رهبـر جـدید طالبـان بر طبل جنگ کوبید

- ۱۰ اسد ۱۳۹۴

یک شنبه ۱۱ اسد ۱۳۹۴

 

ملا اختر محمد که از وی به عنوان جانشین ملا عمر، رهبر طالبان نام برده شده در پیامی صوتی با ابراز تأسف از مرگ ملا عمر قول داد که راه وی را ادامه دهد.
ملا منصور، ملا عمر را مردی مبارز در راه آرمان‌ها خواند و گفت: تلاش‌هایی برای ایجاد تفرقه در این سازمان صورت گرفت که همه آنها ناکام ماندند .
وی در پیام ۳۳ دقیقه‌یی خود تاکید کرده است: ما باید برای حفظ اتحاد با یکدیگر همکاری کنیم، تفرقه دشمنان ما را شاد می‌کند و مشکلات بیشتری برای ما بوجود می‌آورد.
mnandegar-3منصور از اعضای ارشد طالبان خواست تا به حملات ۱۴ ساله خود ادامه داده و نسبت به تبلیغات خارجی برای ایجاد تفرقه در این گروه هوشیار باشند.
وی گفت: هدف ما و شعارمان برقراری شریعت و سیستم اسلامی است و جهاد ما تا تحقق این اهداف ادامه خواهد یافت.
در پی تایید مرگ ملاعمر، ملا اختر منصور که سابقاً معاون وی بود و به عنوان چهره‌یی عمل‌گرا و طرفدار صلح شناخته می‌شود، جای وی را گرفت.
پایگاه خبری نیشن نیز در گزارشی آورده است: برخی از اعضای ارشد طالبان با انتصاب ملا اختر محمد منصور به عنوان جانشین ملامحمد عمر، رهبر سابق طالبان مخالف هستند.
بر اساس بیانیه طالبان در رسانه‌ها، منصور به عنوان رهبر جدید طالبان انتخاب شده است و این انتصاب پس از آن انجام شد که دولت افغانستان و نیز طالبان مرگ ملاعمر در سال ۲۰۱۳ را تایید کردند.
رهبر جدید طالبان افغانستان که سابقاً معاون ملاعمر بود، به عنوان چهره‌ای میانه‌رو شناخته می‌شود که موافق مذاکرات صلح با دولت افغانستان است اما رهبری وی در حال حاضر با چالش‌هایی مواجه است. برای برخی، منصور گزینه اصلی جانشینی ملاعمر یک چشم بود که طالبان را از دوران بروز هرج و مرج در دوران جنگ داخلی در دهه ۱۹۹۰ رهبری کرد.
وی در اوایل دهه ۶۰ میلادی در ولایت قندهار در جنوب افغانستان متولد شده است و از همان دوران جنگ داخلی بخشی از جنبش بوده و از سال ۲۰۱۳ به طور موثر در این گروه فعالیت کرده است.
ملا منصور هم همانند ملاعمر از حضور در انظار عمومی امتناع می‌کند. چند عکسی که از وی در دسترس است وی را مردی چهار شانه با ریش سیاه و دستار نشان می‌دهد که در واقع مشخصه اعضای ارشد طالبان است. دورانی از زنده‌گی منصور در پاکستان گذشته است.
بر اساس گزارش‌ها، وی با آژانس اطلاعات ارتش پاکستان (ISI) در ارتباط بوده است. این سازمان در دهه ۱۹۹۰ از طالبان حمایت کرد و حتی اکنون نیز به تحریک فعالیت‌های شبه‌نظامی‌گری متهم می‌شود.
ملامنصور در دوران حکومت طالبان وزیر هوانوردی مدنی بود که از ۱۹۹۶ تا زمان حمله آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۱ حکومت کرد و پس از آن ملامنصور مجدداً به پاکستان گریخت.
به گفته مقام‌ها و شبه‌نظامیان، ملامنصور مرد عمل‌گرایی است که به شدت از ادامه مذاکرات با طالبان با هدف پایان دادن به ۱۴ سال جنگ خونین حمایت می‌کند. رهبر جدید طالبان توانایی خود را در تعامل با رده‌های مختلف جنبش طالبان از جمله شورای کویته، دفترسیاسی در قطر و فرماندهان عملیاتی در افغانستان نشان داده است.
ملاعمر پسر ۲۶ ساله‌یی به نام ملایعقوب دارد که برای تصدی رهبری طالبان بسیار جوان است اما بسیاری از فرماندهان وی را برای رهبری قبول دارند.
این فرماندهان ارشد معتقدند که ملامنصور آنها را برای بیش از یکسال درباره مرگ ملاعمر فریب داده است و در روند انتخاب جانشین با خشونت برخورد کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :