توضیح وزیر مالیه دربارۀ نشست سام: از کمک‌کننده‌ها تعهداتی گرفتیم و تعهداتی سپردیم

گزارشگر:سه شنبه 17 سنبله 1394 - ۱۶ سنبله ۱۳۹۴

وزیر مالیه در پیوند به جزییات نشست مقام‌های ارشد کشورهای کمک‌کننده به افغانستان «سام» گفت که تعهدات روشنی از طرف حکومت افغانستان و هم جامعه جهانی سپرده شده است.
اکلیل حکیمی وزیر مالیه در یک نشست مشترک با نماینده سازمان ملل در کابل و شماری از وزیران حکومت، گفت: تعهدات سپرده شدۀ دو طرف تا سال mnandegar-3آینده به مرحله اجرا گذاشته می‌شود و گزارش آن، در نشست سال آینده سام در بروکسل بلجیم، ارایه خواهد شد.
آقای حکیمی افزود: «افغانستان در نشست سام تعهداتی چون، تطبیق اصلاحات پیشنهادی انتخاباتی، خلاصی ولایات از سرپرستی، ثبت دارایی‌های ماموران حکومتی، تعدیل قانون تدارکات، ارتقای ظرفیت، نهایی ساختن بودجه ولایتی، آوردن اصلاحات در سیستم عدلی و قضایی، تعدیل برخی قوانین دیگر، تصویب قانون اطفال، تدوین پلان عملی برای زنان و منع خشونت علیه زنان، سپرده است».
تعهدات در قسمت جمع آوری مالیات، طرح ۴ برنامه در میثاق شهروندی، شهرسازی، انکشاف دهات و توانمندی زنان، نشر گزارش ابتکار شفافیت معادن، از بین بردن غصب زمین، فقرزدایی، توزیع برق برای ۴۰ هزار فامیل، بلند بردن صنعت قالین، از دیگر وعده های افغانستان برای کشورهای کمک کننده تا یک سال آینده است.
آقای حکیمی افزود: در بخش مبارزه با فساد، وزارت‌های معادن، تجارت، ترانسپورت، مخابرات و مالیه تعهد سپرده اند که یک پلان عملی ضد فساد را تا آخر امسال تدوین و تا نیمه سال آینده اجرایی کرده و نتایج اش بررسی خواهد شد.
وزیر مالیه در بخش تعهدات کشورهای کمک کننده به افغانستان نیز گفت:
« کشورهای دنیا تعهد کرده اند که از صورت حساب تمامی کمک‌‌های خود را گزارش می‌دهند؛ ۵۰ درصد کمک‌ها از طریق بودجه ملی مصرف شود و ۸۰ درصد این کمک‌ها از طریق اولویت دولت مصرف شوند».
تعهد دیگر جامعه جهانی این است که در قسمت جلوگیری از فرار مالیات شرکت‌های بزرگ بین المللی، با افغانستان کمک کنند.
آقای حکیمی گفت که نتایج عملی این تعهدات در نشست سال آینده که در بروکسل برگزار خواهد شد؛ بررسی شده و بر اساس آن کمک های بعدی به افغانستان تنظیم می شود.
نیکولاس هیسم، نماینده سازمان ملل در افغانستان نیز نشست سام را پردستآورد عنوان کرد و گفت: در این نشست روی اهداف و آرزوهای که مردم افغانستان دارند، بحث شد.
آقای هیسم افزود: در نشست روز شنبه سام، میان حکومت افغانستان و کشورهای کمک کننده روی اصلاحات در بخش های مختلف حکومت داری توافق صورت گرفته است که بر اساس آن، جامعه جهانی بر کمک هایش در افغانستان ادامه می دهد.
به گفته او، عملی‌شدن تعهدات دو جانبه نشست سام در واقع بخش از آماده‌گی‌ها برای ادامه کمک‌های جهانی پس از سال آینده میلادی خواهد بود.
در نشست مقام‌های بلندرتبه کشورهای کمک کننده به افغانستان که روز شنبه برگزار شد؛ نماینده حدود ۴۱ کشور و ۱۱ سازمان بین المللی شرکت داشتند.
همچنین وزیر مالیه خاطر نشان کرد که دو ماه قبل از نشست بروکسل در سال آینده میلادی، نشستی در سطح روسای کشورهای ناتور در خصوص ادامه تمویل نیروهای امنیتی افغانستان برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.