افغانستان دست به دامن پدر معنوی طالبان شد

- ۱۸ اسد ۱۳۹۴

بسیاری از اعضای ارشد طالبان امروز به درستی احساس می کنند که طی دو سال و نیم گذشته با فتواهای دروغین فعالیت کرده اند و فریب خورده اند. همین سوال بزرگ کافی است تا سایه سنگین ابهام و تردید را بر سر مذاکرات صلح ایجاد کند و مانع از پیشرفت آن شود
بعد از اعلام خبر مرگ ملا عمر رهبر سابق طالبان افغانستان، دولت کابل دست به دامن پدر معنوی طالبان در پاکستان شده است تا شاید او بتواند ضمن تقویت مقبولیت رهبر جدید mnandegar-3طالبان در میان اعضای این گروه، گره از کلاف سردرگم حاصل از مرگ ملا عمر در روند مذاکرات صلح افغانستان بگشاید.
روز پنجشنبه گذشته، مولانا سمیع الحق که از اوی به عنوان پدر معنوی طالبان نام برده می‌شود و از مقبولیت بالایی هم در میان طالبان پاکستان و هم در میان طالبان افغانستان برخوردار است، اعلام کرد که حاضر است تا برای حل اختلافات ایجاد شده بر سر انتخاب رهبری جدید طالبان افغانستان، میان جناح مخالف و موافق این گروه میانجی‌گری کند.
مولانا سمیع الحق رهبری حزب جمعیت علمای پاکستان (شاخه سمیع) را برعهده دارد.
کابل اکنون به این فکر افتاده که شاید بتواند کلید حل اختلافات درون گروهی طالبان را در دستان پدر معنوی طالبان بیابد.
به دنبال اعلام آماده‌گی مولانا سمیع الحق برای ادای نقش ریش سفیدی میان جناح های مخالف و موافق طالبان بر سر موضوع رهبری ملا اختر منصور رهبر جدید این گروه، جانان موسی زی سفیر افغانستان در پاکستان دیروز شنبه با سفر به منطقه اکوره ختک واقع در اطراف شهر نوشهره در ایالت خیبرپختونخوای پاکستان، با پدر معنوی طالبان و سرپرست سابق کمیته مذاکراتی طالبان پاکستان با دولت اسلام آباد (نقشی که وی در دوره نسبتاً کوتاهی، بیش از یک سال پیش و قبل از آغاز عملیات ‹ضرب عضب› از سوی ارتش پاکستان ایفا می کرد) دیدار و گفت و گو کرد.
سید محمد ابراهیم خیل سرکنسول افغانستان در شهر پیشاور پاکستان و مرکز ایالت پختونخوا خبر دیدار ظهر دیروز (شنبه) جانان موسی زی با سمیع الحق را تایید. این دیپلمات گفت که خود او شخصاً در این ملاقات حضور نداشته است اما فضای کلی این ملاقات درباره تحولات جاری افغانستان بوده است. وی از ارایه جزئیات بیشتر در باره این ملاقات خودداری کرد.
همچنین جانان موسی زی خبر دیدار خود با سمیع الحق را  از طریق صفحه توئیترش اعلام کرد و عکس‌هایی از این دیدار را نیز از طریق توئیتر خود منتشر کرد.
گفته می‌شود دیدار روز گذشتۀ سفیر افغانستان در پاکستان با مولانا سمیع الحق، نخستین دیدار یک مقام و دیپلمات عالی افغان با این شخصیت طالبان از زمان حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ تاکنون بوده است.
دیپلمات‌های افغانستان در پاکستان از اعلام آماده‌گی سمیع الحق برای میانجی گری میان طالبان افغانستان با هدف حل اختلافات موجود بر سر رهبری این گروه استقبال کرده اند.
با ورود پدر معنوی طالبان به عرصه روند مذاکرات صلح افغانستان، این روند وارد مرحله تازه یی شده است هر چند که شدت اختلافات میان جناح مخالف و موافق طالبان افغانستان بر سر موضوع رهبری این گروه، روند مذاکرات را در شرایط کنونی با تهدید جدی مواجه کرده است.
دولت پاکستان نیز تلاش می‌کند تا از راه های مختلف، بار دیگر شرایط و فضا را برای ادامه مذاکراتی که خودش مبتکر آن بوده و خودش هم دور اول آن را بیش از یک ماه پیش میزبانی کرده است، فراهم آورد.
رستم شاه مهمند سفیر سابق پاکستان در افغانستان روز پنجشنبه گذشته در گفت و گو با ایرنا در اسلام آباد گفت: در طول عمر ۲۰ ساله طالبان افغانستان، برای اولین بار است این گروه به طور کاملا جدی با خطر از دست دادن ‹موجودیت و هویت› خود مواجه شده و این چالش بسیارجدی برای طالبان است.
وی که اطلاعاتی عمقی از شرایط حاکم بر افغانستان و طالبان دارد، تاکید کرد که اعلام خبر مردن ملا عمر بیش از دو سال بعد از مرگ او و مخفی نگه داشتن این خبر، باعث اختلافات درون گروهی شدید در طالبان شده و آینده مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان را با ابهام و تردید کاملا جدی مواجه کرده است.
اگر چه ایجاد اختلافات عمیق میان طالبان و ضعیف شدن این گروه ممکن است در ظاهر به نفع دولت افغانستان به نظر برسد اما نباید فراموش کرد که شکاف در میان طالبان درعین حال موجب خواهد شد تا هرج و مرج و ناامنی در سطح گسترده در سراسر افغانستان ایجاد شود؛ تهدیدی که دولت کنونی کابل بخوبی نسبت به آن واقف است و تلاش می کند مانع از فراهم شدن زمینه تحقق این تهدید شود.
با علام خبر دیرهنگام، غافلگیر کننده و رمزآلود مرگ ملا عمر دو سال و نیم بعد از مردن او، اکنون این سوال بزرگ هم برای طالبان و هم برای طرف دیگر مذاکرات صلح مطرح است که اگر در طول دو سال و نیم پیش، ملا عمر عملا وجود خارجی نداشته است، پس کسانی که از سوی طالبان در دور نخست مذاکرات صلح شرکت کردند، نماینده‌گان چه کسی بوده اند؟ بسیاری از اعضای ارشد طالبان امروز به درستی احساس می کنند که طی دو سال و نیم گذشته با فتواهای دروغین فعالیت کرده اند و فریب خورده اند. همین سوال بزرگ کافی است تا سایه سنگین ابهام و تردید را بر سر مذاکرات صلح ایجاد کند و مانع از پیشرفت آن شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.