در مسـیر پیروزی

گزارشگر:حامد علمی - ۲۲ میزان ۱۳۹۱

  بخش سـی‌وچهارم
«به سلسله عملیات مجاهدین شورای نظار در صفحات شمال، مجاهدین به تاریخ ۱۰ جولای مطابق ۱۹ سرطان، عملیات موفقانه‌یی را بالای مراکز مختلف و قطار اکمالاتی دشمن در مناطق سالنگ، جبل‌السراج و فرقه ۲ مستقر در جبل‌السراج انجام دادند که خسارات مالی و جانی فراوان به حکومت کابل وارد گردید. طی عملیات مجاهدین در سالنگ و تپه‌سرخ و فرقه ۲، یک دیپوی عمده حریق گردید که به علاوه مهمات، شش صاحب‌منصب و پنج سرباز کشته شدند و آتش‌سوزی برای ۳ ساعت ادامه داشت. به همین تاریخ، در منطقه لوان سالنگ طی عملیات مجاهدین، دو پوسته همراه ۳ ورکشاب سیار ۲ تانک و یک موتر از بین رفتند و طی همین عملیات، سه صاحب‌منصب هلاک و دوی دیگر زخمی گردیدند. در منطقه اولنگ سالنگ یک عراده تانک، ۳ موتر و بارهای نظامی حریق شده‌اند. در باغ میدان سالنگ، ۳ پوسته حکومتی تخریب، ۲ عراده تانک و ۲ عراده موتر باربری نظامی، حریق گردیده است و در منطقه اورتی سالنگ، ۴ پوسته از غند ۶۴ حریق، ۶ موتر باربری از بین برده شد و یک عراده تانک حریق گردید که در نتیجه، کاروان دشمن به طرف سالنگ شمالی عقب‌نشینی نمود. به تعقیب این عملیات، بمباران دشمن آغاز گردید و تاهنوز ادامه دارد. به تاریخ ۱۱ جولای، عملیات بالای غند ۶۴ صورت گرفت که در نتیجه، مرکز غند خساره‌مند گردید و یک عراده تانک، ۲ موتر باربری از بین رفت و دو صاحب‌منصب و چهار سرباز کشته شدند و هم‌چنان در مرکز اولنگ مربوط سالنگ، ۳ پوسته دشمن تخریب، یک تانک و ۲ موتر از بین رفتند، ۲ دستگاه راکت‌انداز ثقیل از بین رفت که جنگ مجاهدین و حکومت در این منطقه ادامه دارد. در مدت یک‌ماه گذشته، چهل سرباز حکومتی همراه با اسلحه خویش به مجاهدین تسلیم شده‌اند.» (۹۴)
«ولسوالی زیباک ولایت بدخشان به تاریخ ۱۵ جولای بار دیگر به‌دست مجاهدین افتاد. سلسله عملیات بالای ولسوالی زیباک به تاریخ ۱۳ جولای آغاز گردید؛ اما در اثر سیلاب‌های مدهش، مجاهدین نتوانستند به پیشروی ادامه دهند. بالاخره بعد از وقفۀ کوتاه توانستند به مراکز حکومتی یورش برند و آن‌ها را فتح کنند که در اثر آن، سی‌وشش تن کشته و یکصدوهفتاد تن دیگر زخمی شدند.» (۹۵)
«به دنبال فتح ولسوالی چاه‌آب ولایت تخار که به روز ۲۶ جولای اتفاق افتاد، ولسوالی‌های رستاق و دشت قلعه نیز بعد ازظهر ۲۷ جولای به‌دست مجاهدین افتاد. طبق راپور شورای سرتاسری قوماندانان جهادی افغانستان، در جریان فتح ولسوالی دشت قلعه، عزیز معاون غند ۶۶۶ ملیشه‌های رژیم کابل با هزاروپنجصد تن از افراد ملیشه مسلح خویش تسلیم مجاهدین شده و جلیل آمر غند مذکور با پانزده تن از افراد مربوطه، به جای نامعلوم فرار نموده است. با فتح ولسوالی‌های رستاق و دشت قلعه ولایت تخار در سرحد روسیه، اکنون ولسوالی ینگی قلعه و علاقه‌داری درقد تحت تـسلط رژیم کابل است که در حال حاضر زیر فشار مجاهدین قرار دارد. با سقوط ولسوالی رستاق که در ۲۵ کیلومتری سرحد روسیه و ۲۵ کیلومتر دور از ولسوالی خواجه غار قرار دارد، یکی از مراکز عمده و مدافع قوای رژیم کابل در ولایت تخار از بین رفته، رفت‌وآمد مجاهدین بین ولسوالی‌های این ولایت کاملاً آزاد گردیده است. هم‌چنان به دنبال فتح ولسوالی خواجه غار؛ سقوط علاقه‎داری زیباک، ولسوالی‌های اشکاشم، چاه‌آب، رستاق و دشت قلعه از پیروزی بزرگ مجاهدین است.» (۹۶)
