عزیز: شبکۀ حقانی تنها در افغانستان فعالیت دارد

گزارشگر:چهار شنبه 11 سنبله 1394 - ۱۰ سنبله ۱۳۹۴

mnandegar-3سرتاج عزیز، مشاور امنیتی نخست وزیر پاکستان اعلام کرده که شبکه تروریستی حقانی، در این کشور به شدت ضعیف شده؛ اما فعالیت‌هایی در داخل خاک افغانستان دارد.
او این مطلب را در پاسخ به هشدارهای تُند سوزان رایس، مشاور امنیتی امریکا مطرح کرده است.
حکومت افغانستان و امریکا اخیرن از پاکستان به دلیل اقدام نکردن برای سرکوب شبکه‌ی حقانی و دیگر گروهای تروریستی انتقاد کرده اند.
سوزان رایس که همین هفته به پاکستان سفر کرده بود، در دیدار با مقام های این کشور تاکید کرد که نگرانی افغانستان در مورد حضور ریشه های حقانی در پاکستان درست است.
سرتاج عزیز مشاور نواز شریف نخست وزیر پاکستان، برخلاف ادعاهای موجود گفته است که شبکه حقانی در افغانستان نسبت به پاکستان ظرفیت های زیادی در دست دارد.
او گفت: «زیرساخت‌های شبکۀ حقانی در وزیرستان شمالی از جمله کارخانه ی ساخت کارت هویت و دیگر ظرفیت های این شبکه مشمول ارتباطات شان مختل شده است، پس چیزی که در این جا باقی مانده بسیار محدودتر است تا ظرفیت‌هایی که این شبکه در افغانستان دارد. بنابراین ارزیابی فعالیت‌های که اعضای ا ین شبکه در آن دخیل هستند دشوار است که تا چه اندازه از این‌جا برنامه ریزی کرده اند و در افغانستان چه کردند. برداشت ما این‌است که ظرفیت آنها در افغانستان بسیار، بسیار بزرگ شاید ۸۰ تا ۹۰ درصد بزرگ‌تر از این‌جا باشد.»
تحلیلگران در امریکا به این باور اند که پاکستان برای به‌دست آوردن اهداف خود از بازی‌گران غیردولتی برضد هند استفاده کرده و از هراس‌افگنان افغانستان برای نفوذ بیشتر و به دست آوردن کنترل افغانستان، استفاده کرده است.
انتونی اج کوردسمن، تحلیل‌گر مسایل داخلی مرکز مطالعات استراتژیک جهانی امریکا گفت: «امریکا قطعاً سرکوب هراس‌افگنان را از سوی پاکستان ندیده است، حتی پس از انجام حمله وحشت‌ناک هراس‌افگنان بریک مکتب نظامی در این کشور.»
در این حال، حسین حقانی سفیر پیشین پاکستان در امریکا سخنان کوردسمن در مورد استفاده‌ی پاکستان از بازیگران غیر دولتی برای منافع‌ این کشور در منطقه را تایید کرده است.
ادعای سرتاج عزیز ازفعالیت وظرفیت‌های بیشترشبکه حقانی در افغانستان در مقایسه با پاکستان درحالی است که وزارت خارجۀ امریکا اخیراً عبدالعزیز حقانی یک عضو ارشد این شبکه و سراج الدین حقانی برادر او را در فهرست هراس افگنان جهان قرار داد.

اشتراک گذاري با دوستان :