کاسۀ صبر حکومت وحدت ملی لبریز شد/ دکتر غنی اسلام آباد را به قطع روابط تهدید کرد / داکتر عبدالله خواستار بازداشت «خاینین ملی» در داخل نظام شد

- ۱۹ اسد ۱۳۹۴

سه شنبه ۲۰ اسد ۱۳۹۴/

 

محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور در واکنش به حمله‌های خونین چند روز اخیر در کابل و برخی از ولایت‎ها گفت که پاکستان با افغانستان صادق نبوده و هنوز هم از این کشور برای ما پیام جنگ فرستاده می‌شود.
رییس جمهور غنی می‌گوید که حکومت افغانستان در تمام این مدت منتظر بوده تا پاکستان به تعهداتش عمل کند، اما هنوز لانه‌های تروریسم و کارخانه‌های تولید سلاح برای آن‌ها در پاکستان فعال هستند که این در حقیقت دشمنی آشکار با یک کشور همسایه است.
mnandegar-3رییس جمهور می‌گوید که افغانستان بیش از این نمی‌تواند کشتار مردم بی‌گناهش را تحمل کند و تصامیم پاکستان در هفته‌های آینده، مسیر روابط افغانستان و پاکستان را مشخص می‌کند.
آقای غنی از دولت پاکستان می‌پرسد که اگر در اسلام‌آباد رویدادی شبیه شاه شهید کابل رخ می‌داد و عاملان آن در شهرهای مهم افغانستان لانه می‌داشتند، شما چه می‌کردید؟ ما را دشمن می‌پنداشتید یا دوست؟
رویداد شب جمعه گذشته در شاه شهید کابل، ۱۵ کشته و بیش از ۴۰۰ زخمی برجا گذاشت.
اشرف غنی هم‌چنان می‌گوید که پاکستان اگر نمی‌تواند طالبان را پای میز مذاکره حاضر کند، می‌تواند دهشت‌افگنان را در خاکش جای ندهد، آن‌ها را از بین ببرد و به دادگاه بکشاند.
آقای غنی می‌گوید که دیشب با نخست‌وزیر و رییس ارتش پاکستان صحبت کرده و از آن‌ها به گونۀ واضح خواسته است که تروریسم را طوری که برای خودشان تعریف می‌کنند، برای افغانستان نیز تعریف کنند.
به گفتۀ رییس جمهور، نخست‌وزیر پاکستان به او وعده سپرده تا این کشور طرحی عملی را برای مبارزه با تروریسم تهیه کند و در سفری که هیأت افغانستان روز پنج‌شنبه آینده به آن کشور دارد، روی چه‌گونه‌گی عملی کردن آن توافق شود.
هم‌چنان آقای رییس جمهور می‌گوید که پاکستان در «جنگی اعلام ناشده» با افغانستان قرار دارد و او در سفر ماه نومبر سال گذشته‌اش به پاکستان، به گونۀ واضح به آن‌ها گفته که صلح دو بُعد دارد: صلح با پاکستان و صلح با طالبان.
به باور او، افغانستان از راه کشور دیگری با طالبان صلح نمی‌کند و ابتکار گفت‌وگوهای صلح باید در اختیار افغانستان باشد.
اشرف غنی می‌افزاید، هم‌چنان که انفجار در یک مکتب نظامی در پیشاور پاکستان، نقطه‌یی عطف در تاریخ آن کشور بود، حمله‌های اخیر کابل نیز نقطه‌یی عطف در تاریخ افغانستان است.
آقای غنی می‌گوید که تعریف پاکستان از تروریسم پس از رویداد پیشاور تغییر کرده است.
رییس جمهور هم‌چنان می‌گوید که به دادگاه‌ها دستور داده که با تروریستان و قاتلان مردم افغانستان مدارا نکنند و گفته است، کسانی که صلح را با جنگ پاسخ می‌دهند، به اشد مجازات محکوم خواهند شد.
او می‌گوید که قاتلان نیروهای امنیتی و مردم افغانستان از نظر قوانین و دادگاه‌های افغانستان محکوم هستند و پس از این از زندان‌ها آزاد نخواهند شد. غنی افزود که دستور داده تا فهرستی از این زندانیان را تهیه و در اختیارش قرار دهند، تا پس از این، آن‌ها بر بنیاد فساد اداری شامل فرمان‌های عفو نیز نشوند.
او می‌گوید که موضوع اختلاف در افغانستان، اسلام نیز نیست؛ زیرا آن‌هایی که این‌همه ادعای «شریعت‌ورزی» دارند، نمی‌توانند به این پیمانه در برابر کشتار مردم بی‌گناه بی‌پروا باشند.
