عبدالله: فاتحه‌گیران ملاعمر بازداشت شوند وزارت داخله: اقدام می‌کنیم

- ۱۳ اسد ۱۳۹۴

چهار شنبه ۱۴ اسد ۱۳۹۴/

 

هارون مجیدی/
عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان خواستار پیگیری آن عده مامورین دولتی شده است که در مراسم فاتحه ملا محمد عمر اشتراک کرده اند.
امنیت ملی افغانستان نیز گفته است نیروهای امنیتی از چنین محافلی جلوگیری می‌کنند.
پس از تایید خبر مرگ ملا محمدعمر رهبرطالبان، مراسم فاتحه‌گیری او در کابل برگزار شده بود.
عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح در این مراسم، از ملامحمد عمر، به عنوان «عالم» و «رهبر جهادی» یاد کرده و حتا گفته بود که او «برای رضای خداوند جهاد کرده mnandegar-3است.
سرپرست شورای صلح همچنان گفته بود: «ما دعا می‌کنیم که خداوند ملاعمر را مغفرت و جنت را نصیبش بگرداند، عملی را که انجام داده منحیث عالم و رهبر جهادی به‌خاطر رضای خداوند بوده است.»
او گفته بود که «جهاد و مبارزه ملاعمر یک بخش مهمی از تاریخ کشور را تشکیل می‎دهد.»
این درحالی‌ست که ملا محمد عمر، رهبر درگذشته گروه طالبان متهم است که جنایات بزرگی را مرتکب شده است و این گروه هزاران تن را به خاک و خون کشیده و آواره کرده است.
این گروه تنها در جریان یک دهه گذشته با راه‌اندازی حملات انتحاری در کشور بی گناهان زیادی از جمله کودکان و زنان را کشته اند.
نور الحق علومی، وزیر داخله افغانستان روز دو شنبه در جلسۀ شورای وزیران گفته است: «متاسفانه دیده شده است که حتی در کابل شماری از منسوبین دولت در این مراسم ها شرکت کرده اند.»
به گزارش دفتر رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، وزیر داخله افغانستان افزوده است: «در این مورد نباید بی تفاوت بمانیم. وضعیت ایجاب می کند با کسانی که در درون نظام به نفع دشمن تبلیغات می کنند باید با جدیت برخورد شود و آنان مورد پیگرد قرار بگیرند.»
بر اساس اعلامیه خبری دفتر ریاست اجرایی حکومت، عبدالله گفته است: « آن عده از مامورین دولتی که در مراسم ملاعمر شرکت کرده اند باید رسماً مورد بازپرس و پیگرد قرار بگیرند و گزارش اقدامات در این مورد باید به صورت واضح ارایه شود.»
در عین حال، نجیب‌الله دانش معاون سخنگوی وزارت داخله به ماندگار گفت که آنان بر اساس هدایت رهبران دولت آمادۀ هر گونه اقدام در این زمینه هستند.
آقای دانش افزود که بعد از به دست آوردن دستور در این زمینه بی‌درنگ اقدام خواهند کرد.
همچنین ریاست امنیت ملی افغانستان نیز یادبود و همدردی با ملا محمد عمر را «جفای بزرگ به ملت افغان و توهین بزرگ به خون هزاران شهید این ملت» عنوان کرده است.
سخنگوی امنیت ملی گفته است: «بنابراین، دولت جمهوری اسلامی افغانستان به تمامی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور دستور صادر کرده است که هرگونه تجمع جهت همدردی، همسویی و یادبود از ملا عمر و یاران‌اش هدف مشروع نظامی می‌باشد.»

اشتراک گذاري با دوستان :