«توزیع شناسنامه در ۲۸ اسد آغاز نخواهد شد» مانع این پروسۀ بزرگ ملی نشوید

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 25 اسد 1394 - ۲۴ اسد ۱۳۹۴

دیپلوماسی سیاسی – قومی در افغانستان به هیچ عنوان طرفدار توزیع شناسنامه‌های برقی نیست؛ زیرا توزیع این شناسنامه‌ها، روی تمامی آمار و ارقام گذشتۀ قومی در افغانستان خط بطلان می‌کشد.
شماری از نهادهای مدنی و استادان دانشگاه با بیان این مطلب می‌گویند: مردم افغانستان در ۲۸ اسد شاهد توزیع این شناسنامه‌ها نخواهند بود؛ زیرا مسایل سیاسی این روند هنوز حل ناشده باقی مانده است.
mnandegar-3به باور آنان، کسانی هستند که به دلیل فاش‌نشدن مسایل قومی و اقتصادی در افغانستان، به هیچ عنوان خواستار توزیع این شناسنامه‌ها نیستند.
با آن‌که گفته می‌شود در روز استقلال افغانستان یعنی ۲۸ اسد، توزیع شناسنامه‌های برقی آغاز می‌شود؛ اما بحث‌هایی نیز وجود دارد که گویا میان رییس اجراییی و رییس‌جمهور در این خصوص اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.
رییس ‌اجراییه می‌گوید: تمام مشکلات حل است و توزیع این تذکره‌ها در ۲۸ اسد سال روان آغاز خواهد شد، اما رییس جمهور می‌گوید که هیچ مشکلی حل نشده و مشکلات تخنیکی و قانونی همچنان پا برجا است.
و اما عزیز رفیعی رییس ‌جامعه مدنی ‌گوید: از نظر تخنیکی هیچ مشکلی در این راستا وجود ندارد، اما مشکل اصلی بحث‌های سیاسی این روند است که مانع توزیع این شناسنامه‌ها شده.
رفیعی به این باور است که مردم افغانستان در ۲۸ اسد شاهد توزیع این شناسنامه‌ها نخواهند بود؛ زیرا مسایل سیاسی این روند هنوز حل ناشده باقی مانده است.
او ضمن این‌که مشکل سیاسی این روند را حل ناشدنی می‌داند، می‌گوید: کسانی هستند که به دلیل فاش‌نشدن مسایل قومی و اقتصادی در افغانستان به هیچ عنوان خواستار توزیع این تذکره‌ها نیستند.
رییس مجتمع جامعه مدنی تاکید کرد: اگر این تذکره‌ها توزیع شود، تمامی آمار قومی و اقتصادی گذشته را با بطلان مواجه می‌کند؛ بنابراین کسانی‌که از این مساله سود می‎بردند، به هیچ عنوان راضی به توزیع این شناسنامه‌‎ها نشده و تا حد توان مانع توزیع آن خواهند شد.
رفیعی گفت: دیپلوماسی سیاسی – قومی درافغانستان طرفدار حل مشکلات قومی در افغانستان نیست؛ زیرا توزیع این شناسنامه‌ها روی تمامی آمار و ارقام گذشتۀ قومی خط بطلان می‌کشد.
در همین حال، بشیر احمد انصاری نویسندۀ معروف در صفحه فیس بوک خود نگاشته است: هر باری که ساز تذکره‌های الکترونیک از سرنواخته می‌شود، در ذهنم این پرسش تداعی می‌شود که اگر در تذکرۀ کشورهای خارجی مانند امریکا و یا کشورهای اروپایی و یا هرکشور جهان سومی در کنار اسم و سکونت و سال تولد، یک کتگوری دیگری را برای قوم و یا ملیت بگذارند و سپس در پاسخ به آن در تمامی تذکره‌ها همان یک واژه را درج کنند، واکنش مردم چه خواهد بود؟ این در حالی است که اگر چنین چیزی ممکن باشد. مثلا در تمامی شناسنامه های امریکایی (که سمبول و اسم رسمی کشور در بالای آن درج است)، در کتگوری قوم و یا (اثنیک گروپ) کلمۀ (امریکایی) نوشته شود، چنین امری چنان مضحک به نظر می‌آید که تصورش برایم ممکن نیست.
او در پایان سخنان خود نگاشته که رهبران حکومت وحدت ملی باید بدانند که با این شیوه نمی‌شود ملت سازی کرد.
با این حال، موسی فریور استاد دانشکدۀ حقوق دانشگاه کابل می‌گوید: رهبران حکومت وحدت ملی قبل از رسانه‌یی ساختن این مساله باید باهم توافق می‌کردند که توزیع شناسنامه‌ها آغاز شود یا خیر.
به گفته او: مشکل اصلی این است که یکی از رهبران خواهان توزیع این تذکره‌ها است و رهبر دیگر مخالف آن؛ بنابراین من زیاد خوش‌بین نیستم که این روند به زودی آغاز گردد.
به باور این استاد دانشگاه، برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم پارلمانی و شوراهای ولایتی بسته‌گی به توزیع این تذکره‌ها دارد، اما عمداً برای توزیع این تذکره‌ها مشکل ایجاد می‌کنند تا مانع برگزاری انتخابات شوند.
وی تاکید کرد: تمام این بهانه‌ها و خیمه شب‌بازی‌ها نشان می‌دهد که اراده‌یی برای برگزاری انتخابات پارلمانی شفاف و سالم وجود ندارد.
و اما مسوولان در ریاست‌ تذکره‌های برقی می‌گویند: برنامۀ تذکره‌های الکترونیکی به تاریخ ۲۸ اسد آغاز خواهد شد و دیگر هیچ دلیلی باید مانع آغاز این برنامۀ ملی نشود، چون مرحله آزمایشی است و اگر مشکلاتی در سیستم موجود باشد رفع خواهد شد.
به گفته آنان، توزیع شناسنامه‌های برقی می‌تواند بر تامین امنیت و کاریابی در کشور تاثیرات مثبتی داشته باشد.
یک عده درحالی خواهان شمولیت کلمۀ (افغان) بحیث ملت در روی کارت تذکره های الکترونیکی اند و مانع توزیع این تذکره‌ها می‌شوند که در قانون مصوب شورای ملی و توشیح شده از جانب رییس‌جمهور، این موضوع درج نشده است و تنها کلمه افغانستان در تذکره‌های برقی ذکر خواهد شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.