اشرف غنی با اشاره به حمله‌های اخیر می‌گوید که «حملات وحشیانه» به «ارادۀ مقدس» افغانستان برای صلح صدمه نمی‌زند.
او هم‌چنان می‌گوید که گفت‌وگوها پیرامون صلح کاملاً متوقف نشده اما محدود شده است.
به گفتۀ او، افغانستان فقط با کسانی صلح می‌کند که به انسانیت باور دارند و با کسانی که اعلام جنگ کرده اند، صلح نمی‌کند.
رییس جمهور در پایان نشست دیروزش گفت که معیار روابط افغانستان با پاکستان، منافع ملی و مصونیت مردم افغانستان است: «در صورتی که مردم ما به قتل می‌رسند، روابط ما معنا و محتوایش را از دست می‌دهد».
عبدالله: خاینین ملی شناسایی شوند
همچنان، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، در نشست دیروز شورای وزیران گفت که تمامی هراس‌افکنانی که در افغانستان جنگ و جنایت را تداوم می‌دهند، از سوی دولت پاکستان آموزش، تجهیز و تمویل می‌شوند. آقای عبدالله با اشاره به سیاست افغانستان در قبال پاکستان گفت که حکومت افغانستان همواره در رفتار و گفتار خویش ثابت ساخته که خواستار روابط نیک بر اساس احترام متقابل و سیاست عدم مداخله در امور داخلی پاکستان است.
رییس اجرایی با اظهار تأسف می‌گوید که همکاری صادقانۀ دولت افغانستان، دست کم در این ده ماه اخیر، هیچ تغییری در سیاست پاکستان در راستای مقابله با تروریسم و تخریب لانه‌های تروریستان در آن سوی مرز نیاورده است.
آقای عبدالله در مورد گفت‌وگوهای صلح با طالبان نیز گفت که پس از این همه حمله و وحشی‌گری این گروه، باید خودمان در رویکردی که برای پیشبرد روند گفت‌وگوهای صلح در پیش گرفته بودیم بازنگری کنیم و ببینیم که در کجا نیت نیک ما، از سوی پاکستان و طالبان نشانۀ ضعف تلقی شده و آن‌ها را برای قتل و قتال مصمم تر کرده است.
رییس اجرایی، ملا اخترمحمد منصور رهبر جدید طالبان را جنایت‌کاری همسان ملاعمر خواند و گفت که هدف ملامنصور چیزی جز به خاک و خون کشیدن ملت بی‌گناه افغانستان نیست. وی در ادامۀ سخنانش با انتقاد از سیاست‌بازی‌های طالبان در جریان گفت‌وگوهای صلح گفت که این گروه در روز روشن در پاکستان، برای انتخاب رهبر جدیدش جلسه می‌گیرد؛ از سوی دیگر خود را از هرگونه وابسته‌گی به پاکستان مبرا می‌داند و در پیشبرد روند گفت‌وگوهای صلح نیز کارشکنی می‌کند.
داکتر عبدالله در بخش دیگری از سخنانش در مورد نفوذ جاسوسان در صفوف نیروهای دولتی گفت که پاکسازی جاسوسان دشمن از دولت باید در اولویت‌های کاری وزارت‌های دفاع و داخله و همچنین ریاست امنیتی باشد. خاینین ملی که از برکت صبر و حوصلۀ ارتش و نیروهای پولیس، آزادانه در کشور زنده‌گی می‌کنند، اکنون به جایی رسیده اند که از جنایت دفاع کرده و حتا با دشمن اظهار غم‌شریکی می‌کنند.
رییس اجرایی در پایان سخنانش از جان‌فشانی نیروهای امنیتی اظهار سپاس و قدردانی کرد و افزود که تنها قدردانی کافی نیست و باید برای رسیده‌گی و سروسامان بخشیدن به وضعیت زنده‌گی این نیروها از تمامی امکانات دست داشتۀ خویش استفاده کنیم. او با اظهار تأسف در این مورد گفت که نباید با گذشت چندین روز از زخمی شدن نیروهای امنیتی به سراغشان رفت و با بی‌مهری عیادت‌شان کرد. ما باید هر روز از این نیروها خبرگیر باشیم و در هر موقعیتی در کنارشان بمانیم.

اشتراک گذاري با دوستان :