هشدار مجلس سنا از پیامد فرار جوانان

- ۲۵ سنبله ۱۳۹۴

اعضای مجلس سنا از فرار جوانان از کشور ابراز نگرانی کردند و حکومت را به دلیل نداشتن راهکار برای جلوگیری از فرار جوانان به کوتاهی متهم کردند.
سناتوران می‌گویند که فرار روز افزون جوانان از کشور ضایعۀ بزرگی برای افغانستان است و باید حکومت کاری را برای جلوگیری آن، انجام دهد.
عبدالرحیم حسن یار عضو سنا گفت: «فرار جوانان ضایع بزرگی برای افغانستان است، در صورتی که جوانان نباشند کشور با بحران مواجه خواهد شد و mnandegar-3این بحران بدتر از بحران امنیتی خواهد بود».
نثار حارث عضو دیگر مجلس سنا هم گفت: «جوانان به طور روز افزون و با قبولی خطر جان شان صرف برای پیدا کردن کار از کشور فرار می‌کنند؛ ولی حکومت به فکر این مساله نیست».
جمعه الدین گیانوال عضو دیگر مجلس سنا نیز گفت: «جوانان مجبور اند که فرار کنند، یا در دریا غرق شوند و یا هم در بنادر از سوی نیروهای نظامی ایران و پاکستان هدف گلوله قرار گیرند؛ زیرا برخورد ادارات حکومتی با آنان دشمنانه است. فساد در نهادهای دولتی است و اگر دولت درست شود همه چیز درست خواهد شد».
گلالی اکبری عضو دیگر سنا هم با انتقاد از حکومت گفت: «هر روز ۱۱ تا ۱۲ هزار نفر برای اخذ پاسپورت به ریاست پاسپورت مراجعه می‌کنند و با فامیل‌های شان از کشور خارج می‌شوند. حکومت چرا بست‌های خالی وزارت خانه‌ها را به اعلان نمی‌دهد که جوانان استخدام شوند، مقام‌ها به دلیلی این بست‌ها را مخفی نگاه می‌کنند که از اقارب خود استخدام کنند».
حسیب الله کلیمزی نیز با انتقاد از حکومت گفت: «حکومت برای جلوگیری از بیکاری کاری نکرده است؛ رهبران حکومت مصروف کارهای شخصی خود اند و به فکر جوانان نیستند».
در همین حال، فضل‌هادی مسلم یار رییس مجلس سنا نیز از حکومت خواست که به جوانان انگیزه دهند تا جلو فرار آنان گرفته شود و هم زمینه کار را در داخل فراهم سازد.
آقای مسلم یار از جوانان نیز خواست که خود تلاش کنند و در داخل زمینه کار نه تنها برای خودشان بلکه برای دیگر جوانان نیز فراهم سازند و از «خانه های بیگانه ها تیر» شوند.
از سویی هم، شماری از سناتوران از آوازه هایی که به گفته آنان برخی ها در سدد تشکیل حکومت موقت برآمده اند نیز ابراز نگرانی کردند.
نثار حارث گفت: « هر کسی که فکر حکومت موقت را در سر می پروراند؛ به اشتباه می‌رود و افغانستان را به بحران می‌برد؛ هم اکنون خوب است دیگر نه نفس کشیده می توانیم. اگر بخواهند به سوی حکومت موقت بروند به این معنی است که مردم را باز به کشتار و خانه جنگی سوق می دهند».
رییس مجلس سنا در پاسخ به این نگرانی تاکید ورزید: «تصور حکومت موقت هم نباید وجود داشته باشد؛ ما نسبت به عملکرد حکومت فعلی ملاحظه داریم؛ اما این به این معنی نیست که کسی در پی ایجاد حکومت موقت باشد».
مسلم یار افزود: مردم تغییرات و اصلاحات می‌خواهند و در این راستا انتقادها نیز زیاد است؛ همین انتقادهاست که رهبران مجبور می‌کنند تا اصلاحات بیاورند.
تبلیغات ایجاد حکومت موقت به باور آقای مسلم یار همانند تبلیغاتی در مورد سال ۲۰۱۴ که از سوی نیروهای خارجی مستقر در افغانستان راه افتاده بود، می‌باشد.
تبلیغات ایجاد حکومت موقت که هنوز مشخص نیست از سوی چه کسانی به پیش برده می شود، اکثرا در شبکه های اجتماعی شایع شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.