«به دنبال سقوط ولسوالی‌های زیباک و اشکاشم در ولایات بدخشان، مجاهدین سه ولسوالی دیگر در ولایت تخار را نیز فتح نموده‌اند. در پیام مخابروی احمدشاه مسعود که امروز به پشاور رسیده، ذکر گردیده است که بعد از تصرف خواجه غار، مجاهدین به تاریخ ۳۱ سرطان حملات را بالای پل دریای کوکچه آغاز نمودند و بعد از تصرف پل کوکچه، به تاریخ اول اسد به طرف شمال پیشروی کرده و سه ولسوالی ینگی قلعه، رستاق و دشت قلعه و تپه استراتیژیک آی خانم را تصرف کردند که با تصرف این مراکز، ولایت تخار یک بار دیگر کاملاً به دست مجاهدین افتاد. در پیام احمدشاه مسعود آمده که در این جنگ‌ها حدود سه‌هزار و دوصد نفر از نیروهای حکومتی تسلیم مجاهدین گردیده و علاوه بر این افراد، دو هزار میل سلاح و ۲۸ عراده تانک و نفربر زرهی به غنیمت مجاهدین درآمد. یک منبع شورای نظار امروز گفت که فتوحات اخیر در شمال، دستاورد دومین جلسه شورای سرتاسری فرماندهان در سال گذشته و جلسه ششم شورای نظار است که مجاهدین تعهد کردند با یک برنامه منظم بر پایگاه‌های حکومتی حمله کنند. ابن منبع گفت فتح ولسوالی‌های تخار اهمیت حیاتی دارد؛ زیرا از یک طرف این ولسوالی‌ها در مرز با شوروی قرار دارند و از طرف دیگر، عده‌یی از ملیشه‌های حکومتی که در این پایگاه‌ها قرار داشتند، منابع خوب نیروی بشری به حکومت کابل بودند. در این هنگام که روی حل سیاسی مساله افغانستان در اسلام‌آباد مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و رهبران مجاهدین صورت می‌گیرد، فتح ولسوالی‌ها و پایگاه‌های حکومتی، به مجاهدین حیثیت سیاسی بیشتر می‌بخشد.» (۹۷)
«بر اساس گزارش جبهات مجاهدین، ولسوالی‌های شغنان و واخان در حاشیه شمال شرق کشور در سرحد با چین و شوروی را به تاریخ ۳۱ جولای تصرف کرده و قوای موجود آن ولسوالی‌ها به مجاهدین تسلیم شدند. طبق خبر، تعداد زیادی از ملیشه‌های شغنان که توسط لوای ۸۰ اکمال می‌شدند، در جریان پیشروی مجاهدین تسلیم شدند که مقادیر زیادی سلاح نیز به غنیمت مجاهدین افتاد.
هم‌چنان با فتح ولسوالی واخان در بلندی‌های پامیر که به بام دنیا شهرت دارد، قوای رژیم در ساحه وسیع شمال شرق افغانستان تسلط خود را از دست داده که با آمدوشد مجاهدین در بین ولایات بدخشان، تخار و شهر چترال پاکستان، تسلیحات زیادی فراهم شده است. هم‌چنان فتح ولسوالی واخان برای اولین مرتبه مجاهدین را به سرحد چین نزدیک ساخته است.» (۹۸)
«به گزارش منابع مجاهدین و تأیید دفتر سیاسی شورای سرتاسری قوماندانان جهادی افغانستان در پشاور، ولسوالی دولت‌آباد ولایت بلخ در نزدیکی شوروی، به تاریخ ۸ نوامبر طی حمله مجاهدین تحت قومانده قوماندان محمدعلم فتح شد. طبق گزارش، مقادیر زیادی اسلحه سبک و سنگین از جمله توپ ۷۶ ملیمتری و ۱۱ عراده تانک، ۲ میل دافع هوا، ۶ عراده لاری، ۳ عراده جیپ، ۵ میل هاوان وسط و ده‌ها میل اسلحه خفیف و ثقیل به غنیمت گرفته شده است.» (۹۹)

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.