سخنگوی والی هرات: خشونت‌ها در هرات کاهش یافته است

- ۲۳ میزان ۱۳۹۱

یادداشت: ماندگار در شماره روز شنبه خود در گزارشی زیر عنوان «شبکه‌های استخباراتی در تلاش سبوتاژ پروژه‌های انکشافی- اقتصادی هرات»، برخی اظهارات بانو رحیمه جامی عضو مجلس را به نام محی‌الدین نوری سخنگوی والی هرات به نشر سپرده بود. تصحیح می‌شود که بانو جامی از افزایش آمار خودکشی بانوان هرات سخن زده بود، نه سخنگوی والی هرات. اینک متن کامل گفت‌وگو با سخنگوی والی هرات، نشر می‌گردد.

محی‌الدین نوری سخنگوی والی هرات می‌گوید: پس از انتقال مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای داخلی، ما شاهد بهبود وضعیت امنیتی، تحکیم حاکمیت هرچه بیشتر دولت و تامین امنیت گسترده در ولایت هرات هستیم. وی اضافه کرد، سال گذشته در ولسوالی‌های ادرسکن، غوریان، گلران، کرخ، کشک، کشک کهنه، رباط سنگی، پشت زیرغان، کهسان، گزره، زنده‌جان، شیندند، چشت، اوبه، انجیل و فارسی در تمام این ولسوالی‌ها پروژه‌های انکشافی بدون هیچ موانعی‌، تطبیق و اجرا شده است.
او گفت، وضعیت امنیتی نسبت به سال گذشته بهتر شده‌، گراف ناامنی‌ به صورت چشم‌گیر کاهش یافته است. افزون برآن، هفت‌صد تن، از مخالفان مسلح به پروسه صلح پیوستند، در مجموع وضعیت امنیتی هرات نسبت به سال‌های پیش رو به بهبود است.
به گفته آقای نوری، طالبان و شبکه القاعده بیشتر از ولایات همجوار، فراه و بادغیس در ولایت هرات نفوذ می‌کنند؛ ارگان‌های امنیتی در جریان سال جاری دست‌کم ۱۹حمله انتحاری و ماین‌های کنارجاده‌یی را خنثا کرده‌اند و این یک دست آورد کلان است.
او می‌گوید، تنها یک ولسوالی آسیب‌پذیر «شندند» است، که مرز مشترک با ولایت‌های نا امن دارد، درکل وضعیت امنیتی در این ولایت نسبت به ولایات دیگر خوب است، تهدید خاصی وجود ندارد. ولی طبیعی‌ست که مخالفان مسلح تلاش می‌کنند که وضعیت را در این ولایت ناامن سازند.
هم‌چنان آقای نوری گفت: مخالفان مسلح تلاش می‌کنند توسط ماین‌های کنارجاده‌یی و حملات انتحاری هرات را ناامن بسازند، ولی هرگز به اهداف شوم شان نخواهند رسید.
آقای نوری ضمن بر شمردن دست‌آوردهای دولت در هرات گفت: تاهنوز در این ولایت عواید گمرکات به شکل رسمی اعلان نشده، اما سال‌ گذشته نزدیک به ۱۹ درصد بودجه ملی از هرات بدست آمده بود، عواید سال‌ گذشته نسبت به سال‌های پیش نزدیک به چهل درصد افزایش یافته است. در حقیقت این آمار نشان دهنده افزایش عواید گمرکات در هرات است.
او در مورد فساد اداری می‌گوید همانطوری‌که در کل افغانستان فساد وجود دارد، هرات هم جز افغانستان است.
خشونت علیه زنان
سخنگوی والی هرات می‌گوید، در سال‌های پیش‌ آمار خشونت‌ها از دید رسانه پنهان بود و به شکل رسمی ثبت نمی‌شد، حالا رخدادهای ناشی از خشونت ثبت می‌گردد.
وی افزود، در مقایسه به سال‌های پیش آمارها، نشان می‌دهد که خشونت نه تنها علیه زنان افزایش نیافته‌است، بل پدیده خشونت نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری یافته است.
او گفت، در سال‌های گذشته کسی جرأت ثبت کردن خشونت را نداشت و هیچ کس صدای خود را بلند کرده نمی‌توانست، حالا این زمینه در هرات فراهم شده است تا به رویدادهای ناشی از خشونت رسیده‌گی شود.
او اضافه کرد جهت پیگیری پرونده‌های خشونت کمیسیون خاصی در این مورد تعیین گردیده است که خشونت‌ها را بررسی می‌کند.
آقای نوری می‌گوید، ما زمینه را برای خانم‌ها در هرات مساعد ساختیم که آن‌ها مشکلات‌شان را با نهادهای مسوول و مقام ولایت در میان بگذارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.