نماینده‌گان کندز: قـول اردوی مسـتقل در کنـدز ایجـاد شـود

- ۱۳ اسد ۱۳۹۴

چهار شنبه ۱۴ اسد ۱۳۹۴/

 

ناجیه نوری/
mnandegar-3تا هنگامی‌که شمال حمایت قوی حکومت را با خود نداشته باشد و یک قول اردوی واحد برای ولایات شمال ایجاد نگردد، تغییر و تبدیل افراد، هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.
شماری از نماینده‌گان ولایت کندز با بیان این مطلب می‌گویند: تعداد نیروهای امنیتی در مقایسه با طالبان که در کندز مصروف ‌جنگ اند، نهایت کم است و کسانی‌که همین اکنون با طالبان درمیدان جنگ می‌رزمند، کسانی اند که به‌نام خیزش های مردمی و اربیکی فعالیت دارند.
آنان تاکید کردند: اما زمانی‌که این نیروها درچوکات منظم نظامی پولیس یا اردوی ملی تنظیم باشند، می‌توانند بدترین جنگ‌ها را مهار کنند؛ بنابراین باید یک قول اردوی مستقل برای کندز در نظر گرفته شود.
داکتر فاطمه عزیز نماینده ولایت کندز در مجلس نماینده‌گان می‌گوید: یک بخش از ولسوالی قلعه زال، یک قسمتی از ولسوالی خان‌آباد و دشت ارچی به طور کامل در تصرف طالبان قرار دارد.
این نمایندۀ مردم کندز از جنگ شدید در بسیار از مناطق کندز خبر داده افزود: از یک سو نیروهای امینتی که در برابر طالبان می‌جنگند کم است و از جانب دیگر دشمن تجهیزات و امکانات خوبی در اختیار دارند.
او بر ایجاد یک قول اردوی واحد برای کندز تاکید کرده گفت: تنها یک لوا وجود دارد که کندز، تخار و بغلان را پوشش می‌دهد و این لوا به هیچ عنوان برای تامین امنیت این سه ولایت بسنده نیست.
بانوعزیزگفت: این لوا زمانیکه کندز می‌آید، وضعیت امنیتی تخار خراب می‌شود و زمانیکه تخار می‌رود، طالبان در بغلان پیش‌روی می‌کند و زمانی‌که می‌خواهد در بدخشان با طالبان بجنگند ولسوالی‌های کندز در چنگ طالبان می‌افتد.
به گفته بانو عزیز، تا زمانیکه شمال حمایت قوی حکومت را با خود نداشته باشد و یک قول اردو واحد برای کندز ایجاد نگردد، آوردن تغییرات و نصب افراد در بخش‌های نظامی و سیاسی هرچند که توانمند هم باشند، هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.
دو روز قبل قسیم جنگل باغ به عنوان فرمانده پولیس ولایت کندز تعیین گردید و گفته می‌شود که قرار است والی جدید که هنوز مشخص نشده، کارش را در این ولایت آغاز کند.
پیش از این، حرف و حدیث‌های زیادی مبنی براینکه والی این ولایت از طالبان حمایت می‌کند و اختلافات وی با فرمانده اسبق این ولایت یکی ازدلایل افزایش ناامنی‌های اخیراین ولایت بوده، وجود داشت.
او افزود: باید کار به اهل کار سپرده شود؛ اما تا زمانیکه حکومت مرکزی به امنیت کندز توجه نکند و یک قول اردوی واحد در کندز ایجاد نگردد؛ با آوردن تغییرات در مقامات دولتی مشکل حل نخواهد شد.
فاطمه عزیزمی‌گوید: تعداد نیروهای امنیتی درمقایسه با طالبان که درکندز مصروف ‌جنگ اند، نهایت کم است و کسانیکه همین اکنون با طالبان درمیدان جنگ می‌رزمند، اکثریت کسانی اند که بنام خیزش های مردمی و اربیک‌های فعالیت دارند.
وی تاکید کرد: اما زمانیکه این نیروهای درچوکات منظم نظامی پولیس یا اردوی ملی تنظیم باشند، می‌توانند بدترین جنگ‌ها را مهار کنند؛ بنابراین باید یک قول اردو مستقل برای کندز در نظر گرفته شود.
گفته می‌شود که پوشش نه ولایت شمالی توسط یک قول اردو یکی از دلایل اصلی و اساسی افزایش ناامنی‌های اخیر و عدم کاهش ناامنی‌های ولایات شمالی است.
این درحالی است که در قندهار یک قول اردو مستقل، در هلمند، در چهار ولایت حوزه جنوب‌غرب و در حوزه جنوب شرق درهر کدام یک قول اردو مستقل فعال است؛ اما در کل ولایات شمالی تنها یک قول اردو فعال است.
با این حال، عبدالودود پیمان نماینده دیگر مردم کندز در مجلس نماینده‌گان: وضعیت نا به سامان کندز را ناشی از بی‌کفایتی والی این ولایت می‌داند.
او می‌گوید: بی‌کفایتی والی سبب شده بود تا طالبان پیشرفت‌های در کندز داشته باشند و اکنون با آوردن تغییرات، ما امیدوارهستیم که وضعیت امنیتی به حالت عادی برگردد.
به گفته پیمان: کمبود تجهیزات نیروهای امنیتی و عدم هم‌آهنگی میان نیروهای امنیتی سبب شده تا وضعیت هر روز بدتر شود و طالبان درحال پیش‌روی باشند.
این نماینده مردم کندز تاکید کرد: وضعیت کندز نسبت به گذشته وخیم‌تر شده و مسیر راهی که به طرف تخار و بدخشان می‌‍رود مورد تهدید طالبان قرار دارد.
پیمان افزود: اکثریت مردم به دلیل افزایش ناامنی در کندز مجبور به ترک خانه‌های شان شدند و تعداد از مردم به طرف تخار مهاجر شدند و آنانی که توان مالی و امکانات ندارند همین اکنون درسرک‌های در داخل شهر خیمه زدند.
گفته می‌شود که والسوالی دشت‌ارچی کندز که با ولسوالی خواجه غار تخار مرز مشترک دارد و شورشیان بارها تلاش کرده اند تا از راه «هزارباغ» خواجه غار وارد ماورای کوکچه تخار شوند، به طور کامل تحت تصرف طالبان قرار دارد.
بخش‌های از ولسوالی چهاردره، خان آباد، امام صاحب و قلعه زال درهم‌مرزی با تاجیکستان تحت تصرف طالبان قرار دارد و شرایط امنیتی در ولسوالی علی‌آباد نیز مناسب نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.