اهمیت هفتادمین اجلاس سازمان ملل برای افغانستان

گزارشگر:احمــد عمران/ دوشنبه 6 میزان 1394 - ۰۵ میزان ۱۳۹۴

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی که برای شرکت در هفتادمین مجمع سازمان ملل متحد در نیویارک به‌سر می‌برد، در سخنرانی‌اش در اجلاس این سازمان با اشاره به اهداف توسعۀ هزارۀ سوم، از موفقیت‌ها و ناکامی‌های دولت افغانستان ظرف پانزده سال گذشته پرده برداشت. آقای عبدالله گفت که افغانستان هرچند نیم دهه دیرتر به طرح «توسعۀ هزارۀ سوم» پیوست، ولی در عرصه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و بهبود وضعیت mnandegar-3کشاورزی دستاوردهایی داشته است. اما به گفتۀ رییس اجرایی دولت وحدت ملی، افغانستان هنوز با مشکلات و چالش‌های بزرگِ ناشی از ناامنی‌ها و فقر روبه‌روست.
رهبران جهان در هفتادمین نشست مجمع ملل متحد، طرح پانزده ساله‌‌یی را برای مقابله با بزرگ‌ترین مشکلات جهان، از جمله ریشه‌‌کن ساختن فقر، کاهش نابرابری و حفاظت از کرۀ زمین تصویب کردند. این دستور کار جدید، در پی به پایان رسیدنِ جدول زمانیِ طرح قبلیِ این سازمان موسوم به «اهداف توسعۀ هزاره» به تصویب رسید.
اهداف توسعۀ هزاره در واقع هشت هدفِ توسعه‌‌یی مشترک بودند که در سال ۲۰۰۰ در سازمان ملل بر سرِ آن‌ها توافق شد و ضرب‌الاجلِ آن سال ۲۰۱۵ تعیین شده بود. آقای عبدالله پیش از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، در اندیشکدۀ یک نهاد خصوصی امریکا شرکت کرد و در مورد اوضاع افغانستان و مشکلاتی که کشور با آن‌ها روبه‌روست، برای شرکت‌کننده‌گان توضیح داد. او همچنین در این نشست، به پرسش‌های شرکت‌کننده‌گان نیز پاسخ گفت.
آقای عبدالله در این نشست، به روابط افغانستان و امریکا پس از به وجود آمدنِ دولت وحدت ملی اشاره کرد و گفت که دولت وحدت ملی به مناسبات با امریکا به عنوان اولویتِ خود نگاه می‌کند. او گفت که برای دولت وحدت ملی مهم بود که تیره‌گی روابط با امریکا را که در زمان ریاست جمهوری پیشین به وجود آمده بود، بازنگری کند و فصل تازه‌یی از مناسبات را با این کشور به عنوان مهم‌ترین متحد استراتژیک افغانستان از سر گیرد.
آقای عبدالله در همین حال به گفت‌وگوهای صلح و روابط با پاکستان اشاره داشت و گفت که با وجود تلاش‌های دولت وحدت ملی برای ایجاد مناسباتِ مبتنی بر عقلانیت سیاسی با پاکستان، در حال حاضر از این کشور ناامید شده و هیچ باوری به همکاری‌های این کشور در رابطه با مذاکراتِ صلح ندارد. داکتر عبدالله همچنین به مسالۀ طالبان اشاره کرد و گفت که این گروه دیگر توانایی آن را ندارد که بتواند در برابر نیروهای افغانستان از خود مقاومت نشان دهد. آقای عبدالله گفت که حالا زمانِ آن فرا رسیده که طالبان راه خود را از کشورهای بیگانه جدا کنند و به صورت واقعی به روند صلح بپیوندند. آقای عبدالله ضمناً به اصلاحات انتخاباتی اشاره کرد و گفت که دولت وحدت ملی به اصلاحات در نظام انتخاباتی، نگاه استراتژیک دارد و بدون آوردن اصلاحات بنیادی، برگزاری هر نوع انتخابات را ناممکن می‌داند. به گفتۀ رییس اجرایی دولت وحدت ملی، وضعیت فعلی نتیجۀ مشکلات و بحرانی است که در انتخابات به وجود آمد.
مجمع سازمان ملل و حضور رییس اجرایی در این نشست، از اهمیتِ ویژه برخوردار است. دولت وحدت ملی در یازده ماه گذشته با مشکلات عدیده‌یی به ویژه در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی روبه‌رو بوده است. بسیاری از آگاهان باور دارند که دولت وحدت ملی در برابر یک آزمون بزرگِ تاریخی قرار گرفته که سرنوشت و آیندۀ آن را رقم می‌زند. سران دولت وحدت ملی با توجه به همین حساسیت‌ها تلاش‌های ممتدی را به منظور کاهش بحرانِ موجود در کشور آغاز کرده‌اند. حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی ضمن این‌که می‌تواند وجهۀ دولت را در سطح جهانی دوباره احیا سازد، از جانب دیگر کمک می‌کند که جامعۀ جهانی متوجه وضعیتِ دراماتیک و رو به وخامتِ منطقه نیز گردد.
افغانستان در حالی دهۀ تحول را آغاز کرد که هنوز به کمک‌های جامعۀ جهانی وابسته است و تا رسیدن به خودکفایی نسبی، راه درازی را در پیش دارد. داکتر عبدالله در سخنرانی خود در مجمع سازمان ملل به این موارد اشاره‌های روشنی داشت. او افغانستانِ آینده را افغانستانی باثبات از نگاه اقتصادی توصیف کرد. به گفتۀ داکتر عبدالله، دولت وحدت ملی تلاش دارد که افغانستان را به مرکز ترانزیت اقتصادیِ منطقه تبدیل کند.
افغانستان زمانی می‌تواند مشکلاتِ فعلی را پشتِ سر بگذارد که واقعاً نقش ارتباط‌دهندۀ اقتصادی در منطقه را بازی کند. هفتادمین اجلاس مجمع سازمان ملل از این نگاه برای افغانستان حایز اهمیتِ اساسی است و بدون شک اگر تصویر روشنی از وضعیتِ منطقه و افغانستان برای تمویل‌کننده‌گان بین‌المللی ارایه شود، اثراتِ خود را در ارایۀ کمک‌ها به‌جا می‌گذارد.
فراموش نکنیم که امروزه تنها افغانستان در صدرِ برنامه‌های جهانی قرار ندارد. بحث بحران خاورمیانه به‌شدت افکار جهانی را درگیر کرده است و این مسأله می‌تواند افغانستان را از محراق توجه خارج سازد. تلاش‌های سران دولت در برجسته ساختن نقش افغانستان می‌تواند رمقی تازه در مناسبات اقتصادی و سیاسیِ منطقه به وجود آورد.
در همین حال، حضور داکتر عبدالله در نشست سه‌جانبۀ امریکا، افغانستان و چین نیز که در حاشیۀ کنفرانس سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، از اهمیتِ استثنایی برای افغانستان برخوردار است. این نشست برای نخستین‌بار نقش پاکستان را در روند گفت‌وگوهای صلح به صورت واقع‌بینانه به حاشیه می‌برد و یکی دیگر از بازیگران اصلی و بزرگِ منطقه‌یی را وارد می‌سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.