پاکستان طالبان متمایل به پروسه صلح را بازداشت کرده است

گزارشگر:شنبه 24 میزان 1395 - ۲۳ میزان ۱۳۹۵

mandegar-3مقام‌های پاکستانی تأیید می‌کنند که سازمان استخبارات این کشور سه تن از مسؤولان ارشد طالبان را بازداشت کرده است. خبر بازداشت مقام‌های طالبان به نقل از منابع این گروه، روز چهارشنبه نشر شد.
ملاعبدالصمد ثانی مسؤول مالی طالبان، سلیمان آغا ولسوال نام‌نهاد پیشین این گروه برای ولسوالی دایکندی و ملاعبدالله نانی رییس دادگاه عالی طالبان افرادی اند که از سوی نظامیان پاکستانی دستگیر شده‌ اند.
سرفراز بوگتی، وزیر امور داخلۀ ایالت بلوچستان پاکستان به سلام‌وطندار گفته است که ادارۀ استخباراتی این کشور سه مقام ارشد گروه طالبان را به دلیل اختلاف‌نظر با ملاهیبت‌الله، رهبر طالبان و مخالفت با روند صلح بازداشت کرده است.
اما شماری از آگاهان سیاسی با رد این ادعای وزیر داخلۀ ایالت بلوچستان پاکستان می‌گویند، آی‌اس‌آی همواره طالبانی را بازداشت کرده است که به دور از نظارت این سازمان با دولت افغانستان رابطه گرفته و یا علاقه‌مند پیوستن به روند صلح بوده اند.
کابل‌خان تدبیر، آگاه سیاسی می‌گوید، حکومت پاکستان تنها سه مقام ارشد طالبان را بازداشت نکرده است، بلکه شمار زیادی از افراد دیگر این گروه نیز در مناطق مختلف کویته دستگیر شده اند.
به گفتۀ او، حکومت پاکستان آن عده از مقام‌های طالبان را بازداشت و شکنجه می‌کند که بدون هماهنگی با سازمان جاسوسی آن کشور با دولت افغانستان و یا دیگر کشورها رابطه برقرار کنند و یا هم موافق روند صلح حکومت افغانستان باشند.
فاروق بشر، آگاه سیاسی می‌گوید که سازمان استخبارات پاکستان سه تن از مقام‌های طالبان را به اتهام مخالفت با ملاهیبت‌الله و حمایت از ملارسول، رهبر شاخۀ انشعابی طالبان بازداشت کرده است.
به گفتۀ آقای بشر، ملاهیبت‌الله با اشارۀ آی‌اس‌آی عمل می‌کند؛ اما ملارسول مخالف پاکستان است.
بازداشت مقام‌های ارشد طالبان از سوی پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس برخی گزارش‌ها، ملاهیبت‌الله در رأس هیأت بلندپایه به روسیه رفته است. به باور آگاهان امور سیاسی، طالبان تلاش دارند با توجه به شرایط کنونی، حامی قدرت‌مندتری مثل روسیه داشته باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.