لوی ملا در گروِ لوی بلا

گزارشگر:دو شنبه 26 اسد 1394 - ۲۵ اسد ۱۳۹۴

ملاعمر شخصی‌ بود مرموز با زنده‌گیِ مرموز و بالاخره مرگِ مرموز. دو لقب در کنارِ نامِ او جا دارد؛ یکی ملا و دیگرش رهبر. اما در واقعیت امر، او نه زنده‌گی‌یی چون ملا و رهبر داشت و نه هم مرگی چون ایشان نصیبش گشت.
ملا و رهبر هر دو در افغانستان دارای جایگاهِ خاصِ اجتماعی‌اند. آن‌ها در روزهای سرور و اندوهِ مردم اشتراک نموده و در غم و خوشیِ آن‌ها خود را شریک می‌سازند. آن‌ها همیشه mnandegar-3برای مشکلاتِ مردم راه‌حل‌هایی در چارچوبِ قواعد اسلامی و فرهنگی ارایه می‌دارند. در حالی که این موارد را ما از ملاعمر اصلاً شاهد نبودیم.
ملاعمر در سال ۱۹۹۶ در عصر تکنالوجی و دیپلماسی، رهبری گروه طالبان را به عهده گرفت، اما از آن‌زمان تا حال هیچ تصویری از او مشاهده نشده و او هیچ دیداری با سایر رهبرهای کشورهای جهان نداشته است. او در طول مدتِ زمامداری‌اش، هیچ سفر رسمی به خارج از کشور نداشت و بیشتر امور دیپلماسی‌ِ وی توسط مولوی متوکل وزیر خارجه‌اش به پیش برده می‌شد. او تصاویر شفاف و روشنی از صورتِ خود به‌جا نگذاشت؛ اما از آغاز خروجش تا کنون تصاویر تاریک، سیاه و خونینی از وحشت و دهشت را در اذهان مردمِ رنجدیدۀ افغانستان به یادگار گذاشته است. افراد او نه‌تنها در زمان امارتش، بلکه حتا در سیزده سال پسین روزنۀ ترقی، پیشرفت، رفاه و کامیابی را به روی مردم افغانستان بستند و با فتواها و اعلامیه‌های او، هزاران تن از شهروندانِ این سرزمین به خاک و خون کشانیده شدند.
ملاعمر در سال ۲۰۰۱ پس از آن‌که امارتش توسط نیروهای مقاومت با سقوط مواجه شد، به‌کلی ناپدید شد. در این‌که پس از سقوط امارتش در کشور پاکستان زیسته، جای تردید وجود ندارد؛ اما این‌که چه‌گونه و در چه شرایطی زیسته، نامعلوم است. چیزی که به یقینِ کامل می‌توان بیان کرد این است که او با هماهنگی تمام با حکومت پاکستان و سازمان استخباراتی پاکستان، اعضای گروهش را اداره می‌کرده و اگر واضح‌تر و صادقانه‌تر بیان کنم این‌که: حکومت پاکستان و آی‌اس‌آی او را اداره و استفاده کرده‌‌اند.
ملا عمر جنسِ خوبی در بازارهای سیاسی برای پاکستان بوده است؛ چون پاکستان به‌خوبی توانست میلیاردها دالر را به نامِ مبارزه با تروریسم به‌دست آورد. پاکستان به نام مبارزه علیه ملاعمر و اسامه بن‌لادن، سالانه چهار میلیارد دالر از امریکا دریافت می‌کرد تا این‌که بعد از قتل بن‌لادن امریکا در کمک‌های خود تجدید نظر کرد که با وجود آن‌هم در سال ۲۰۱۵ مبلغ ۴۴۶ میلیون دالر کمک‌های غیرنظامی و ۲۸۰ میلیون دالر کمک‌های نظامی جهت مبارزه با تروریسم در بودجه ایالت متحدۀ امریکا منظور گردیده است.
موجودیتِ ملاعمر و گروهِ او، دستِ بالاتر و کارت‌های قوی‌تری را در بازی‌های سیاسی نصیب پاکستان ساخت که منجر به ۲۲ بار سفرِ حامد کرزی رییس جمهور پیشینِ افغانستان به آن کشور گردید و باعث شد که حکومت افغانستان جهت رسیدن به صلح بار بار دست به دامانِ پاکستان دراز کند.
مرگ ملاعمر در هفتم اسدِ سال جاری از طرف ریاست امنیت ملی افغانستان رسما تأیید گردید و ریاست‌جمهوری افغانستان، تاریخِ مرگِ او را برج اپریل سال ۲۰۱۳ میلادی اعلان کرد. با این حساب، ملا عمر دو سال قبل وفات کرده است، اما تخمِ زهرآگینی را که او کاشته، اکنون کسانِ دیگری در حالِ آبیاری هستند و همه‌روزه از حاصلِ آن که خون‌ریزی و بدبختی مردم افغانستان است، لذت می‌برند.
یکی می‌گوید تا به اندازۀ کلاهم جای است، با تهاجمِ بیگانه‌گان می‌جنگم، و دیگری سال‌ها در دامنِ مهاجمانِ بیگانه به‌سر می‌برد!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.