معاون کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی در گفت‌وگو با ماندگار: در نتیـجۀ اصـلاحات، اعـضای کنـونی کمیسیون‌های انتخاباتی نمی‎مانند

- ۰۶ اسد ۱۳۹۴

چهار شنبه ۷ اسد ۱۳۹۴

 

مصاحبه‎کننده: ناجیه نوری

یادداشت: کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی، اخیراً پساز زدوبندهای فراوان به کار آغاز کرد. اعضای این کمیسیون، طی سه ماه آینده وظیفه دارند پیشنهادها، طرح‎ها و راه‎حل‎های‌شان را به منظور ایجاد یک نظام انتخاباتی قانون‎مند و متعهد به ارزش‎های مردم‏سالاری، به

رهبری دولت پیشکش نمایند. در این میان، برخی‎ها خواستار بررسی پروندۀ تقلبات زیان‎بار انتخابات سال‌پار از جانب این کمیسیون هستند؛ اما مسوولان این کمیسیون، می‎گویند که بررسی تقلبات انتخابات ریاست‌جمهوری و معرفی تقلب‌کاران به دادگاه، از وظایف آنان نیست و آن‎ها برای برگزاری انتخابات شفاف در آینده‌ها کار می‎کنند. اکنون به منظور بررسی اهداف و برنامه‎‏های کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی، پرس‎وشنودی را با صدیق‌الله توحیدی معاون این کمیسیون انجام داده‎ایم که اینک می‎خوانید:

