پنج سرباز بریتانیایی رسما به قتل در افغانستان متهم شدند

- ۲۳ میزان ۱۳۹۱

وزارت دفاع بریتانیا تایید کرده‌ که ۵ سرباز این کشور، در رابطه با یک حادثه در افغانستان در ۲۰۱۱، رسما به قتل متهم شده‌اند.
در ابتدا ۹ تفنگدار دریایی بریتانیا در ارتباط با این حادثه بازداشت شده بودند، اما چهار تن آنها بدون روبرو شدن با اتهام رسمی آزاد شدند.
سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا گفت که متهمان تا آغاز محاکمه در بازداشت بسر خواهند برد. او گفت «در حالیکه روند تحقیق ادامه دارد، هر نوع اظهار نظر بیشتر در این مورد نادرست است.»
این نخستین بار است که نظامیان بریتانیایی به اتهام تخلف در جریان عملیات نظامی در افغانستان بازداشت و به صورت رسمی متهم می‌شوند.
این تفنگداران دریایی بریتانیا جمعه گذشته پس از آن بازداشت شدند که تصاویر ویدیویی مشکوک در لپ تاپ یکی از آنها از سوی پولیس یافت شد.
اتهامات مربوط به واقعه‌یی است که سال گذشته در ولایت هلمند رخ داده است.
در اطلاعیه که پیشتر از سوی وزارت دفاع بریتانیا منتشر شده بود، آمده که «این واقعه» در پی نبرد بین نفرات ارتش بریتانیا و گروهی از شورشیان مسلح روی داد، اما تاکید شده که این درگیری با غیرنظامیان ارتباطی نداشته است.
در این اطلاعیه همچنین آمده که «بازداشت های اخیر نشان دهنده عزم این وزارتخانه و نیروهای مسلح برای حصول اطمینان از آن است که نفرات ارتش بریتانیا همواره طبق مقررات زمان جنگ و ضوابط و معیارهای مورد احترام این کشور عمل می کنند.»
حالا پرونده‌های این سربازان به یک نهاد قضایی مستقل نظامی ارجاع شده و این نهاد تصمیم خواهد گرفت که آیا مدارک کافی برای به محاکمه کشاندن این سربازان در یک دادگاه نظامی در دست است یا خیر.
حدود ۹ هزار سرباز بریتانیایی در افغانستان مستقر هستند و از سال ۲۰۰۱ تا بحال ۴۳۳ سرباز این کشور در افغانستان جان داده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.