وزارت مهاجران بانک معلوماتی ایـجاد کـرد

گزارشگر:دو شنبه 26 اسد 1394 - ۲۵ اسد ۱۳۹۴

mnandegar-3وزارت امور مهاجران و عودت‌کننده‌گان با ارسال خبرنامه‌یی از ایجاد یک «بانک معلوماتی» در این وزارت خبر داده است.
این مرکز با همکاری سازمان بین‌المللی مهاجرت ایجاد شده و معلومات راجع مهاجرت‌ها، مهاجران بازگشته و توزیع زمین به آن‌ها در آن جمع‌آوری خواهد شد.
در خبرنامۀ این وزارت آمده است که این بانک تمام معلومات راجع به پناهنده‌ها و بی‌جا شده‌ها را از سراسر افغانستان، نماینده‌گی‌های این وزارت در خارج از کشور، سفارت‌خانه‌های افغانستان و نهادهای بین‌المللی همکار جمع‌آوری می‌کند و پس از تحلیل و تجزیه آن را در اختیار سایر بخش‌های این وزارت و نهادهایی که در زمینۀ مهاجران کار می‌کنند، قرار می‌دهد.
هم‌چنان این وزارت می‌گوید که این مرکز معلوماتی در هر ماه یک‌بار معلوماتش را به‌روز می‌کند و طوری طراحی شده که از نفوذ هکرها و سرقت اطلاعات جلوگیری می‌کند.
بر بنیاد خبرنامه، کار ایجاد این بانک سال گذشته آغاز شده بود و در آینده توسعه خواهد یافت.
وزارت مهاجران در مرحلۀ نخست معلومات مربوط به وضعیت پناهنده‌گان مقیم ایران و پاکستان را وارد این مرکز معلوماتی می‌کند.
ایران و پاکستان بیشترین تعداد پناهنده‌های افغانستان را در خود جا داده اند.
این وزارت گفته است که این کشورها نیز می‌توانند معلومات مورد نیازشان دربارۀ پناهنده‌های افغانستان را از این مرکز به دست بیاورند.
ریچارد دانزیگر، رییس عمومی سازمان بین‌المللی مهاجرت و نمایندۀ ویژۀ این سازمان برای افغانستان می‌گوید که «دسترسی مطلق و آنی به معلومات وسیع» پیرامون پناهنده‌گان بازگشته، بی‌جا شده‌ها و توزیع زمین برای آن‌ها، وزارت مهاجران و نهادهای همکارش را در کمک‌رسانی سریع برای افراد آسیب‌پذیر، کمک می‌کند.
تفاهم‌نامۀ اسکان پناهنده‌های بازگشته
بر بنیاد یک خبرنامۀ دیگر، وزارت مهاجران تفاهم‌نامه‌یی ۱۰ میلیون یورویی را با ادارۀ ارگان‌های محل و برنامۀ اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN Habitat) برای اسکان بی‌جا شده‌ها امضا کرده است.
سیدحسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجران و عودت‌کننده‌گان هنگام امضای این تفاهم‌نامه گفت که این پول در دو بخش هزینه می‌شود. به گفتۀ او، بخشی از این ۱۰ میلیون یورو در ساختن سرپناه برای یک‌هزار خانوادۀ بازگشته به کشور و بی‌جا شده‌های داخلی استفاده می‌شود و بخش دیگر آن در زیرساخت‌های مناطقِ دارای آمار بالای بازگشت پناهنده‌ها و مناطقی که بی‌جا شده‌ها را در خود جا داده، هزینه خواهد شد.
هم‌چنان متیو فرینچ، سرپرست دفتر اسکان بشر ملل متحد در افغانستان می‌گوید که این برنامه شامل بی‌جا شده‌ها و مهاجران بازگشته به وطن می‌شود.
هزینۀ این برنامه از سوی اتحادیۀ اروپا پرداخت شده و قرار است در سه ولایت بزرگ کابل، هرات و ننگرهار اجرا شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.