سپاس آقای توحیدی که فرصت این پرس‌وشنود را فراهم کردید. شما در خصوصmnandegar-3 کسانی‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال پار تقلبات سازمان یافته‌یی را انجام داده و افغانستان را تا لبۀ پرتگاه به پیش بردند، چه برنامه‎یی دارید؟
مردم خود می‌دانند که کی‌ها متهم به تقلب اند و در تقلب دست داشتند؛ بنابراین نیاز به افشای نام آنان نیست. اما ما هیأت تحقیق در این زمنیه نیستیم و تنها برای این‌که اشتباهات و تخلفات گذشته تکرار نشود، طرح و برنامه ترتیب و پیشنهاد می‌کنیم.
وظیفۀ ما به دادگاه کشانیدن و یا به دادگاه معرفی کردن تقلب‌کاران نیست؛ بنابراین کسانی‌که شکایت دارند می‌توانند به مراجع عدلی و قضایی مراجعه کرده و شکایت کنند؛ اما با آوردن اصلاحات و تعدیلات در قانون انتخابات، اعضای فعلی کمیسیون‌های انتخابات در آینده حضور نخواهند داشت.
تا اکنون چه کارهایی را انجام داده‌اید و اولویت‌های کاری‌تان چیست؟
برنامه‌های کاری خود را تنظیم کردیم و همین‌طور طرزالعمل داخلی کمیسیون را ترتیب نمودیم و تصمیم داریم که سفرهایی در هفت زون افغانستان داشته باشیم تا نظریات مردم را جمع‌آوری کنیم.
نخستین نشست ما با شبکۀ اکسین بود و چنین نشست‌هایی را با نهادهای مدنی، نهادهای حقوق بشری، نهادهای مدافع حقوق زنان و شخصیت‌های سیاسی و نهادها و انجمن‌های جوانان در ۱۵ روز آینده برای جمع‌آوری نظریات آنان ادامه می‎دهیم.
بعد از جمع‌آوری نظریات، طرح ها و برنامه‌های آنان ، این نظریات دسته‌بندی شده و طرح‌های نهادهای مدنی را نیز مورد بررسی قرار داده و گزینش می‎کنیم.
با استفاده از این نظریات و طرح‌ها موارد تعدیلی که باید در قانون انتخابات و قانون تشکیل وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی گنجانیده شود را در چند جلسه بررسی کرده و در پایان رای‌گیری شده و مسودۀ طرح تعدیل به عنوان بستۀ پیشنهادی تا پایان یک ماه آینده به حکومت ارسال خواهد شد تا حکومت ده روز فرصت برای بررسی آن داشته باشد ورییس‌جمهور بتواند آن را به عنوان فرمان تقنینی توشیح کند.
تا دو ماه آینده ساختارهای کمیسیون‌های انتخاباتی را از نظر تشکیلاتی و از نظر ظرفیت‌ها بررسی خواهیم کرد و در آن قسمت نیز تصامیم و پیشنهادات مشخص خود را به حکومت و مردم افغانستان ارایه خواهیم کرد.
مدت تعیین شده برای پیش‌برد کارتان کافی است و یاخیر؟
مدت کار این کمیسیون سه ماه پیش‌بینی شده؛ اما در صورتی‌که کار به اتمام نرسد و بستۀ پیشنهادیِ کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت آماده نشود، ممکن تا چند ماه دیگر نیز کار کمیسیون تمدید شود؛ ولی تلاش اعضای کمیسیون این است که باید هرچه زودتر یعنی در سه ماه آینده کار به اتمام برسد.
اگر راه قانونی برای آوردن اصلاحات هموار باشد، سه ماه کافی است؛ اما تا زمانی‌که مشکلات و موانع قانونی وجود داشته باشد، بدون شک اصلاحات به صورت درست و اساسی نخواهد آمد.
برای حل موانع قانونی چه باید کرد؟
قانون نیاز به تعدیل دارد و آن را به عنوان تعدیلات در قوانین انتخاباتی در داخل کمیسیون پیشنهاد می‌کنیم و به رای‌گیری می‌گذاریم و سپس یک مسودۀ حقوقی آماده و به حکومت می‎سپاریم.
مشکلاتی که در لایحۀ وظایف کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی وجود داشت، برطرف شده و آیا تغییراتی در لایحه وظایف‌تان به وجود آمده است؟
مشکلاتی که در بخش اصلاح طرح‌ها وجود داشت، راه حل قانونی داشت و برطرف شد؛ چون که قانون صراحت دارد و بخش دیگر آن تصامیم کمیسیون بود که از طریق ریاست اجراییه به رییس‌جمهور فرستاده شده و طبیعی است که رییس‌ اجراییه آن را با کمیتۀ مربوطه مطرح کرده و مراحل قانونی خود را طی خواهد کرد.
افراد گزینش شده در این کمیسیون افراد مسلکی و متخصص اند؟
ترکیب اعضای کمیسیون اصلاح انتخاباتی طوری است که آنان یا در زمان قانون‌گذاری حضور داشتند و یا تجربۀ کار در امور انتخابات دارند. سه عضو کمیسیون، اعضای کنونی و پیشین مجلس بودند.{ریگستانی و صبرینا ثاقب اعضای مجلس ۱۵ و اسدالله سعادتی عضو کنونی مجلس می‎باشد} خودم و آقای عاکفی سابقۀ کار در کمیسیون‌های انتخاباتی را داریم.
پس این‌که گفته می‌شود فیصله‌های کمیسیون اصلاح انتخاباتی تیمی یا سلیقه‌یی خواهد بود، درست نیست؛ زیرا اصلاحات یک امر پذیرفته شده برای تمامی اعضای این کمیسیون می‎‌باشد؛ بنابراین هیچ جای نگرانی نیست.
اگر در پایان کار حکومت پیشنهادات یا مسودۀ حقوقی شما را نپذیرد، اقدام یا عکس‌العمل شما چه خواهد بود؟
تمام عملکردها و کارکردهای خود را ما با مردم شریک می‌سازیم و بعد از آن آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی به دوش حکومت خواهد بود، نه کمیسیون اصلاح انتخاباتی.
اما من مطمین هستم که حکومت پیشنهادات، طرح‌ها و برنامه‌های کمیسیون اصلاح انتخاباتی را به خاطر برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان که یک نیازی جدی است؛ خواهد پذیرفت.
تشکر از شما جناب آقای توحیدی.
از شما هم تشکر!

اشتراک گذاري با دوستان :