کار چندین پروژه مهم در بامیان آغاز شد

- ۲۲ میزان ۱۳۹۱

محمد کریم خلیلی، معاون دوم ریاست جمهوری در سفری به ولایت بامیان، چندین پروژه بازسازی در این ولایت را افتتاح کرده است.
در این سفر، آقای خلیلی پروژه ساخت میدان هوایی شیبر تو که در ۳۵ کیلومتری غرب بامیان موقعیت دارد، و نیز چندین پروزه بازسازی دیگر را افتتاح کرد.
قرار است کار ساخت میدان هوایی شیبرتو، تا سه سال دیگر تکمیل شود.
در این سفر، وزیران فواید عامه، تحصیلات عالی، انکشاف دهات، صحت عامه، ترانسپورت و زراعت، معاون دوم رییس جمهور را همراهی می‌کنند.
استاد خلیلی در مراسم افتتاحیه این پروژه‌ها، گفت که بودجه ساخت میدان هوایی شیبرتو، از سوی دولت پرداخته می‌شود.
بامیان از ولایت‌های مرکزی است که در سال های گذشته، کمتر شاهد ایجاد پروژه‌های بازسازی بوده و نمایند‌ه‌گان این ولایت بارها تاکید کرده اند که این ولایت به دلیل داشتن امنیت، از بازسازی محروم است.
وجود مناطق تاریخی بامیان با دو مجسمه بودا، بند امیر، شهر ضحاک، شهرغلغله، دره آجر، درۀ اژدر و درۀ فولادى، از مناطق باستانى و تاریخى کشور است که همه ساله شمارى از توریستان داخلی وخارجی از آن دیدن مى کنند.
گروه طالبان درماه حوت سال ۱۳۷۹ یکی از مجسمه‌های موجود در بامیان را منفجر کردند.
مقام‌های محلی در بامیان می گویند که در آمد ناشی از جاذبه های گردشگری این ولایت می تواند هزینه های شماری از برنامه های بازسازی در این ولایت را از نظر مالی، تامین کند.
در همین حال، داودعلی نجفی وزیر ترانسپورت و هوانوردى ملکى نیز مى‌گوید که ساخت میدان هوایی شیبرتو بیش از ۶٠ میلیون دالر هزینه خواهد داشت.
به گفته او، این میدان براساس معیارهای بین‌المللی ساخته می‌شود که تمامی طیاره‌ها، در آن نشست و برخاست می توانند.
حسن عبدالهى وزیر شهر سازی نیز می گوید پول زمین‌هایی که در این پروژه از مردم عادی گرفته می شود از سوی دولت استملاک و قیمت آن به مردم پرداخت می شود.
پیشتر، طیاره های نظامی آیساف و اردوی ملی، در میدان کوچکتری نشست می کردند که این میدان از سوی تیم بازسازی ولایتی نیوزیلند ساخته شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.