کرزی مورد بازپرس قرار گیرد/ فهرست منتظران اعدام

گزارشگر:شنبه 11 ثور 1395 - ۱۰ ثور ۱۳۹۵

انتقادها از رییس‌جمور پیشین به خاطر رهاسازی زندانیان خطرناک طالبان و تروریستان بالا گرفته است.
بر بنیاد برخی اطلاعات، حامد کرزی در پایان مأموریت چهارده ساله خویش، نزدیک به ۴۰۰۰ هزار زندانی خطرناک طالبان را از زندان بگرام و برخی زندان‌های دیگر کشور آزاد کرده است.
اکثر این زندانیان پس از رهایی به میدان نبرد برگشتند و به جنگ در برابر نیروهای امنیتی و مردم افغانستان پرداختند.
mandegar-3در آخرین مورد، یکی از افرادی که بر ریاست حفاظت از رجال برجسته در کابل هجوم آورد، از سوی حامد کرزی از زندان رها شده بود. در این حمله، نزدیک به چهار صد تن کشته و زخمی شدند. این رویداد، یکی از تکان‌دهنده‌ترین رویدادها در شانزده سال پسین بود. اکنون برخی آگاهان می‌گویند که آقای کرزی در این خصوص باید پاسخ بدهد و دولت وحدت ملی، نباید در این زمینه بی‌توجه باشد. چون آقای کرزی زمینه و فرصت را به طالبان فراهم ساخته تا دست به کشتار، خون‌ریزی و قتل عام شهروندان بزنند.
در چندین مورد اجساد طالبانی در میدان نبرد برجا مانده که پیشتر از زندان رها شده اند. همچنان در ولایت کندز برخی از اسرای طالبان گفته اند که ازسوی دولت پیشین از زندان آزاد شدند و دوباره به جنگ برگشتند.
هرچند رؤسای دولت وحدت ملی اخیراً از رهایی طالبان تروریست در زمان حکومت حامد کرزی به شدت انتقاد کردند. رییس جمهوری در شورای ملی و رییس اجرایی در ارگ به این مسأله اشاره داشتند؛ اما صرف پرداختن به این موضوع کافی نیست. چون کرزی مسوول ریختاندن خون صدها جوان رشیدی است که در میدان‌های نبرد قربانی می‌شوند.

فهرست منتظران اعدام
مسوولان حکومت می‌گویند که نخستین فهرست مجرمان محکوم به اعدام به ریاست جمهوری فرستاده شده و پس از تأیید رییس جمهور، حکم دادگاه تطبیق خواهد شد.
پس از حملۀ تروریستی به ریاست محافظت از رجال برجسته که گروه حقانی مسؤولیت آن را به عهده گرفت، شهروندان کشور خواهان اعدام افراد مرتبط با این گروه و دیگر گروه‌های تروریستی شدند.
شماری از شهروندان نیز مشخصاً عکس‌های انس حقانی، یکی از افراد برجستۀ این شبکه را در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست کرده و خواهان اعدام او از سوی حکومت شدند.
شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در یک نشست خبری روز پنج‌شنبه در کابل گفت که رییس جمهور به نهادهای عدلی و قضایی کشور دستور داده تا پرونده‌های افراد مرتبط با گروه‌های تروریستی را بررسی کنند.
آقای مرتضوی افزود که امروز(پنجشنبه) نخستین فهرست افرادی که حکم اعدام آنان صادر شده، به دست رییس‌جمهور می‌رسد. او تأکید می‌کند که رییس‌جمهور بر اساس تعهدی که داده است، حکم اعدام این افراد را تأیید خواهد کرد.
با این حال مرتضوی دربارۀ پروندۀ انس حقانی می‌گوید که تاکنون تحقیقات دربارۀ او به پایان نرسیده است.
معاون سخنگوی رییس جمهور سفر یک هیأت طالبان به پاکستان را نیز نکوهش می‌کند و از دولت این کشور می‌خواهد تا سیاست دولت‌محور داشته باشد.
دفتر سیاسی طالبان در قطر روز چهارشنبه با نشر خبرنامه‌یی از سفر یک هیأت بلندپایۀ این گروه به پاکستان خبر داد و هدف از اعزام این هیأت را حل مشکلات مهاجران افغانستان و مسایل مرزی عنوان کرد.
آقای مرتضوی می‌گوید که از دید افغانستان گفت‌وگو با گروه‌های تروریستی در رابطه با مسایل مهاجران، مرزها و یا مسایل دیگر، محکوم است و گروه‌های تروریستی صلاحیت بررسی مسألۀ مهاجران و مرزها را ندارند

اشتراک گذاري با دوستان :