازد».
فلیم کاین، معاون مدیر بخش آسیای دیده‌بان حقوق بشر گفته بود که از سال ٢٠٠٢ به بعد، مقامات حکومتی و شورشیان افغانستانی بدون نگرانی از پیگرد قانونی به تهدید، حمله و قتل ده‌ها روزنامه‌نگار ادامه داده‌اند و اشرف غنی، رییس جمهوری، باید با پیگرد قانونی عاملان سرکوب کارکنان رسانه‌ها، به وعده انتخاباتی خود برای صیانت از آزادی رسانه‌یی عمل کند.
محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور اما در پیامی به مناسبت گرامی‌داشت از روز جهانی آزادی مطبوعات، حفاظت از رسانه‌ها، کارمندان آن و روزنامه‌نگاران را از وظایف اصلی دولت خواند.
آقای غنی گفته بود که آزادی مطبوعات و رسانه‌ها یکی از ارزش‌های بزرگ قانون اساسی کشور است و دولت افغانستان خود را مکلف به حفاظت و تقویت هرچه بیشتر آن می‌داند.
او همزمان گفت که آزادی رسانه‌ها و بیان در افغانستان در مقایسه با کشورهای منطقه، از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است.
ادارۀ حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان «نی» اما با نشر نظر سنجی اعلام کرد که وضعیت آزادی بیان در دولت وحدت ملی در مقایسه با حکومت پیشین بدتر شده است.
بیش از هشتاد درصد از ۳۰۵ خبرنگار که در این نظرسنجی با انها مصاحبه شده گفتند که پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، موانع برای دست‌یابی به اطلاعات بیشتر شده است انها دلیل آن را سیاست‌های حکومت جدید خواندند.
صدیق الله توحیدی، رییس دیدبان رسانه‌ها یا نی در زمان نشر این گزارش گفته بود که روزنامه‌نگاران، فعالان رسانه‌یی و نهادهای حامی از خبرنگاران به شدت نگران وضعیت آزادی بیان در آینده هستند و ممکن وضعیت بدتر از این هم شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.